מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםשיר השרירים"איזה יופי הכל בסדר" - NO

על רשתות תקשורת ו- NO (ניטריק אוקסיד)

14/10/09 7:29
9787 צפיות

מן הראוי להתחיל בדברי פריטז'וף קפרה "בכל מקום שרואים חיים רואים רשתות".  הרשת של החיים הוא כמובן מושג עתיק שהשתמשו בו מכבר הימים כדי להעביר את התחושה שכל התופעות שזורות ביניהן ותלויות זו בזו. עם התפתחות האינטרנט קיבלה הרשת משמעות קונקרטית ושימושית וחוקרים מיישמים מודלים של רשתות בכל הרבדים של המערכות השונות גם בביולוגיה וברפואה. הסתכלות על אורגניזמים כרשתות של תהליכים, איברים ותאים הובילה לרעיון המפתח שרשת היא המבנה המשותף לכל החיים.
מי בגוף שלנו "אחראית" על העברת המידע הרשתי?
ניטריק אוקסיד (חנקן חמצני) או בכינויה החביב על כולם, בגלל כפל המשמעות, NO.
לא בכדי הצעתי לתכנן שעון ביולוגי חכם שבעצם ימדוד את מה שאני מכנה הזרימה הנכונה ברשת שלנו...
הסתכלות על הבריאות מנקודת מבט רשתית פותחת אופציות חדשות להבראה וזאת בעזרתן של תרופות "דור חדש". שלא כמו רב התרופות השגרתיות אשר רק "מוחקות" סימפטומים מעיקים, התרופות החדשות מאפשרות לגוף להחליט איך וכיצד לנצל את משאביו להבראה.
אם עוד לא שמעתם על NO ניטריק אוקסיד?, אז בקרוב תשמעו. המולקולה רבת הפנים (בתנאים מסוימים ה- NO היא מולקולה רעילה ביותר) נמצאית בכל מקום ולוחשת את סוד המילים בין תאי הגוף...תגלית היכולות של ה- NO זיכתה את חוקריה בפרס נובל ולנו היא מעניקה הזדמנויות שהיו קודם שמורות למכשפים ולאמנים...היא אפילו אחראית לבקרת הניצנוץ של הגחליליות בלילה.
 
כמו שצוין, בעיקבות גילוי ה- NO, הדור החדש של התרופות כבר בפתח והחלוצה הידועה ביותר היא הויאגרה ואחיותיה. לא רק שהיא, כמו שציפינו, התרופה הנמכרת ביותר בעולם שכן היא משפרת את האון הגברי, אלא מתחילות להצטבר עדויות שחלק מהמשתמשים בה, באמת מבריאים ולא זקוקים לה כבר אחרי תקופת מה ויותר מזה, מחלות אחרות של המשתמשים כמו למשל מחלות לב או ריאות גם מתחילות להרפא. לאחרונה הראו כי ה- NO עוזר לגוף להתמודד עם מצבי שוק ספטי (בניגוד למה שחשבו שהוא מזיק) והוא גם מעורב בהורדת לחץ הדם ובמניעת התפתחות גלאוקומה.
יתכן שהוא משפיע על לחץ הדם דרך המרכיב הנוירותרופי BDNF, ועוד מאמר (2017) על חלקו בבריאות אחרי שבץ.

גם האקופונקטורה מפחיתה כאב על ידי הגברת זמינות הניטריק אוקסיד.

מעניין לראות שגם בחלב הלידה -colostrum מצאו החוקרים מטקסס כמויות מוגברות של ניטריטים וזאת מניחים כדי לאפשר מספיק NO לרך הנולד שעדיין לא מאורגן לייצרו.
אז איך היא עושה את זה? העיקרון פשוט המנגנון עדיין לא ברור, ה-NO משפרת תקשורת בין התאים. וכשהמידע זורם בגוף ללא הפרעה, נפתחים שערי ההחלמה. את מה שטענו הטבעונים במשך שנים "רק תנו לגוף הזדמנות להבריא" עושה הקטנה הזאת בחוכמה...
מעניין אם ה-NO מתייחס לחשיבה של פעם על האויר הטהור - אתר  "æther" הנמצא מעל לשמים...

