מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסמדריכיםכך תתכוננו לפגישה עם הרופא

כך תתכוננו לפגישה עם הרופא

הביקור אצל הרופא המומחה הוא אירוע יקר ערך. ריכזנו טיפים שיעזרו לכם להפיק ממנו את המרב


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

הנסיעה ארוכה, החניה רחוקה, אנו מגיעים בזמן, ממתינים 20 דקות (לפחות), בזמן זה מעיינים בתיק, נזכרים בהיסטוריה הרפואית שלנו, מנסים לפענח ממצאים, נקראים להיכנס, עוברות 20 דקות (במקרה הטוב) ואנו יוצאים חזרה לשגרת היום.

 

מה קרה שם? מה הבנתי על מצבי? מה הביקור אצל הרופא חידש לי? מה עלי לעשות? מותר לי להיחשף לשמש? חבל שלא שאלתי על תופעות הלוואי! איך שכחתי לומר לו ש...... ועכשיו יש לי המון משימות, למה לא רשמתי?!

 

החוויה מוכרת להרבה מאיתנו. הביקור אצל הרופא המומחה הוא אירוע יקר ערך! צריך להספיק כל כך הרבה, לרכז המון מידע, לשכנע לגבי הדחיפות והחשיבות של צרכינו. אך הביקור כה קצר, הרופא עמוס ולפעמים נשמע קצת חסר סבלנות. ריכזנו מספר טיפים שיעזרו להפיק כמה שיותר מהביקור הקרוב אצל הרופא המומחה:

 

רופא אמין וקבוע

 

האם יש לכם רופא קבוע? האם המרפאה במיקום נוח מבחינת משך ונוחיות הנהיגה, חניה, גישה של תחבורה ציבורית? כל הדברים הללו חשובים מאוד, אבל זה לא כל מה שחשוב. אנו מצפים מהרופא למתן מידע, שיתוף בידע, סבלנות, הקשבה ואמפתיה למצבנו. חשובה ביותר הכימיה הבינאישית עם הרופא המטפל כדי שנוכל לחוש בטחון ונוחות לשתף בשאלות, התלבטויות וחששות. אמון ברופא מהווה מרכיב חיוני בהגברת היענות והצלחה לטיפול.

 

חשוב ביותר לקבוע עם הרופא את האופן המוסכם עליכם להמשך התקשרות וקשר שוטף כגון: טלפון נייד, דוא"ל, השארת הודעה במשרד או SMS. הזמינות וההיענות של הרופא מעבר לשעת הביקור מהווה לעיתים קרובות איתות לרמת האמון והכימיה ביניכם.

 

אם אתם מחפשים רופא מטפל מתאים מומלץ להשיג מידע מוקדם על רופאים לפני קביעת תור להתייעצות, והרשת החברתית מהווה מקור עשיר לסוגיה זו.

 

בנוסף מומלץ לטפח קשר אישי עם אנשי הצוות של המכון הרפואי כגון האחות המתאמת, המזכירה הרפואית והעובדת הסוציאלית ולבקש מהם טלפונים ישירים. כשאנו יוצרים שיח מכבד ומקרב, פונים אל אנשי המקצוע בשמם הפרטי ומחייכים כשאפשר, אנו זוכים ליחס יותר אישי ויעיל.

 

לקבוע מטרה ברורה לביקור

 

רוב הביקורים אצל הרופא המטפל הינם למטרת מעקב שוטף. אבל חשוב שנגיע עם מטרה ממוקדת משלנו כגון: בדיקת יעילות הטיפול התרופתי, מעקב אחר בדיקות, מתן אבחנה ברורה וייעוץ לקראת קבלת החלטות משמעותיות שיש להן השלכות רגשיות, כגון ניתוח אפשרי או טיפול הכרוך בתופעות לוואי קשות או דורש היערכות מורכבת שלכם ושל המשפחה.

 

קובעים תור

 

את מועד הביקור כדאי לקבוע לשעה מוקדמת בבוקר, כך זמן ההמתנה צפוי להיות קצר יותר. אם יש צורך בביקור ארוך יותר רצוי לציין זאת בהזמנה הטלפונית. רצוי להגיע 15 דקות לפני המועד אם יש צורך בהמתנה בדלפק, מילוי טפסים וכדומה.

 

דף ועט

 

לביקור אצל הרופא חשוב להגיע עם עט ודף. רצוי להכין רשימת שאלות לפני הביקור ולהשאיר מקום לרשום את התשובות. חשוב לרשום גם שמות של תרופות, תכשירים, רופאים או מומחים אחרים עמם אנו בקשר כדי לא לשכוח.

 

הכנה מתאימה

 

חשוב להכין את התיק ערב לפני הביקור ולוודא שיש בו את כל המסמכים של ההיסטוריה הרפואית שלכם, טפסים רלוונטיים, תוצאות של בדיקות וצילומים, מכתבים, התחייבות של קופת החולים (טופס 17) וכמובן – את רשימת השאלות.

