מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותמה המדע לימד אותנו על אהבה השנה?

מה המדע לימד אותנו על אהבה השנה?

ספיישל ט"ו באב: 7 מחקרים מדעיים חדשים שלימדו אותנו דבר או שניים על אהבה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

האם הקשר הזה עושה לי טוב לבריאות? האם הוא אוהב אותי או רק חושק בי? למה היא מתפרצת עליי סתם? האם הגודל באמת משנה? ומתי כדאי ללבוש את השמלה האדומה? אלה אולי נשמעות כמו שאלות ששואלים את עצמם צעירים מאוהבים, אבל למעשה מדובר בשאלות שעמדו במרכז מחקרים מדעיים שפורסמו בחודשים האחרונים. לרגל ט"ו באב, ריכזנו עבורכם את מה שהמדע חשף לאחרונה על אהבה. 

 

1. מתפרצים על בן הזוג? אולי רמת הסוכר בדם נמוכה

 

במשך שלושה שבועות חוקרים עקבו אחר זוגות נשואים. הם השתמשו ביותר מ-100 בובות וודו, אלפי סיכות ומשחק מחשב אחד, ולבסוף הגיעו לממצא חשוב שעשוי להשפיע על חיי הזוגיות של כולנו - רעב הנגרם בשל ירידה ברמות הסוכר בדם עשוי לגרום לאנשים נשואים לכעוס יותר על בני הזוג שלהם ולהעלות את הסיכון שהם יתפרצו עליהם באגרסיביות.

 

במסגרת המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences באפריל, 107 זוגות נשואים מדדו את רמות הגלוקוז (סוכר הדם) שלהם כל בוקר לפני ארוחת הבוקר וכל ערב לפני שהלכו לישון. בכל ערב הנחקרים גם התבקשו לנעוץ סיכות בבובת וודו המייצגת את בן זוגם, בהתאם למידת הכעס שלהם עליו. החוקרים השוו את האגרסיביות של הנחקרים בנעיצת הסיכות לרמת הסוכר בדמם ומצאו כי משתתפים עם רמות נמוכות יותר של סוכר בדם בערב נעצו יותר סיכות בבובת הוודו. זאת בלי קשר לשביעות הרצון שלהם מהקשר. לאחר 21 יום כאלה הזוגות התחרו אחד בשני במשחק וירטואלי, כשהמנצח קיבל אפשרות לפוצץ את האוזניות של המפסיד ברעש חזק ומעצבן - שילוב הקלטות של ציפורניים מגרדות לוח גיר, מקדחה של רופא שיניים וסירנה של אמבולנס. אלה שהיו להם רמות נמוכות יותר של סוכר בדם בממוצע במהלך המעקב פיצצו את בן הזוג שלהם עם רעש חזק יותר במשך זמן ארוך יותר. גם כאן, שביעות הרצון מהקשר לא השפיעה על התוצאות.

 

החוקרים הסבירו כי הגלוקוז הוא דלק בשביל המוח. השליטה העצמית הנדרשת להתמודדות עם כעס ודחפים אגרסיביים דורשת אנרגיה - והאנרגיה הזו מסופקת באופן חלק על ידי גלוקוז.
 

2. כך תחסכו שיחת "יחסינו לאן?"

 

רוצים לנבא אם הדייט יוביל לאהבה אמתית או לילה סוער? בדקו לאן בן הזוג מסתכל. לפי מחקר שפורסם ביולי בכתב העת המדעי Psychological Science, ההבדל בין אהבה לתשוקה טמון בעיניים.

 

החוקרים הראו לנחקרים תמונות בשחור לבן של בני אדם שמעולם לא פגשו וביקשו מהם להחליט במהירות ובדיוק האפשרי אם הם רואים בכל אדם מצולם כמישהו שמעלה בהם תחושות של תשוקה מינית או אהבה רומנטית. מעקב אחר תנועות העיניים חשף הבדלים משמעותיים בדפוסי ההסתכלות כאשר המשתתפים דיווחו על תחושת תשוקה מינית או אהבה. נמצא כי דפוסים של התבוננות המתרכזים בפרצופו של אדם זר מצביעים על כך שהמתבונן רואה בו בן זוג פוטנציאלי לאהבה רומנטית, בעוד שהמתבונן מתרכז יותר בגוף של האדם שמולו כאשר הוא חש תשוקה מינית. עוד נמצא כי השפיטה האוטומטית הזו של אהבה או תשוקה יכולה להתרחש כבר תוך חצי שניה מהרגע בו רואים את האדם ולהפיק את אותם דפוסי התבוננות שונים.