ה- NO שייכת לקבוצת גזים רדיקליים הנפלטים לאויר בתהליכי שריפה, גם פחמן חד חמצני - CO שייך לקבוצה זאת וגם הוא מתחיל להתגלות כסיגנל תקשורת בגוף... וגם הגז עם הריח הרע H2S ... שצובר מידע על היותו מגן לב.
אז למרות שאשתמש במילה NO יש בוודאי מולקולות דומות המנהלות מערכות תקשורת מקבילות...מטרת הפוסט הזה היא לנסות להבין חלק מגישות ההילינג המזרחיות וההוליסטיות דרך הכימיה של גזים כאלה.
בפוסט הזה מובא מודל של תקשורת מסוג חדש, כמובן לא-מילולית ולא-חזותית ושאני מניחה שאחראיים לה גזים כמו ניטריק אוקסיד NO.
כדי להבין קצת את אופייה של המערכת כדאי לשים לב לתכונות ה-NO. הגז הזה הינו מאד פעיל/לא יציב ונעלם תוך חלקיקי השנייה, כדי לעקוב אחרי מסלולו יש לשמור על תנאים מיוחדים (פירוט בהמשך) וחייבים להימצא לידו "נשאים" שיעבירו אותו בסביבה. ה"נשאים" הם מולקולות מקבוצות דומות שמתרכבות עם ה- NO וכתגובה משחררות לסביבה חומרים דומים, כך במעין תגובת שרשרת מועבר המסר הנישא על ידי ה- NO למרחק הרבה יותר גדול מהמרחק שמולקולה אחת יכולה לשרוד. העלמותם המהירה היא כמובן תנאי הכרחי להיותם מסרי תקשורת, נסו לתאר לעצמכם למשל שהקול של משפט כמו "כל אחד יכול" שאמרתם לא מזמן היה נשאר באויר עד עכשו.

ה- NO נמצא להפעיל גם את הנוירונים במח, תפקידו עדיין לא ברור אם כי משערים שהוא אחראי על כיוון נפח התקשורת בסביבתו. מחקר מ-2017 עקב אחרי ה-NO במוח חולדות אחרי שבץ.
 
