מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותמתפרצים על בן הזוג? אולי רמת הסוכר בדם נמוכה

מתפרצים על בן הזוג? אולי רמת הסוכר בדם נמוכה

מחקר שעקב אחר זוגות נשואים במשך 3 שבועות מצא כי בעלים ונשים רעבים הופכים לאגרסיביים יותר


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רעב הנגרם בשל ירידה ברמות הסוכר בדם עשוי לגרום לאנשים נשואים לכעוס יותר על בני הזוג שלהם ולהעלות את הסיכון שהם יתפרצו עליהם באגרסיביות. כך חושף מחקר חדש שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

 

חוקרים מאוניברסיטת אוהיו גייסו 107 זוגות נשואים להשתתף במחקר. הבעלים והנשים מדדו את רמות הגלוקוז (סוכר הדם) שלהם כל בוקר לפני ארוחת הבוקר וכל ערב לפני שהלכו לישון במשך 21 ימים. 

 

בכל לילה הם התבקשו לנעוץ 0 עד 51 סיכות בבובת וודו המייצגת את בן זוגם, בהתאם למידת הכעס שלהם עליו. החוקרים השוו את האגרסיביות של הנחקרים בנעיצת הסיכות לרמת הסוכר בדמם. נמצא כי משתתפים עם רמות נמוכות יותר של סוכר בדם בערב נעצו יותר סיכות בבובת הוודו, זאת בלי קשר לשביעות הרצון שלהם מהקשר.

 

בסיום שלושת שבועות המחקר, החוקרים ביקשו מהזוגות להגיע למעבדה, שם הם התחרו אחד בשני במשחק וירטואלי (למעשה הם התחרו כל אחד נגד תוכנת מחשב). לזוגות נאמר שהמנצח בכל סיבוב יוכל לפוצץ את המפסיד ברעש חזק ומעצבן המועבר לו דרך אוזניות. לנחקרים נאמר כי הרעש הוא שילוב הקלטות של ציפורניים מגרדות לוח גיר, מקדחה של רופא שיניים וסירנה של אמבולנס. החוקרים מדדו כמה זמן ובאיזו עוצמה המנצח בחר להפעיל את הרעש, והשוו את רמת האגרסיביות בהפעלת הרעש לרמת הסוכר הממוצעת בדם. נמצא כי אלה שהיו להם רמות נמוכות יותר של סוכר בדם בממוצע במהלך המעקב פיצצו את בן הזוג שלהם עם רעש חזק יותר במשך זמן ארוך יותר. גם כאן, שביעות הרצון מהקשר לא השפיעה על התוצאות.

 

החוקרים מסבירים כי הגלוקוז הוא דלק בשביל המוח. השליטה העצמית הנדרשת להתמודדות עם כעס ודחפים אגרסיביים דורשת אנרגיה - והאנרגיה הזו מסופקת באופן חלק על ידי גלוקוז.

 

החוקרים לא בדקו אם אכילה מפחיתה את רמת האגרסיביות. למרות זאת, נראה שאם יש לכם נושא רגיש לדבר עליו עם בן הזוג, כדאי לעשות זאת במהלך ארוחת הערב, ואפילו יותר טוב – אחריה. ואם אתם מוצאים עצמכם עצבניים על בן הזוג במיוחד, כדאי לשקול לאכול איזו פחמימה – דרך מהירה להעלאת רמות הסוכר בדם.

 

 בובת הוודו בה השתמשו במחקר (צילום: אוניברסיטת אוהיו)

 

PNAS. Published online April 14 2014

 

ואם רמת הסוכר חשובה, מה עם סוכרתיים? שאלתי את ד"ר בראד בושמן החוקר והוא שלח לי תקציר של מחקר קודם בו הם הראו שאכן לסוכרתיים סיכוי מוגבר להיות אגרסיבים והם משייכים את התופעה לרמות הסוכר שאינו זמין לתאים:

Sweetened blood cools hot tempers: physiological self-control and aggression