מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותתוספי ויטמין D וסידן – התועלת מוטלת בספק

תוספי ויטמין D וסידן – התועלת מוטלת בספק

פאנל מומחים: תוספים עם מינון נמוך של ויטמין D וסידן למניעת שברים בנשים לאחר גיל המעבר אינם מומלצים


לגבי מינונים גבוהים יותר, העדויות עדיין מוגבלות מכדי להמליץ המלצות (צילום: Shutterstock)
לגבי מינונים גבוהים יותר, העדויות עדיין מוגבלות מכדי להמליץ המלצות (צילום: Shutterstock)

 

נשים בריאות לאחר גיל המעבר לא צריכות ליטול תוספי מזון המכילים מינונים נמוכים של ויטמין D וסידן למניעת שברים בעצמות הקשורים לאוסטיאופורוזיס. כך הודיע פאנל מומחים הפועל מטעם ממשלת ארצות הברית.

 

כוח המשימה האמריקאי לשירותי מניעה (USPSTF) המפרסם המלצות על מגוון רחב של נושאים הקשורים לרפואה מונעת, הודיע כי מחקרים על התוספים התזונתיים מצביעים על כך שהם לא עושים הרבה למניעת שברים במינונים נמוכים מ- 400 יחידות בין לאומיות (IU) של ויטמין D ו- 1,000 מ"ג סידן ביום. יחד עם זאת, ברור שהשימוש בהם מלווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי מסוימות, בהן אבנים בכליות. לדברי הפאנל, לגבי מינונים גבוהים יותר, העדויות עדיין מוגבלות מכדי להמליץ המלצות.

 

לפי ההמלצות האמריקאיות, נשים וגברים צריכים לקבל לפחות 600IU של ויטמין D ולפחות 1,000 מ"ג סידן בתזונה בכל יום. ההמלצות המדויקות משתנות בהתאם לגיל, מין ומצב בריאותי.

 

המלצות הטיוטה החדשה מבוססות בחלקן על סקירת מחקרים שנערכה לאחרונה, שהסיקה כי לנטילת תוספים היו השפעות מעורבות על סרטן ועצמות שבורות. הסקירה התבססה על 19 מחקרים באיכות הטובה ביותר של מחקר רפואי. היא מצאה כי מתן תוספי מזון לתזונה הרגילה של 400IU ויטמין D ו- 1,000 מ"ג סידן עשויה להציע הגנה מסוימת מעצמות שבורות בקרב קשישים, אבל מלווה בסיכון מוגבר לאבנים בכליות. סך הכל, נראה כי כשמסתכלים על התמונה המלאה, התוספים לא סיפקו הטבות לבריאות.

 

ההמלצות עדיין במסגרת טיוטה ויהיו זמינות להערות באתר כוח המשימה לאורך כחודש לפני שתפורסם הגרסא הסופית.

 

המומחים מדגישים כי ההמלצות מתייחסות רק לנשים לאחר גיל המעבר ואלה מהן שנוטלות תוספים. לדבריהם, ידוע כי ויטמין D חשוב מאוד לגוף וחשוב כי כולם יקפידו על תזונה בריאה הכוללת ויטמין D וסידן. יחד עם זאת, כתוסף, במינונים נמוכים, אין עדויות לכך שהוא יסייע באופן משמעותי למניעת שברים.

 

 

Annals of Internal Medicine, online June 12, 2012

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

גקו
10/02/16 22:36

שלום רב, לכל הגולשים.

מזמן ידוע  ממחקרים רבים שנעשו בנושא שתוספי סידן  מורידים סיכון לשברים בתת אוכלוסיה מאוד מצומצמת- באנשים מבוגרים הנמצאים במת תת תזונה  עם צריכת סידן יומית נמוכה..באוכלוסיה זו מתן תוספי סידן מוריד היארות שברים. בכל אוכלוסיה אחרת- לא.

אך זאת לא אומרת שצריך להגיע למצב תת תזונה, כדי להנות מתוסף סידן. מה שאומרת העבודה המצוטטת הוא: מי שזקוק למניעת שברים- חייב לקבל מינונים טובים של סידן וויטמין Dכבסיס,  ואחת התרופות המיעועדות למניעת שברים- תרופות ממשפחת ביספופסונטים, אביסטה, פרוטלוס , פרוליה, או פורטיאוו. 

לגבי ויטמין D: המחקרים הוכיחו שרק למינונים מעל 700-800 יחידות בינלאומיות ליום ישנה השפעה  למניעת שברים. שוב, זה לא אומר שאין תועלת במינונים נמוכים יותר, אשר עוזרים למטופל לשמור ברמות תקינות של ויטמין D.

כמו בכל מצב רפואי אחר יש להתאים טיפול אישית לכל מטופל, ו בזה ויומנות הרופא.

בברכה,

ד"ר ילנה סיגל

לבזהב
18/06/12 13:12

ההמלצות למבוגרים מעל גיל 55 הן 1200 מ"ג סידן ליום. האם זה כדי למנוע בריחת סידן ודילול עצמות? בכל מקרה לפי מה שאני קורה כאן יש בעיה. כי הכמות המומלצת קשה מאוד להשגה (אלא אם כן אתם אולי חברים בתנובה) ומצד שני תוספי הסידן עלולים לגרום לאבנים בכליות. אז מה אם כך הפתרון?

אין ספק שמינונים כה נמוכים של ויטמין D אינם יעילים במניעת שברים ובכלל. מקובל היום לתת מינונים הרבה יותר גבוהים. לגבי סידן - גם כאן הדעות חלוקות, וכיום מקובל לתת לנשים לאחר גיל המעבר 500-600 מ"ג סידן ליום, במטרה להשלים את השאר מהדיאטה. בכל מקרה לא ניתן להסיק מסקנות מרחיקות לכת רק מפרסום זה.

ראו מידע באתר Vitamin D Council

למשל, ראו את הראיון המצביע על העובדה שיש לבדוק כמה ויטמין D יש  בדם וייתכן שהכמות הסטנדרטית שנלקחת היא קטנה מדי מכדי לתקן חסכים רציניים ולכן לא נראה שינוי.