התקשורת הזאת הפועלת בין כל חלקי הגוף, היא חיונית לשמירה על בריאותנו ולו מהסיבה הפשוטה שאם יש תקלה (חולי) במקום מסוים יש להודיע ל"רשות" המטפלת בתיקונים כדי שהתיקון (החלמה) יתבצע. התקשורת אחראית על תיאום בין הפעולות השונות וכמו האימייל או ה- SMS שאיפשרו התנהלויות חדשות בחברה גם התקשורת הזאת חיונית להתנהלות בריאותנו.
אינספור מאמרים נכתבו כבר על מושג האושר, אם למשל תחפשו "happiness" ב- Google Scholar תקבלו רבע מיליון מאמרים או ספרים, אבל נראה שזה עדיין לא סוף הדרך. הבנה של מערכת תקשורת ה- NO מאפשרת להציע הסבר חדש למושג אושר או לתחושת השפע שאנו מרגישים לעתים כשאנו יודעים ש"יהיה בסדר" גם כשהנתונים האובייקטיביים לא בהכרח מעידים על כך.
זוהי כמובן רק הצעה...ויהיה מעניין אם אלה מהקוראים ה"עוסקים" בענייני בריאות הגוף והנפש יתרמו מניסיונם לדיון על מערכת תקשורת כזאת.
היות שנשא התקשורת הוא גז הוא יכול לעבור בתנאים מסוימים גם בין אנשים ואולי בעזרתו ניתן יהיה להבין גם תהליכים כמו הילינג, "קריאת מחשבות", אינטואיציה ותיקשור.
ההצעה לאושר:
כמו שהגוף "יודע" שהתעמלנו ואנו מרגישים פיסית מצוין אחרי אימון כושר, כך הגוף "יודע" מתי זרימת המידע בחובו הינה שוטפת וללא הפרעה. זרימה שוטפת (בסעיף הבא נדון במתי זה אפשרי) היא מה שמקנה את תחושת האושר או השפע של "אני יודע שיהיה בסדר" כי כמו שטענו הסינים (אך לא רק הם) כבר מזמן, אם רק נאפשר זאת, הגוף בדרך כלל יתקן לבד את חוליו והוא (גופנו) קרוב לוודאי "יודע" את זה. במודל הרפואה הסיני, מושג הצ'י הוא הדומה ביותר לתקשורת ה- NO המוצעת כאן.
אז מתי זה קורה?
כשמדברים על מערכת תקשורת התשובה העקרונית לשאלה: "מתי יעבור המסר ולא יהיו חסימות?" היא: כשלא יהיה "רעש" וכשהסיגנל יהיה מספיק חזק/יציב.
אם נתבונן בכימיה של ה- NO נוכל לשים לב לכמה נוהלים שישפרו את מהלכה של מערכת תקשורת כזאת.
איך פועלת תקשורת ה- NO? היות ואין לנו איבר קליטה מיוחד לסוג תקשורת כזאת (או אולי נוכל להגיד שכל איבר בגוף יכול לקלוט את המסר המועבר על ידה), היא אינה ניכרת מרחוק וכשבנוסף היא גם מתפוגגת בקלות רבה היא מאד עדינה ורגישה ו"רעש" סביבתי (כמו למשל חיים בעיר סואנת) יטשטש ויעמעם אותה. יחד עם הורדת רעשי הרקע דרושה גם "הגברה" של סיגנל ה-  NO לייצובו.
האם יכול להיות שאלה שהיגדרנו כיחידי סגולה (פירוט על יחידי הסגולה, בהמשך) הינם מודעים/קשובים ל- NO טוב יותר מרובנו אולי בגלל שתהליכים כאלה של השקטה והגברה מתרחשים אצלם באופן טבעי?
כדאי לציין שאנחנו דנים במולקולת גז שבעזרת "נשאים" יכולה לעבור גם באויר וגם בגוף ואולי זה מה שהוביל לקשר עם חשיבה הוליסטית בה הגוף והסביבה לא ממש מופרדים כמו בחשיבה המערבית הקונבנציונלית.
איך נוכל ל"שמוע" את סיגנל ה- NO בסביבה רועשת:
* הפחתה במידע סביבתי מפריע - ראשית באמת שקט, הפחתה משמעותית במידע המועבר על ידי קולות ויחד איתו הפחתה במידע, הכי פופולארי במח, הראייה – זה ניתן להשגה במספר דרכים: פחות אור, פחות בלאגן ויזואלי, יותר סדר. תרבות הזן היא דוגמה טובה למינימליזציה של מידע ויזואלי וקולי. הפנג שווי עוסק גם הוא בהורדת הרעש הויזואלי וכמובן כולנו רגילים לעצום את העיניים כשאנחנו רוצים להתמקד בנושא מסוים, להתרווח או לנוח.
צימצום הרעש הסביבתי יכול להגיע מתחומים נוספים כמו למשל התזונה: אוכל מינימלי, צומות או צומות מיצים יאפשרו לתקשורת ה- NO להתבטא יותר בקלות שכן מערכת העיכול לא תאלץ להתמודד עם עיכול של אינספור סוגי מזון.
שקט יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות אצל אנשים שונים למשל להיות בין ההרים (לא בכדי היו נוסעים להרים להבריא) או להתרחץ במי מעיין... בניסוי נחמד שנערך ביפן עם אוגרים הראו החוקרים שגם הם נהנים מסאונה ורמות ה- NO שלהם עלו אחרי שהייה בסאונה.
* הפניית תשומת לב או מיקוד תשומת הלב, תהליך שבאופן רצוני מאפשר התעלמות מהרבה מידע המתרוצץ בגופנו והתמקדות רק בתחום אחד, ולכאן שייכים תרבות המדיטציה, הילינג, תיקשור וגם האמנויות. המיקוד מאפשר שקט בכל התחומים האחרים שאינם במיקוד. ראו לדוגמה את מחקרו של ולדימיר גונתר מאוניברסיטת באר שבע שהראה במודל של תקשורת תאי המח את הייתרון של פחות קישורים במח.
מחקרים רבים מצטברים המעידים על השפעתה החיובית של המדיטציה גם על האושר וגם על הבריאות, כאן נציין 3 מהם:
1-  נמצאה פעילות מאד גבוהה של גלי גאמה במח של נזירים שהיו 15-40 שנים במינזר בקטמנדו, וזאת בהשוואה לפעילות אצל סטודנטים מוינסקונסין. אצל הנזירים נמצאה גם פעילות מוחית גבוהה באיזורים הקשורים ברגשות חיוביים כמו אושר.
2- נמצא כי רמות ה-NO  בסרום של 20  מומחי מדיטצית זן בקוריאה היו גבוהות מרמות ה- NO בסרום של משתתפי קבוצת ביקורת מקבילה.
3- נראה שלתחושת השפע ("יהיה בסדר") המלווה את העוסקים במדיטציה יש גם בסיס במציאות. במעקב אחרי 202 משתתפים זקנים נמצא כי לאלה מהמשתתפים שנהגו לעשות מדיטצית TM  היה 23% סיכוי נמוך יותר לתמותה מכלל הסיבות, 30% סיכוי נמוך יותר לתמותה ממחלות לב ו- 49% פחות סיכוי לתמותה ממחלת הסרטן.
 
 דוגמה נוספת לכח של תהליכי "תשומת הלב הממוקדת" היא ההתאהבות, בה באופן אוטומטי מופנית כל תשומת הלב אל הבן זוג ויתרה מזאת בצורה רצונית נפתח מערך התקשורת שכן המאוהב/ת הרוצה לשמוע את בן זוגו מפנה מקום לתקשורת ה- NO בגוף. לתחושת אושר כזה אנו מייחלים ולא בכדי שכן מצאו שהיא אכן קשורה גם ביותר בריאות, זוכרים? "יהיה בסדר".


