מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

מנהלי קהילה

פרופ' סער מנחה
פרופ' סער מנחה
מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). רופא עצמאי ומצנתר- קופ"ח מכבי. פרופ' בחוג לקרדיולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. תחומי עניין: קרדילוגיה התערבותית, קרדיולוגיית ספורט, מניעת מחלות לב, מחלות לב מבניות, מניעת שבץ מוחי.
ד
ד"ר אבישי גרופר
אני בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. השלמתי התמחות ברפואה פנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, והתמחות בתחום של אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD) במרכז הרפואי MAYO CLINIC במינסוטה, ארה"ב. לאחר החזרה לארץ עבדתי כרופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב ובמכון לאי ספיקת לב, ומנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בשיבא, תל השומר. כיום אני מנהל היחידה לאי ספיקת לב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). אני יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי בישראל וחבר באיגוד האירופאי לאי ספיקת לב ובאיגוד הבינלאומי להשתלות לב. אני מרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ומעורב במספר רב של מחקרים בארץ ובחו"ל בתחום אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD). מרצה בכנסים בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי אני עוסק בטיפול במחלות שריר הלב, אי ספיקת לב, השתלת לב מלאכותי (LVAD), השתלות לב, מחלות מסתמיות ויתר לחץ ריאתי. אני רואה חשיבות רבה בהדרכה לאורח חיים בריא ומניעת מחלות לב.
ד״ר בתלה פלאח
ד״ר בתלה פלאח
רופאה מומחית ברפואה פנימית וקרדיולוגיה. בוגרת הטכניון לאחר השלמת התמחות כפולה בב״ח הדסה עין כרם. כעת במהלך השתלמות בצנתורים וקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיב״א תל השומר.
דייאנה קליין
דייאנה קליין
פסיכולוגית שיקומית מומחית, קליניקה בפתח תקווה. עד לשנת 2022, הייתי פסיכולוגית אחראית במכון לשיקום חולי לב, בי״ח שיבא תל השומר.

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
גיל מלצר
גיל מלצר
בן 56. נשוי. אבא של עומר (8) ומיקה (6). חולה לב. מייסד ומנכ"ל אגודת הלב הישראלי - העמותה למען מטופלי לב וכלי דם
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימחלות לבמדריכיםאוכלים נכון: בשר

אוכלים נכון: בשר

איך יודעים אם הבשר טרי? איך נכון להפשיר בשר? למה ממש לא מומלץ לשטוף את העוף? וכיצד מרינדה עשויה להפחית סיכון לסרטן? מדריך


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

געו בבשר כדי לוודא שהוא לא דביק - בשר בקר טרי אמור לחזור למצבו הטבעי לאחר שלוחצים עליו. אל תגזימו עם מידת העשייה ואל תוותרו על המרינדה. ריכזנו את הטיפים של המומחים שיסייעו לכם לוודא שאתם רוכשים ואוכלים בשר בקר ועוף טריים ובריאים.

 

בחירת סוג הבשר

 

הימנעו מבשר מעובד. בשר מעובד נקשר למספר מחלות - ובעיקר סרטן. באוקטובר 2015 ארגון הבריאות העולמי הכריז על בשר מעובד כמסרטן ודאי בבני אדם, בקבוצת הסיכון מספר 1 של מחוללי הסרטן – בדומה לסיגריות, לכן מומלץ לוותר על נקניקיות, נקניקים, בשרים מעושנים או משומרים וכדומה.

 

אכלו פחות בשר אדום. בשר אדום מכיל שומן רווי וכשהוא לא טרי הוא גם מכיל רכיבים נוספים שאינם בריאים. מחקרים הצביעו על קשר בין אכילה מופרזת של בשר אדום ומחלות לב וכלי דם ואכילה מופרזת של בשר אדום אף נקשרה לסוגים שונים של סרטן. לפי ארגון הבריאות העולמי בשר אדום הוכרז כמסרטן אפשרי בבני אדם, בדרגת הסיכון השנייה בחומרתה – קבוצה מספר 2A.

