מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותדיכאון חגים: כך תעברו את פסח בשלום

דיכאון חגים: כך תעברו את פסח בשלום

מוכרחים להיות שמח? דווקא בחגים המצב הנפשי עלול להחמיר, במיוחד אצל אנשים עם מחלה כרונית. היערכות מראש ותכנון נכון יסייעו לכם לעבור את חג הפסח בשלום, אולי אפילו עם חיוך


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

"בזמן החגים כולם שמחים" - אולי זה מה שנאמר לנו בתור ילדים, אך שכיח מאוד שדווקא בתקופות החגים תהיה ירידה במצב הרוח ועלייה בתחושת המתח. לאנשים עם מחלות כרוניות, תקופת החגים עשויה להיות מאתגרת יותר ועלולה אף להיות התקופה הקשה והמלחיצה ביותר בשנה.

 

למה קשה לנו בחגים?

 

נראה כי מאפייני החגים - החזרתיות מידי שנה, הנוסטלגיה, ההתקבצות המשפחתית - מובילים להשוואה בלתי נמנעת בין העבר להווה. במוחנו האסוציאטיבי אין חג הפסח מזכיר לנו רק את יציאת מצרים, אלא גם את הילדות בה שאלנו את הקושיות, היחסים המשפחתיים שהשתנו, מי שנכח וכבר איננו והדרך בה היינו לעומת המצב כיום. לעיתים החגים הם תזכורת לזמנים שלפני פרוץ המחלה, לדברים שרצינו או יכלו להיות אחרת.

 

החגים עשויים להעלות נושאי התמודדות שאינם צפים בחיי היום-יום, כמו: הדברים שאסור לי לאכול, העייפות, הדחיפות לשירותים, השימוש באמצעי עזר, הכוחות ועוד.

 

בזמן החגים נצפית ירידה בהיענות לטיפול או המשטר הרפואי, אם בגלל שהמעקב הרפואי פחות זמין, בגלל שינויי השגרה, או בגלל לחץ או רצון לרצות את המשפחה. כך ייתכן שאנשים יאכלו יותר מידי או יאכלו דברים שאסור להם, יפחיתו מהפעילות הגופנית, ישנו את שעות השינה והמנוחה ויעסקו בפעילות מאומצת מכפי שהם רגילים או לעיתים מכפי שהמליץ הרופא. שינויים אלו עלולים להביא להחמרתם של התסמינים ואף להתדרדרות במצב הגופני במחלות מסוימות. שינויי השגרה הטיפולית או החמרת התסמינים ישפיעו ויחמירו את תחושות הדחק ויובילו לירידה במצב הרוח.

 

בנוסף לכך, המסר בחגים ש"מוכרחים להיות שמח", יכול ליצור תסכול ואשמה - לא די בכך שהחגים עלולים להביא לדחק וירידה במצב הרוח, תחושת האשם על תחושות אלה מחמירה את המצב ומקשה על ההתמודדות.

 

מה עושים?

 

כאשר מצב הרוח צולל והדחק עולה, קשה לעצור ולהתארגן מחדש. לכן כדאי לנסות ולהימנע מלהגיע למצבים אלו מלכתחילה. אחד היתרונות בחגים הוא שהם צפויים וחוזרים על עצמם, וגם כאשר ישנם חידושים, מתכוננים אליהם זמן רב מראש. אם חשתם בעבר כי החגים מהווים מעמסה רגשית, ישנה חשיבות רבה יותר לתכנון והיערכות מראש. אל תתנו לחגים לאיים עליכם. במקום זאת פעלו מראש כדי להפחית את המצבים שביכולתם לערער את מצבכם הרגשי.

 

ריכזנו כמה טיפים שיעזרו לעבור את החגים בשלום, אולי אפילו עם חיוך:

 

הנמיכו ציפיות. החגים לא חייבים להיות מושלמים וגם לא חייבים להיות "בדיוק" כמו בשנה שעברה. אין צורך לחזור על המנות מהתוכנית מאסטר שף ואין ציפייה שדוד משה יעניק לכם 3 כוכבי מישלן בסוף הסדר. משפחות משתנות, כך גם המסורת והטקסים. אינכם מנהלים חברת קייטרינג-הפקות, אלא אנשי משפחה שחשוב להם להיות ביחד.

 

אל תישארו לבד. קבלו את הזמנת בני המשפחה גם אם היחסים לא היו טובים לאחרונה. החגים הנם הזדמנות טובה לפיוס. גם כאשר קיימים סכסוכים מומלץ לנהוג באיפוק במהלך החגים ולשמר את הקשר לטובת שאר בני המשפחה או אפשרות לשיקום היחסים בעתיד. אם אתם רחוקים ממשפחתכם הצטרפו לחברים או שכנים. אל תהססו וענו בחיוב – אם הוזמנתם סימן שאתם רצויים.