* הגברת הסיגנל - את זה ניתן להשיג בשתי דרכים עקרוניות, הגברת רמות ה-NO  או הגברת רמות "הנשאים" שלהם בסביבה כדי שהסיגנל יוכל להגיע למרחק גדול יותר. את רמות ה- NO ניתן להגביר על ידי תזונה נכונה כמו הרבה ירקות מכילי ניטרטים או  ישירות כמו תרפיית ניטריטים למשל למחלות לב.
אפשר להגביר NO גם על ידי שימוש בתוסף ארגינין שממנו יוצר הגוף את ה- NO או גם על ידי שימוש בתרופות מסוג הויאגרה. חשוב להיזהר מעודף ארגינין בייחוד לחולי לב.
את רמות "הנשאים" ניתן להגביר על ידי תהליכי בעירה כמו הדלקת נרות השגורה אולי בגלל זה בכל כך הרבה טקסים המצריכים קשב (חשוב לא להגזים בהדלקת נרות).
במקומות גבוהים שיש בהם רמת החמצן ירודה, רמות ה- NO עולות, האם זאת הסיבה שהנזירים הטיבטים מסוגלים להגיע לרמות קשב כל כך מדהימות?

דרך נוספת להעצים את המסר היא לזמן קבוצה של אנשים שתשדר את אותו המסר ביחד באותו זמן. רעיון המניין מבוסס על אותו עיקרון בו לפחות עשרה משתתפים נמצאים באותו מקום והוגים בדיוק באותו רגע את אותו הרעיון... גם רעיון החגים הנחגגים בו זמנית על ידי הרבה אנשים יכול להעצים מסרים. מעניין אם ה- NO שייך גם לאפקט המלהיב והמחזק של פעולות משותפות כמו שירה יחד או מצעדים?
Psychol Sci. 2009 Jan;20(1):1-5
 
אם תשימו לב שאנו דנים בתקשורת באמצעות גז רדיקלי בוודאי תבינו למה רוח פרצים עלולה לשבש תקשורת כזאת ולמה חום נעים בחדר יעצים אותה.

ולגבי "יחידי הסגולה" מעבר לבאמת היחידים (אמנים, מתקשרים, גאונים וכד') שזכו ליכולת קליטה משופרת ואין לי מה להוסיף על זה, הרי שצפייה באחרים המדברים על סוג התקשורת הזאת, מראה מימצא מפתיע.
זה הרבה פעמים כרוך בבזבוז זמן, אנשים שהינם לכאורה לא יעילים או לא ממש עובדים בעבודה מסודרת כל יום...האמת שזה לא מפתיע כי כשאדם עסוק בדאגות היום-יום אין לו את הפריבילגיה של ל"השתיק" את כל קולות הרקע כדי שלא יכסו על התקשורת החלשה מאד הזאת.
זה גם אולי מסביר למה עכשו תשומת לב לקשב מתעוררת במערב, ורבים יותר מדווחים על תיקשורים-תלפטיה-תחושות...אנחנו בחברת שפע, יש הרבה יותר זמן לאנשים (בשכבות מסוימות) היכולים להרשות לעצמם לעבוד הרבה פחות ו"לפנות"  מקום לתקשורת ה-NO ומרעיו. היה מעניין לבחון בין המובטלים (שלא חסרה להם פת-לחם או שהתייאשו לגמרי) מה שיעור ה"מתקשרים".
חז"ל אומרים בגמרא: "עיר שאין בה עשרה בטלנים - אסור לדור בה".
זוכרים את "העבודה היא כל חיינו אבל לא בשבילנו"?
אז אולי כדאי להתחיל ל"בזבז" קצת זמן? ולהניח ל- NO להגיע ליעדיו. האם כשמובילי העידן שלנו אומרים to let go הם מתכוונים בעצם לאפשר תקשורת NO?

שמעתם על פיתוח הבד המשחרר NO? פיתחו אותו בין השאר למשל לעזור לרגל במצבי סוכרת...והנה על עוד פולימר לפיתוח בד המשחרר NO, מעניין מה יעשה בגד מבד כזה לתחושת האושר.
מה תקציר המסר של ההצעה המובאית כאן?
האושר או תחושת השפע של "יהיה בסדר" מקורה לא בהכרח באירועים חיצוניים אלא בקשב פנימי המפנה מקום לנו לפעול בדיוק נכון ולגופנו לשמור על בריאותנו. אין מה לרדוף אחרי האושר וגם חבל להניח שרק נעבור את המכשול הבא ואז נהיה מאושרים...האושר שם תמיד, ואפשר ללמוד להתחבר אליו...
תמיכה מדעית נוספת למסר הזה באה מסקר מקיף שנעשה באוניברסיטת קליפורניה בריברסייד והראה שהאושר מקדים את ההצלחה. דהיינו ההצלחה היא תולדה של אושר ולא האושר תולדה של ההצלחה.