 

בשר אדום גם מכיל לא מעט קלוריות: "קבב ממוצע מכיל 200-220 קלוריות. סטייק בקר קטן ביותר מכיל 350 קלוריות וסטייק של 400 גרם מגיע ל-600-700 קלוריות. צלעות מכילות מעל 650 קלוריות" אומרת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן. אורבך ממליצה להיצמד לבשרים רזים, בריאים יותר ומשמינים פחות, כגון פרגיות, כתף בקר, עוף, הודו או דגים.

 

עוד על ההשפעות של בשר על הבריאות 

 

אכלו דג. דגים מהווים מקור לחלבון איכותי אך יחסית דל קלוריות ולרכיבים חיוניים אחרים כמו ברזל. אחד היתרונות המרכזיים של דגים הוא יכולתם לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם - כפי שהוכח במחקרים רבים. מיכולת ההגנה של דגים על הלב עשויה לנבוע בחלקה מכך שבדגי ים ממים עמוקים וקרים יש אומגה 3 - חומצת שומן שעשויה להקטין טרשת עורקים המובילה למחלות לב וכלי דם. 

 

דג אמנון שלם מכיל רק כ-300 עד 350 קלוריות ומעט אחוזי שומן, אם כי הוא מכיל מעט אומגה 3 יחסית לדגים אחרים. לעומת זאת, הבורי מכיל יחסית מעט קלוריות ובמקביל הוא מכיל המון אומגה 3. כך גם הפורל. כדאי גם להוסיף לדג לימון טרי, המסייע לספיגת הברזל.

 

לא כל עוף הוא עוף טוב. כבר ידוע כי העוף הוא בריא. הוא אומנם פחות עשיר בברזל מאשר בשר בקר, אבל ניתן למצוא בו המון חלבון באיכות טובה ובמחיר קלורי נמוך יחסית לבקר. אבל לא כל חלקי העוף זהים מבחינת הערכים התזונתיים. הפרגית היא דלת שומן יחסית ושני שיפודי פרגית מכילים כ-220 קלוריות בלבד - כמו קבב אחד. סטייק עוף על האש מכיל כ-250 קלוריות לסטייק ומנת חזה עוף מכילה רק 150-180 קלוריות. לעומת זאת, מאה גרם ירך צלוי עם עור יכילו 245 קלוריות ומאה גרם כנפיים צלויות עם עור יעלו לנו 288 קלוריות, בלי לתת לגוף שלנו יותר מידי בתמורה.

 

אם כבר קבב, לפחות שיהיה ביתי. "קבב מוכן שקונים בסופר בצורה קפואה, מכיל שמנים מוקשים וחומרים נוספים שמטרתם לשמור על אורך חיי המדף" מסבירה אורבך, "זה מביא לאחוזי שומן גבוהים ולניטרטים, שבמגע עם האש יוצרים תרכובות רעילות המזיקות לבריאות. בנוסף, בקבב התעשייתי יש ריכוז גבוה יחסית של מלח, צבעי מאכל, חומרים משמרים ומייצבים". אורבך ממליצה לקנות בשר ולהכין קבב בבית. זה מאוד פשוט: כשהבשר נטחן הוא מוציא חומרי דבק שמחברים את הבשר הטחון יחדיו, ולכן כל מה שנותר לעשות זה ליצור את הצורה. אפשר גם להוסיף תבלינים, בצל ופטרוזיליה – שמוסיפים לא רק לטעם, אלא גם לבריאות.

 

רכישה של בשר 

 

רכשו במקומות מסודרים. עוף ובקר יש לרכוש אך ורק במקומות ממכר מסודרים, נקיים ומפוקחים על ידי השירות הווטרינרי המקומי/רשותי ובעלי רישיון עסק המוצג לראווה.

 

חפשו את התו. הקפידו לרכוש רק בשר בקר ועוף שעל תווית אריזתם מופיע סמל הפיקוח הווטרינרי, שם היצרן, תאריך הייצור, התאריך האחרון לשיווק והטמפרטורה בה יש לאחסן את הבשר. באטליז יש לבקש מהקצב לראות את תווית המוצר המופיעה בדרך כלל על רגל העוף. בבשר בקר טרי יש לבקש מהקצב לראות את חותמת בית המטבחיים שבו הופק הבשר.