 

מומלץ לתייק את החומרים בקלסר מרווח באופן כרונולוגי מהעבר עד ההווה. מסמכים חיוניים כגון חוות דעת, סיכומי מחלה ומכתבי שחרור מומלץ לשמור בניילוניות נפרדות לגישה מהירה. מסמכים אחרים כגון קבלות, בדיקות דם ואישורי מחלה אפשר לחורר ולתייק באופן רציף.

 

מלווה

 

לפעמים מומלץ להזמין מישהו קרוב ללוות אתכם בביקור. לעיתים מדובר בנושא רגיש המצריך תמיכה והתייעצות משותפת. בן/בת הזוג ממלאים תפקיד משמעותי בייצוג, תקיפות או שאלת השאלות שאנו לבד מתקשים לנסח. לעיתים פשוט חשובה הנוכחות של קרוב כדי שירשום את הדברים ויהיה לצידנו לתמיכה, מעורבות ותזכורת.

 

לא ברור? שואלים

 

לעיתים הרופאים משתמשים במושגים לא מוכרים או מדברים בקצב מהיר ואנו לא לגמרי מבינים. אל תתביישו לשאול שאלות, לבקש הבהרות והמחשות - בין אם בניסוח פשוט יותר, ציור או שרטוט. לדוגמא בקבוצת התמיכה לילדים עם מחלות מעי דלקתיות חלקם חשבו ש"רמיסיה" זה דבר רע, כמו דפרסיה, ולא הבינו שבעצם מדובר במושג חיובי - רגיעה והפוגה במחלה.

 

מסביב למחלה

 

לעיתים רופאים אינם שואלים או מתייחסים לנושאים אישיים ושוטפים הנוגעים לאיכות החיים שלנו כגון: תזונה, שמירת משקל, פעילות גופנית, לחץ, שינה, עישון, שתיית אלכוהול ופעילות מינית. במקרים אלה – תשאלו. למרות שנושאים אלו לעיתים הינם רגישים או מביכים, חשוב לזכור כי כל סוגיה שאנו נעלה שגורה בסדר היום של הרופא. חשוב מאוד לשאול לגבי בדיקות מוקדמות הרלוונטיות לאבחנה או לקראת טיפולים מסוימים.

 

ברגע האחרון

 

רגע לפני יציאתכם מהביקור אצל הרופא שאלו את עצמכם: האם ברור לי מה עלי לעשות עכשיו? האם אני מבין את מהות התוכנית הטיפולית, סוגי התרופות, תופעות הלוואי, איך משיגים את הטיפול, העלויות, מתי תורגש ההשפעה ומהן בדיקות המעקב הנדרשות? ובעיקר - האם אני מרגיש בטוח ביכולת שלי לנהל את מצב המחלה שלי? אם התשובות אינן מספקות אז תחשבו מה חסר והשיגו את המידע. 

 

בקשו מהרופא מקורות מידע וייעוץ נוספים וכמובן ניתן להיעזר ברשת החברתית מקדמת בריאות ובאתרי מידע וייעוץ אמינים באינטרנט, אנשי מקצוע נוספים, בני משפחה וחברים.

 

כמובן שאם שכחתם לדון בנושאים חשובים ועליכם לשוחח באופן אישי עם הרופא, התקשרו למרפאה ותקשרו עם הרופא באופן הכי נוח שמוסכם על שניכם.

 

 

עוד על קשר בריא עם הרופא 

 

*אודי דנקר הוא פסיכולוג חינוכי ומנהל קהילת מחלות מעי דלקתיות באתר כמוני

 

עידית-רונן
09/11/14 20:56

נמצא כי במהלך ביקור חשוב שהמטופל יקבל מענה לשלוש שאלות פשוטות אך ישובות להבנה של המצב הרפואי והטיפול:

בכל ביקור חשוב שהמטופלים ישאלו את הרופא /אחות אודות: 

1.  מה הבעיה הרפואית שלי?

2. מה עלי לעשות?

3.למה זה חשוב שאעשה זאת?

מענה לשאלות אלה,  מכסה 80 אחוז מהמידע הנחוץ  להבנת  המצב הבריאותי וחשיבות הטיפול.

 ה"כללית" מקדמת מיזם בשם" שאל אותי שלוש " לפיו, הצוותים מעודדים את המטופלים לשאול  את שלוש השאלות הללו במהלך הביקור, ובכך לוודא שאכן הבינו את מצבם והטיפול הרפואי הנדרש. 

מוזמנים לצפות בסרטון

אבי10
08/11/14 19:38

האם נכון שבקופת חולים "מכבי" המייל (לא הפרטי)של כל רופא משפחה זמין לכל חוליו?מה שבכללית הוא בגדר חלום מלבד למיוחסים לפי נסיוני.

מה אתם אומרים?