וגם, אל תשכחו לאכול המון ירקות ירוקים, הם מקדמים NO בגלל הניטרטים שבהם...יתרה מזאת, לעתים במצבי חולי הניטריטים/ניטרטים הם שמשפרים נזקי כלי דם מה שמסביר את החיוניות הקשורה באכילת ירקות ירוקים.
לאוהבי האדומים, מיץ סלק עתיר ניטרטים משפר בריאות ומחזיר את הנעורים למוח וגם רימונים מקדמי NO.


דרך אגב, גם שמפניה משפרת את זמינות ה- NO וזאת דרך הפנולים שבה המעכבים את פירוק ה- NO.

לא בטוח שזה רלבנטי, אבל מימצאים חדשים מראים שהאיפור הכבד של קלאופטרה הכיל עופרת לזירוז יצירת ה- NO.

ב-2009 יצא ספר המראה איזה תזונה מקדמת את ה- NO אצלנו. זה הבדל מעניין לשינוי מעמדו של ה- NO מרעל אל מרכיב מזון בריאותי.
Food, Nutrition and the Nitric Oxide Pathway:Biochemistry and Bioactivity
דוח 2015 על החברות וגישות הטיפול המעורבים בכח הטיפולי של הניטריק אוקסיד.

תגובות

פזית
14/10/09 14:05

כתוב מקסים. מאוד מעניין.
נהניתי. תודה
פזית

כתבה מעניינת מאוד. הכותרת המתאימה ביותר זה- YES TO NO

ד--ר-זיו-פז
15/10/09 16:03

Very creative and original approach. I do belive that medications are there to help

the body and not to replace the healthy immunological and physiological

In the last decade the drugs become mor specific, focusing on modulation
rather than unnatural effects, returning the systems to balance (health) more effectivly with minimal adverse reactions. 

This was the past and this will be  the future

From natural medicine to medicine that understands the nature

לפזית, ליאת וזיו
תודה  ושאלה רצינית...האם תאכלו יותר ירקות ירוקים עכשו? או תשתו מיץ סלק שמכיל הרבה ניטרטים?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18250365?ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

מיכל-אפק
15/10/09 21:02

את יודעת, הכתבה שלך הזכירה לי הרגשה שיש לי בכל פעם שאני חוזרת מחופשה באיזה צימר במצפה בגליל/גולן. תמיד עוברת לי בנסיעה בדרך חזרה הביתה המחשבה: אני לא חיה נכון, צריך יותר שקט, יותר אוכל בריא, יותר טבע וקרוב לטבע.... ואז תוך יום אני נשאבת חזרה לטירוף העירוני, לעבודה, לחיים התובעניים... וכל מה שנשאר לי זה לאכול מלפפונים ולחכות לחופשה הבאה....

אינשם
17/10/09 11:13

תודה על המאמר.
אך יש פתרונות?
אילו מאכלים לאכול, ובעברית?

Dov-c3c4
17/10/09 14:40

מאמר מאלף , ולנסיוני וראייתי את החיים מזהה חלק מהבעיות הנוצרות אצל חלק גדול מבני האנוש.
אני לא עומד להשתפך אך עלי לציין שגם במערכות טכנולוגיות שונות קיים מושג הנקרא "רעש לבן"
שבקיצור גורם לפעולה לא תקינה למערכת.
ולבסוף דוגמא לקבוצת אנשים שהNO  שלהם פעיל  וגבוה הם הציבור החרדי.(לא השאבב שלהם).

לדב, אינשם ומיכל,
תודה וכן אני ממליצה על ירקות ירוקים, סלק, רימונים, כולם מכילים הרבה ניטרטים האם תאכלו עכשו יותר?
http://www.notes.co.il/dina/45584.asp

זאביק
14/04/10 17:43

כתבה מדהימה באיכותה,רק חבל שאני מעבר לשלב שביכולתי להבין ולעכל את שנאמר בכתבה
האם הניסוי הזה יוכל להואיל לי בשלב כלשהוא בחיים?

לזאביק שלום,
 אתה יכול לאכול הרבה ירקות ירוקים וסלק שמגבירים את זמינות ה- NO ומשפרים את חיינו

אודי-ברק
19/04/10 22:38

תודה דינה על מאמר מרתק.
החלטתי להירשם לאתר כמוני לאחר שקיבלתי קישור למאמר שלך.
דיברת על רשתות ?