 

בחנו את הצבע והמראה. "זכרו, צבעו הטבעי של בשר העוף הינו ורדרד - לא אדום. בשר בקר טרי הינו אדום למראה אך חסר ברק - הברק הינו בדרך כלל סימן לתוספים כימיים שהוספו לבשר" אומר ד"ר סרחיו דולב, רופא ראשי לפיקוח על מוצרים מן החי בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. "בנוסף, נתח בשר בקר טרי הינו בעל מראה דומה למראה השיש. הסתכלו גם על שולי הבשר - שוליים כהים מעידים בנתח בשר בקר על התייבשות הנתח".

 

הריחו. גם הריח כבר בקנייה יכול ללמד על טיבו של הבשר. ריחם של מוצרי בשר עוף ובקר טריים הינו ריח אופייני וכל סטייה מכך עשויה להצביע על חשש לקלקול או תוספת חומרים זרים.

 

געו. "יש להקפיד על כך שנתחי בשר הבקר והעוף לא יהיו דביקים למגע. דביקות היא סימן לקלקול המוצר" אומר ד"ר דולב. "בשר בקר טרי הינו בעל תכונות אלסטיות, כך שאם לוחצים עליו באצבע הוא יחזור למצבו הטבעי בסיום הלחיצה".

 

אחסון בשר 

 

שמרו על שרשרת הקירור. חשוב מאוד לשמור על שרשרת הקירור של הבשר והעופות. בשר ועוף טרי חייבים להיות מוחזקים בטמפרטורת המקרר (4 מעלות). חשוב מאוד לא לתת לבשר ולעוף להתחמם, לכן מומלץ לקנות אותם בסוף הקנייה, להגיע הביתה ללא עיכובים מיותרים ולאחסן אותם במקרר.

 

בדקו את טמפרטורת המקרר. "בתנאי הצינון הטמפרטורה צריכה להיות פחות מ-4 מעלות (מעל האפס) ובתאי ההקפאה מינוס 18 מעלות" מציין ד"ר דולב.

 

טיפול בבית

 

הפשרה. אסור להפשיר בשר ועוף קפואים בטמפרטורת החדר. בטמפרטורות האלה חיידקים המסכנים את בריאות האוכלים מתפתחים ומתרבים. ההפשרה חייבת להיות בתוך המקרר ומומלץ לעשות זאת במגירה התחתונה ביותר כדי למנוע זיהום מוצרים אחרים עם מיצי בשר ועופות. רק במקרה שממהרים במיוחד, ניתן להפשיר את הבשר במיקרוגל, כך שההפשרה תהיה מהירה ובטוחה.

 

בנוסף, אסור להקפיא מוצרים שהופשרו קודם לכן, ומומלץ להימנע מלהקפיא מוצרים טריים במקרר ביתי. "בתעשייה ההקפאה היא עמוקה ובבת אחת, ולכן בטוחה יותר" אומר ד"ר דולב, "תהליך ההקפאה הביתי שונה ואיטי בהרבה ועל כן פחות בטוח. אם חייבים להקפיא בבית, כדאי להקפיא את המוצרים לאחר טיפול תרמי (בישול) או בנתחים קטנים לשם הקפאה מהירה יותר".

 

ניקיון. חייבים לנקות היטב את משטחי חיתוך הבשר, סכינים וכלים אחרים שבאו במגע עם מוצרים לא מבושלים. כמו כן, חייבים לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה במהלך הכנת מוצרים גולמיים. השתמשו בהרבה מים זורמים וסבון. למרות שרבים נוהגים לשטוף את העוף, ההמלצה היא לא לשטוף עוף בכיור הביתי - מנהג זה מפיץ חיידקים העלולים לגרום לא רק לקלקול קיבה, אלא גם לבעיות חמורות הרבה יותר.