 

3. מתי ללבוש אדום? 

 

מחקרים שפורסמו בעבר מצאו כי גברים נוטים להאמין שכשנשים לובשות אדום זה סימן לפתיחות מינית ושגברים יותר נמשכים לנשים באדום. מחקר שפורסם ביולי בכתב העת Personality and Social Psychology Bulletin ביקש לבחון כיצד צבע הבגדים של נשים משפיע על נשים אחרות. לשם כך החוקרים ערכו שלושה ניסויים בהם נחקרות התבקשו להתבונן בתמונות של נשים בלבוש אדום, לבן או ירוק. נמצא שכאשר הנשים בתמונות לבשו אדום הנחקרות דירגו אותן כיותר מעוניינת במין והן נטו פחות לרצות שהאישה תתקרב לבן הזוג שלהן, בהשוואה לבגדים בצבעים אחרים.

 

נכון, הממצאים של המחקר מצביעים על נטייה ממוצעת ולא יהיו תקפים בכל אישה כל הזמן. עם זאת, אם את יוצאת לעבודה בשמלה אדומה ומקבלת חיוכים מהגברים וכתף קרה מהנשים, ייתכן שאת שולחת סימנים של פתיחות מינית שאת כלל לא מודעת להם.

 

4. האם הגודל משנה באהבה?

 

האם גובה באמת משנה כשמדובר בעניינים של הלב? מחקר שפורסם בינואר בכתב העת Journal of Family Issues מצא שהגובה של בן זוג פוטנציאלי חשוב יותר לנשים מאשר לגברים.

 

החלק הראשון של המחקר התבסס על מידע ממודעות של גברים ונשים אמריקאים באתר ההיכרויות Yahoo. החוקרים מצאו כי בעוד ש-13.5% מהגברים רצו לצאת רק עם בחורה נמוכה מהם, כמעט מחצית מהנשים (49%) רצו לצאת רק עם גבר גבוה מהן. בחלק השני של המחקר גברים ונשים השיבו על שאלות פתוחות בסקר אינטרנטי, שהעלה כי בעוד ש-37% מהגברים רצו לצאת רק עם נשים נמוכות מהם, 55% מהנשים רצו לצאת רק עם גברים גבוהים מהן. הסיבות המרכזיות שנשים נתנו להעדפת בן זוג גבוה קשורות לרצון להרגיש מוגנות ונשיות.

 

 כמחצית מהנשים מוכנות לצאת רק עם גברים גבוהים מהן (צילום: Shutterstock)

 

5. מה נשים רוצות? 

 

מתברר שיש זמנים מסוימים במחזור החודשי, בהם לאישה יש נטייה להעדיף גבר-גבר על חנון מחשבים. חוקרים ניתחו נתונים מעשרות מחקרים על האופן בו העדפות של נשים בבני זוג משתנות במהלך המחזור החודשי שלהן. מהממצאים שפורסמו בתחילת השנה בכתב העת של איגוד הפסיכולוגיה האמריקאי Psychological Bulletin, עולה כי בתקופת הביוץ נשים נוטות להעדיף גברים המציגים תכונות גבריות סקסיות – כמו מבנה גוף ופנים גבריות, התנהגות דומיננטית וריחות מסוימים – אבל לא את התכונות הנחשקות באופן טיפוסי בבן זוג במערכת יחסים ארוכת טווח.