כמטפל ברפואה משלימה, אני רואה את הנסיון לחבר את שתי המערכות הללו, האנרגטית והחומרית, כחלק מעיסוקי והוא מהווה את מרכז התעניינותי.
אני מעריך את  הדרך היצירתית בה עשית את זה.

אני הולך להכין לעצמי סלט חסה


 

הי אודי,
 תודה...ומה עם מיץ ירקות?
חג שמח

קראתי בעיון רב את המאמר שפירסמת ,

 

ההנחה הבסיסית שלי אומרת שכל מה שקורה ביקום , הנו וריאציה זו או אחרת של מפגש אנרגטי, כמובן כל הנעשה בגופינו הן מבחינה מנטלית והן מבחינה פיזית  בנוי על איזון של תפקוד, זרימה, וקשרים.

 

על מנת שהגוף יתפקד נדרשת מערכת פיזית הנתמכת על ידי מערכת כימית המסייעת לתהליכים לזרום ולתפקד. החלק הכימי מבחינתי הוא בדיוק כמו החלק הפיזי , הוא תשתית להנעת המנועים שלנו ומשפיע על תחושות ווסימפטומים פיזים נוספים. במקביל לתשתית זו זורמת האנרגיה , והאנרגיה  משפיעה על היכולת של תפקוד התשתית והתשתית מאפשרת זרימת אנרגיה, אחד תומך בשני , שוב איזון בין מערכות.

ברור שלפקוד נדרשת זרימה ותקשורת פתוחה , הכימיה הינה תשתית לזרימה וכאשר חסרה יש חסימה ,  גם האנרגיה זורמת וכאשר יש חסימה יש בעיה. השאלה הנשאלת שאני לא יודע את התשובה עליה היא , האם ערוצי הכימיה והאנרגיה אחד הם? האם ערוץ האנרגיה תורם לפעילות כימית יותר טוב- על סמך התאוריה שלי כמובן כן? האם פעילות כימית תורמת לערוץ אנרגיה לתפקד יותר טוב? דבר אחד ברור יש קשר בין המערכות ורק איזון יאפשר תפקוד נכון.

כלכך-טבעי
19/05/13 1:15

דר' דינה ראלט,

זה מעניין, יכול להיות שאפשר להסביר את זה מבחינה אנרגטית או מבחינת רפואה סינית.

בכתבים הסיניים מהירות זרימת האנרגיה מוגדרת מאוד. כל ערוץ יש לו את המהירו שלו ואת האנרגיה המתאימה לו אך הזרימה בכל הערוצים בממוצע כעשרים דקות לכן משך הטיפול בד"כ כזה, אלה עם מוסיפים אלמנט נוסף בטיפול.

האנרגיה זורמת בערוצים ובמסלולים מוגדרים מאוד, למרות שאין תמיד קשר לכלי דם או לעצבים.
וישנם גם מרידיאנים הנפרשים בצורת רשת תלת מימדית , הם נקראים מרידיאני חיבור. מרידיאנים אלו מופעלים ע"י נק' מוגדרות והם משפיעים גם על אזורים מרוחקים או מקשרים צד מנוגד.
אין לי מספיק ידע על ה NO, אבל אם יש לו יכולת לשנות את תכונותיו והוא אחראי לתיקשורת, כדאי לך ללמוד על המחמם המשולש= TW, זהו איבר ברפואה הסינית שלמעשה לא מוגדר, הוא מטפל בשינוי מצב הנוזלים בגוף בין שלושה חתכים אופקיים, כאשר המחמם העליון יש בו אדים עדינים ביותר ואיכותיים (אזור בית החזה), מחמם אמצעי יש בו נוזלים איכותיים אך פחות דלילים, ומחמם תחתון, שלפוחית השתן למשל, שם יש נוזלים עכורים שצריך להפטר מהם, ולאדות חזרה חלק מהנוזלים שהם איכותיים יותר (כפי שקורה באמת בכליות, הן מחזירות חלק מהנוזלים למחזור הדם  וחלק קטן מועבר לשתן)
אותו איבר TW אחראי גם לתקשורת בין האברים ולממברנות. ממליצה לשוטט בגוגל ולקרוא ממקורות נוספים, מעניין אם תמצאי קשר.