 

הפרדה. כלל חשוב מאוד הוא להפריד בין מוצרים גולמיים שלא עברו עדיין בישול למוצרים מוכנים למאכל, כמו סלטים שנאכלים ללא טיפול נוסף או מוצרים מבושלים אחרי בישולם. ההפרדה יכולה להיות הפרדת פיזית, כלומר - לחיתוך עופות ובשר נשתמש במשטח חיתוך אחד ולשם חיתוך ירקות נשתמש במשטח נוסף. לחלופין הפרדה של המוצרים יכולה להיות במועדים שונים, כלומר קודם מכינים את כל הסלטים ומוצרים מוכנים לאכילה אחרים ורק אחרי זה נתחיל בהכנת בשרים ועופות גולמיים, ובכל מקרה בסיום השימוש ננקה היטב את הכלים.

 

צינון. אסור להשאיר מוצרים, מבושלים או ללא בישול בטווח טמפרטורות שבין 4 ל-65 מעלות יותר משעתיים, מכיוון שבטווח זה החיידקים מתרבים במהירות יחסית גבוהה. אחרי בישולם יש להחזיק את המוצרים בטמפרטורות גבוהות עד לאכילתם או לקרר אותם כמה שיותר מהר לטמפרטורת המקרר.

 

הכנת הבשר

 

אופן ההכנה. בישול הבשר משמיד את החיידקים. חייבים לבדוק שבסוף הבישול הבשרים יהיו מבושלים היטב ללא חלקים נאים.

 

היזהרו מהגריל. כשצולים בשר על הגריל בחום גבוה על אש ישירה, השומן מתפרק ונוצרים קרצינוגנים (חומרים מסרטנים). על פי דו"ח של הקרן העולמית לחקר סרטן והסוכנות האמריקנית לחקר סרטן, ברביקיו נקשר באופן ישיר לסרטן הקיבה.

 

"אם צולים בשר על האש, כדי לצמצם את הנזק מומלץ לצלותו על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך הלהבות" מסבירה ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז מרכז וממנהלות קהילת סרטן באתר בכמוני. "יש לדאוג להסיר חלקים שנחרכו. בנוסף, כדי לסייע במניעת היווצרות גורמי סרטן, מומלץ להפוך את הבשר לעתים קרובות, להקפיד לנפנף וגם להשרותו לפני הצלייה - למשל במרינדת תבלינים".

 

מידת העשייה. מחקרים מצאו כי מידת העשייה של הבשר קשורה לסיכון לסרטן. צריכת בשר שמידת עשייתו WELL DONE (עשוי היטב) נקשרה לסרטן מסוגים שונים. לכן יש לנסות להימנע מאכילת בשר עשוי יתר על המידה.

 

על השולחן

 

בחרתם בעוף? הורידו את העור. העור שעל העוף אולי נראה חסר משמעות, אבל למעשה העור מכיל המון שומן, אין בו ערכים תזונתיים והוא מיותר לחלוטין. כך למשל, מאה גרם כרע צלוי עם עור מכילים 245 קלוריות ובלעדיו - 207, עם עור הם מכילים 15 גרם שומן ובלעדיו - 11 גרם. עם עור הם יכילו 25 גרם חלבון ובלעדיו - 26 גרם.

 

חכו לבשר האיכותי. במקרים בהם יש "ארוחת בשר" כמו אירועי "על האש", לרוב בהתחלה מעמיסים את הבשר הפחות איכותי. נסו להתאפק ולחכות לבשר הטוב. "כדאי לאכול ארוחת בוקר בריאה, כדי לא להגיע מורעבים. כך תצליחו לחכות לשלב בו צולים את הבשר האיכותי" אומרת אורבך.

 

שלבו את הבשר עם ירקות ירוקים. מחקרים הראו כי אם אוכלים בשר אדום יחד עם ירקות ירקות המכילים כלורופיל - כמו עלים ירוקים - הם יכולים לנטרל את ההשפעות הסרטניות של הבשר.