 

נהלו את החג. תכננו את הזמן להכנות, חשבו על הניקיונות, הקניות והבישולים. כמו כל המנהלים הגדולים השתמשו במיקור-חוץ (outsourcing) כדי להקל על עצמכם: קנו אוכל מוכן, הפעילו עזרה וחלקו משימות. אל תציפו עצמכם במשימות וזכרו להקדיש זמן ריאלי לכל מטלה שתכלול גם מנוחה, התארגנות ואפשרות להתעכב.

 

היו קשובים לגופכם. תחושת הגוף משפיעה באופן ישיר על מצב רוחכם והדרך בה תגיבו לאחרים. הקפידו ללבוש בגדים שנעים לכם עימם, אל תשבו שעות בתנוחה או כסא שאינם נוחים. אל תרעיבו עצמכם לפני ארוחות גדולות והקפידו לא לאכול יותר מידי מזונות שלא מתאימים לכם. הימנעו משתיית מוגזמת של משקאות אלכוהוליים. הקפידו על התעמלות, מתיחות ונשימות, ועל כל הדברים המוכרים לכם ואשר שומרים על גופכם נינוח בשגרה.

 

היצמדו לתקציב. החליטו מראש, על פי יכולתכם הכלכלית, כמה תשקיעו במתנות ואירוחים לחג. לחץ כלכלי הוא אחד הגורמים המשפיעים על מצב הרוח והבריאות. אושר ואווירת חג לא קונים במתנות וארוחות מוגזמות.

 

זיכרו שמותר להגיד "לא". אמנם תקופות אלו נקראות חופשת החגים, אך הן עשויות להיות עמוסות לא פחות מימי עבודה. למשפחה, לחברים, בעבודה - לכולם מותר להגיד "לא", אם אתם חשים עמוסים או שאתם זקוקים ליותר זמן מנוחה.

 

אל תיקחו חופש מטיפול בבריאות. הדיאטה, התרופות, הטיפולים והתרגילים השיקומיים - על כולם להימשך. בתקופה בה השגרה משתנה, דבקות בהנחיות הרפואיות תשמור על יציבות מצבכם הבריאותי. דווקא בחגים חשוב יותר להקפיד.

 

פנו זמן לעצמכם. אם זו פעילות גופנית, שינה או קריאת ספר - כל אחד זקוק לזמן התאווררות, ניקוי ראש, שחרור לחצים. בזכות הזמן שתפנו לעצמכם, תרגישו טוב יותר וכנראה שגם תצליחו להעביר תחושה זאת הלאה לסובבים אתכם.

 

בקשו תמיכה. אם אתם חשים דחק או ירידה במצב הרוח, שתפו מישהו קרוב. שמירה בסוד את אשר אתם מרגישים, רק תביא לכך שתחושות אלו יובילו אתכם להתפרצות או ביטוי התנהגותי לתסכולכם. שיתוף הרגשתכם יכול להוביל לתמיכה הרגשית או המעשית לה אתם זקוקים, גם אם אינכם יודעים לזהות את סוג התמיכה אותה אתם מבקשים באותו הרגע.

 

פנו לתמיכה אינטרנטית. לעיתים יש צורך לשתף מישהו מחוץ לבית, שאינו מעורב אך יכול להבין את אשר עובר עליכם. בתקופת החגים חלק מקבוצות התמיכה ואנשי המקצוע פחות זמינים. בתקופות אלו ניתן להשתמש בפורומים וקבוצות התמיכה האינטרנטיות - כמו אלו באתר "כמוני" - בכדי לשתף, להתייעץ ולהתעודד בעזרת אנשים שכנראה חווים תחושות דומות.

 

במידת הצורך, פנו לעזרה מקצועית. ייתכן שלמרות מיטב המאמצים לנהל, לתכנן ולקבל תמיכה, יישארו תחושות של דיכאון, חרדה או דחק. אם התחושות הללו פוגמות ביכולתכם לתפקד במהלך החגים, גורמות לתסמינים גופניים, מפריעות לשינה, הופכות לבלתי נסבלות מצדכם או לאלו הקרובים אליכם, פנו לעזרה מקצועית. 

 

 

*ערן ברקוביץ הוא פסיכולוג רפואי מומחה ומנהל קהילת טרשת נפוצה בכמוני

 

גרסה ראשונה של הכתבה פורסמה במארס 2016

עדכון אחרון: מארס 2023

 

חלינקה-ש
09/04/18 12:44

דנור, מסכימה איתך!

denur1
17/04/16 1:10

המשפט שאהבתי בפוסט, "אושר ואווירת חג לא קונים במתנות וארוחות מוגזמות." זה נראה לי כל כך נכון, החשוב ביותר לדעתי זה להימצא עם אנשים אהובים, בשבילי אלו הילדים כל היתר לא ממש חשוב לי. לגבי האוכל , ניתן להימנע מאכילה לא מבוקרת וגם אם חורגים מעט ערב אחד ומיד לאחר מכן חוזרים לתלם זה לא סוף העולם.