יניב274
12/04/15 23:27

איזו כתבה יפה!!! כל הכבוד דינה

הרבה זמן אני מחפש מאמר שמשלב בצורה כלכך 

מדעית רוח וחומר. תודה לך

 

הי יניב,

בטח לא תתפלא שכל כך התרגשתי מהפרסום אתמול - רוצים לנשום? לכו על ניטריק אוקסיד

http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=29934

בברכה, דינה

עמית-אלתם
28/09/15 22:28

כחולה לב קל ,האם כדאי לתסף עם ניטריטים,האם ניטריט כתרופה לדוגמא מונוניט ,יש גם תופעות לואי משמעותיות

הי עמית, התייעץ עם הרופא שלך... 

בכל מקרה אני אישית מעדיפה ירקות ופירות ולא תוספים כמקור לניטרטים.

עוד מאמר על הפירות האדומים כמו אבטיח או סלק וה- NO שהם מקדמים...

http://www.idahostatesman.com/living/health-fitness/article45875880.html

עמית-אלתם
07/12/15 19:50

דר ראלט שתי שאלות

האם סלק לא מעלה את הסוכר בעיקר מיץ סלק?הרי חולי לב ולחץ דם צריכים להזהר בנושא סוכר?

את בדרך עקיפין משבחת את הויאגרה כתרופה לחולי לב ועוד מלבד השימוש המקורי, מדוע את נרתעת מלחוות דעה על המונוניט כתוסף לno ,הרי לרוב חולי הלב יש גם לחץ דם ונותנים להם תרופות שונות שלכולן תופעות לואי חמורות ,המונוניט המוריד גם יפה לחץ דם ומוסיף no ,הוא ממה שהצלחתי לבדוק כמעט ללא תופעות לואי ,

זה בעצם מביא אותי לשאלה שלישית ,האם יש למונוניט תופעות לואי "חמורות" מסוכנות" כל שהן? בעלון זה לא רשום.הרופא השאיר את השיקול האם לקחת מונוניט או לא לשיקולי ,כי היו לי תעוקות קלות שנעלמו והבדיקות הראו(אקו לב במאמץ) שכרגע אין לי צורך בתרופות -כרגע

הי עמית,

כמו שכבר עניתי, בקשר לתרופה, תמיד התייעץ עם רופא... וכן מיץ סלק יכול להעלות סוכר אז עדיף לאכול סלק ולא מיץ.

וכמובן חשוב להיות החוקרים של עצמנו ולשים לב איך התזונה משפיעה עלינו, דרך אגב, הרבה ירקות לא ראיתי באף מחקר שהם מזיקים.

שושנה8
17/01/16 22:28

יוצא מהכלל. מעניין ומחכים. תודה..

תודה על הכתבה המרתקת.
רציתי להבין קצת יותר על ההשפעה של NO על ADHD.
במאמר של ADDITUE - מגזין אינטרנטי לADHD , הופיעה הפיסקה הבאה:
A recent study found that children with ADHD have high levels of nitric oxide, a cell-damaging free radical, and low levels of superoxide dismutase, an enzyme that protects against free radicals. While more research is needed, this study suggests that those with ADHD may be more sensitive than those without the condition to damage caused by free radicals.
איך אפשר לישב את הדברים ולהשתמש נכון בNO לקדם בריאות ותפקוד טוב יותר אצל ADHD?
בתודה מראש,
אילת
 

תוסף ניטראטים מתמצית הצמח ירבוז - Amaranthus "תרד אדום" מקדם NO בגוף ולכן בריא.
http://www.news-medical.net/news/20161123/Dietary-supplement-extracted-fromc2a0Amaranthus-can-increase-
plasma-nitrate-study-shows.aspx

Differential vascular reactivity responses acutely following ingestion of a nitrate rich red spinach extract
http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-016-3478-8

וגם על CO שיש לו קווי דימיון לפעולותיו של ה-NO ועל השעון הביולוגי שלנו
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161207151253.htm

שרה-nz
13/06/17 1:17

את מבריקה... תענוג לקרוא.. תודה מעומק הלב

לאוהבי מתמטיקה...מיפוי פעילות נוירוני המוח במודל מתמטי של - 11 מיימדים!!!

Discovery of Two Bacterial Nitric Oxide-Responsive Proteins and Their Roles in Bacterial Biofilm Regulation

על ספר מעניין של פרופ' סטיבן סלומאן - The Knowledge Illusion, Why We Never Think Alone המראה איך ולמה אנחנו חושבים קבוצתית.

תמורה-קייל
14/12/17 20:34

מאמר מעניין על "יעד" התפתחותי של המין האנושי למערך מורכב של גוף רב-אנשים ושיכול להסביר למה שיקולי החשיבה שלנו לא בהכרח רלבנטים ללוגיקה ישירה של הבעיה אלא שייכים לעמדה החברתית אליה אנחנו מחוברים.