 

החוקרים אומרים שהתשוקה למאפיינים הגבריים האלה - שכנראה סימלו איכות גנטית גבוהה בקרב האבות הקדמונים שלנו - קיימת רק בימים האלה שסביר שהאישה תיכנס להריון ותעביר את הגנים שלפני עידן ועידנים עשויים היו להעלות את הסיכוי שהצאצא שלה יצליח לשרוד. לדבריהם, לפעמים לנשים יוצא שם רע בגלל שהן הפכפכות, אבל דפוסי השינויים בהעדפות שהן חוות טבועים בהן, למרות שכנראה כבר אין להם תפקיד בימים האלה. הם שריד אבולוציוני – כמו עצם הזנב. עוד אמרו החוקרים, שאם נשים יבינו את ההיגיון מאחורי השינויים הללו, זה עשוי להביא לכך שהן יהיו יותר מודעות למצב ויעשו החלטות נבונות יותר.

 

 6. נישואים מפחיתים את לחץ הדם 

 

חושב שאשתך מעלה לך את לחץ הדם? סביר להניח שההפך הוא הנכון. מחקר שפורסם בפברואר בכתב העת Journal of Hypertension מצא כי נישואים משפיעים לטובה על לחץ הדם.

 

במסגרת המחקר 325 מבוגרים, כמחציתם נשואים, התבקשו להתמיד בדיאטה קפדנית ולענוד מכשירים שניטרו את לחץ הדם שלהם לאורך כל היממה. באופן כללי, רמות לחץ הדם עוקבות אחר דפוס יומי – עולות במהלך היום כשאנחנו ערים ויורדות בלילה כשאנחנו ישנים. צניחה לילית של לפחות 10% בלחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה בקריאת לחץ הדם) נחשבת נורמלית, בעוד שהיעדר צניחה כזו בלחץ הדם נקשר לסיכון מוגבר לבעיות לב וכלי דם ולמוות. החוקרים מצאו כי אנשים שהיו נשואים היו בעלי סבירות גבוהה פי יותר משניים לחוות את הצניחה הלילית בלחץ הדם, בהשוואה לאלה שלא היו נשואים. בנוסף, נישואים היו קשורים ללחץ דם סיסטולי נמוך יותר בלילה ב-2.4 מ"מ כספית בממוצע. החוקרים שיערו כי נישואים עשויים לספק תמיכה חברתית שמובילה אנשים לניהול טוב יותר של הבריאות ורמות הלחץ שלהם.

 

7. לגברים שגרים לבד סיכון מוגבר למות ממלנומה

 

אהבה יכולה להציל את החיים, לפחות את חייהם של גברים. מחקר שפורסם במרץ בכתב העת Journal of Clinical Oncology מצא כי גברים עם סרטן עור מסוג מלנומה ממאירה שגרים לבדם נמצאים בסיכון מוגבר למות מהמחלה.

 

המחקר נערך בקרב יותר מ-27,000 אנשים בשוודיה שאובחנו עם מלנומה. ניתוח הנתונים העלה כי לגברים רווקים סבירות גבוהה יותר בכ-50% למות ממלנומה, בהשוואה לגברים אחרים. עוד נמצא כי בקרב גברים שגרים לבד קיימת סבירות גבוהה יותר לכך שהסרטן יאובחן בשלב מתקדם יותר של המחלה. גילוי מוקדם של מלנומה הוא קריטי, מאחר והסיכויים לשרוד את המחלה גבוהים מאוד אם הגידול מוסר בניתוח לפני שהתאים הסרטניים התפשטו לאזורים אחרים של הגוף. אך ככל שהסרטן מתפשט, כך פוחתים סיכויי הריפוי. לפי ניתוח הנתונים האבחון המאוחר השפיע על סיכויי ההישרדות, אבל הוא לא מסביר את כל הקשר בין מגורים לבד לסיכון המופחת לשרוד את המחלה.

 

ממצאי המחקר משתלבים עם תוצאות מחקרים רבים שפורסמו בנושא. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי נישואים משפרים את הסיכוי שחולה סרטן ישרוד ב-20%. מחקר אחר שפורסם באותה שנה מצא כי לגברים שהתגלה אצלם סרטן הערמונית סיכוי גבוה יותר לשרוד את המחלה אם אינם רווקים. מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי לאנשים נשואים סבירות גבוהה יותר לשרוד 13 סוגי סרטן נפוצים, בהם סרטן הריאה, השד, המעי, הערמונית ומלנומה ממאירה.