 

 

עדכון אחרון: אפריל 2018 

 

 

 

ד--ר-גור-רות
02/05/12 17:41

נהפוך הוא - מה שהכתבה הזו ממליצה - משהו שידוע לכולנו הו אלאכול במידה, ובשום שכל. לא להרבות גורמים מסויימים, לאזן.
אין ספק כי מי שייטיב לאזן יהנה יותר מחייו.
ד"ר גור.

שלום לאלכס ואלה.
אני מסכים עם המסקנות של אלה שמקובלות עלי . הבעיה שחלק הארי באוכלוסיה אוהבת בשר ואוכלת אותו  בכמויות לא מבוטלות.ולכן כתבה כזאת "מזעזעת" . אני מכיר די הרבה אנשים שארוחה ללא כמות גדולה מאד של בשר איננה כלל ארוחה בשבילם.
המסקנה המתבקשת מהכתבה הינה אחת :היו צמחונים (עם אכילת דגים) אם אתם דואגים לבריאותכם!!!

אלה-הר-נוי
28/04/12 19:58

 שלום אלכס, 
לצערי (אוהבת בשר) לא רק אני יודעת את מה שכתוב כאן.
דוח ה-WCRF (הקרן העולמית לחקר סרטן) מצא קשר סביר בין צריכה מרובה של בשר אדום לבין סרטן המעי הגס, וקשר פחות חזק לסרטן הוושט, הריאות, הלבלב ורירית הרחם.
אין המלצה להימנע מבשר אדום, אבל יש לשים לב לכמות.
הדו"ח פורסם ב- 2007 לאחר שלמעלה מעשרים מטובי המומחים בעולם סקרו את המחקרים הקשורים לתזונה ולסיכון לסרטן, וסיווגו את רמת הקשר לפי כמות ואיכות המחקרים ("עדות משכנעת", "עדות סבירה", "קשר משוער- סוגסטיבי" ו"אין קשר").
ובכל זאת פניתי למומחים ובדקתי עמם - חלקם בדקו את הכתבה לפני פרסומה. 
מאז פורסמו הרבה מחקרים בנושא 
זה לא אומר שאסור לאכול בשר אדום. אני אוכלת בעצמי. זה רק עניין של כמויות. 
שים לב שלא כתוב כאן להמנע מבשר אדום - אלא רק להמעיט בצריכה. 
יש הרבה דברים שבצריכה מוגברת עשויים לסרטן - ולא אוסרים על צריכתם. 
אני לא משווה בשר אדום לסיגריות - יש בו גם דברים טובים והוא לא מזיק באותה מידה - אבל לא אוסרים על מכירתם... אז בטח שלא יאסרו על מכירתו
ממליצה - עקב המלצות המומחים לא להגזים בצריכה ולהעדיף עוף למי שמבקש לשמור על הבריאות 
תודה רבה
אלה 

אילנה-ארץ
28/04/12 7:41

אני יכולה לענות לך על החלק הנכון - נכון שצריך להוריד את העור והשומן מהבשר ונכון שחשוב להוסיף ירקות ירוקים בזמן אכילת בשר זה מפחית את הפוטנציאל התחלואי של הבשר המבושל בכל צורה שהיא.

אלכס
27/04/12 19:58

האם כל מה שכתוב בכתבה אכן נכון? 
כי אם זה נכון נשאלת השאלה למה רק הגברת הנכבדה אלה הר נטי יודעת את זה ??? ואם זה אכן נכון למה משרד הבריאות
לא יודע את זה ולמה משרד הבריאות לא אוסר למכור ולשווק
בשר אדום שמכיל חומרים לא בריאים ואף מסרטנים כדברי הכותבת.
יש רק שתי אפשרויות:
א' מה שכתוב בכתבה לא נכון ומגמתי
ב' מה שכתוב בכתבה נכון ולמשרד הבריאות לא מזיז בכלל שעם ישראל אוכל בשר שמכיל חומרים לא בריאים ואף מסרטנים כדברי הכותבת
בשני המקרים המצב לא ברור ואף חמור שלא נדבר שזה גובל בפלילים