צחוק מפעיל ניטריק אוקסיד וכך תורם לבריאות

ד"ר מרכולה מציע 3 דקות של תרגילי התעמלות המגבירים את זמינות ה- NO בגוף

NO מיוצר בפה ברובו על ידי חיידקים ומוביל לירידה בלחץ דם Nathan Bryan

המאמר שכתבתי ל"פרגרף" על תקשורת ה-NO החכמה

ראיון עם ד"ר אורנה לוין על ניטריק אוקסיד ולחץ דם

שרה-nz
15/07/20 3:31

נהדרת שאת! תודה רבה רבה

עוד מפעילויותיו של ה- NO, מוריד את טמפ' הגוף ו מחקה את אפקט הבריאות של הגבלת קלוריות

ניף
09/10/20 21:24

שלום לד''ר דינה ראלט,קראתי באתר אחר שלך,שאינני מוצאת אותו כרגע על הניטריק אוקסיד שניתן לקבל מסלק.יש לי שאלה חשובה בקשר לכך.האם זה צריך להיות מיץ סלק מסלק חי,או אכילת סלק חי או שאפשר לקבל באותה מידה את הניטריק אוקסיד מסלק מבושל או אפוי ,זה שקונים אותו בואקום.יש לי קושי לעמוד ולסחוט מיץ סלק במכונת מיצים,עם כל העבודה הכרוכה בזה,+קילופים וכו' וניקוי המכונה בכל פעם וכו',בגלל מגבלות תנועה ונכות שיש לי,ואין לי כרגע אף אחד שעוזר לי.ואני מאוד מעונינת לקבל כמות טובה של ניטריק אוקסיד כדי לשפר זרימת דם בכלי דם קטנים המזינים את העצבים ברגליים ובידיים,לשיפור בעיות של נוירופטיה פריפרית,וכדי שתוספים שאני לוקחת-ויטמיני בי,בנפותיאמין וחומצה אלפא ליפואית יגיעו למקומות הנכונים.אודה לך מאוד על תשובתך המהירה. בתודה ובידידות ד''ר נירה פריד הירשנברג

לדעתי כל צורה של סלק תתרום לבריאותנו ...

ניף
09/10/20 21:33

כן,ובהמשך לשאלתי בגלל מצבי הפיזי הנוכחי,האם מיץ סלק שקונים למשל בבית טבע בבקבוקים יכול גם הוא להגביר ניטריק אוקסיד ? אני פשוט מאוד מותשת כרגע וצריכה למצוא את הדרך הכי נוחה וקלה לספק לעצמי את החומר שיעזור לי כי .אפילו לעמוד ולעשות לעצמי סלט קטן בכל יום קשה לי כרגע.תודה לך שוב.נירה

כן, כל צורת סלק

הרצאה מסכמת על NO של חתן פרס הנובל פרופ' איגנרו https://youtu.be/Lx7vZIF05pE

תמורה-קייל
14/07/21 19:13

ניטרטים משפרים כושר אבל כדאי להמשיך לחקור... https://www.nutraingredients.com/Article/2021/07/13/Nitrate-may-boost-endurance-but-data-is-very-low-to-moderate-quality-says-meta-analysis

ד
ד"ר דינה ראלט PhD
מדענית (ביולוגיה של התא) חובבת רשתות תקשורת בגוף ומחוצה לו.  

עוד פוסטים בבלוג: שיר השרירים

גם ללב יש את המוסיקה שלו
אחד הדברים שלימדה אותי התקשורת המרתקת אותי מאז ומתמיד, הוא החיבורים החדשים הנוצרים בין תחומים לכאורה רחוקים, ואלה פותחים...
קראו עוד
ועל צום דופאמין שמעתם? מנסים יום אחד...
יותר ויותר מידע מצטבר על היתרונות של צום חלקי בתזונה, דהיינו לא צריך תמיד לאכול, מספיק למשל שליש מהיממה (8:16) לאכול ו-1...
קראו עוד
למה כדאי לאכול אגוזים ופיסטוקים...
לא מפתיע שאגוזים הם מזון כל כך בריא שכן מתוך הזרע יצמח הצמח אז ברור שהוא מכיל את כל המרכיבים החיוניים לחייים...במהלך שיט...
קראו עוד
לרפא כל (או כמעט כל) חולי
אחרי עשרות שנים שאני חוקרת את בעיותי המטבוליות כמו השמנה וסוכרת2 היתה לי הארה !!! ואני יודעת איך להבריא. פתרונות חלקיים ...
קראו עוד
להרגיש, להרגיש, להרגיש ועוד להרגיש...
איזה מזל שחליתי לפני כחודשיים במחלת לב לא קלה ואף אחד מהרופאים שפניתי אליהם לא ידע איך לעזור לי... אפילו אושפזתי פעמיים....
קראו עוד