מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמשככי כאבים עשויים למנוע חזרה של סרטן השד

משככי כאבים עשויים למנוע חזרה של סרטן השד

מחקר: אספירין ונוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID) אחרים עשויים למנוע חזרה של סרטן השד בנשים שמנות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רופאים מתחילים ללמוד שמשקל עלול להשפיע על הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן ועל היכולת לשרוד אותם. אבל ייתכן שתרופה פשוטה הנמכרת ללא מרשם תוכל לעזור.

 

מחקר חדש מצא כי שיעורי החזרה של סרטן שד חיובי לאסטרוגן - סרטן התלוי באסטרוגן כדי לגדול ולהתפשט - הופחתו בחצי בנשים שמנות שהשתמשו באופן קבוע באספירין או תרופות אחרות ממשפחת ה-NSAID (נוגדי דלקת שאינם סטרואידים).

 

הקשר בין השמנה לסרטן השד

 

ידוע כי השמנה קשורה לדלקתיות. דלקתיות מצידה נקשרה לסרטן. עוד ידוע כי השמנה עלולה להעלות את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן, בהם סרטן השד לאחר גיל המעבר. 

 

מחקרים גם מצאו כי בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטני אסטרוגן השמנה קשורה לתוצאות פחות טובות כמו מוות או חזרה של הסרטן ולעמידות גבוהה יותר של המחלה לטיפולים. ממצאים אלה הגיוניים מאחר והשמנה מעלה את רמות האסטרוגן בגוף, במיוחד לאחר גיל המעבר.

 

הקשר בין אספירין ו-NSAIDs אחרים לסרטן השד

 

מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על קשר בין שימוש קבוע בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים, ובעיקר אספירין, להפחתה בסיכון להתפתחות של סוגים שונים של סרטן ושיפור סיכויי ההישרדות של חולי סרטן מסוימים, בהם חולות סרטן השד. מחקר שפורסם השנה בכתב העת British Journal of Cancer, מצא כי שימוש באספירין הפחית ב-58% את הסיכון של נשים שאובחנו עם סרטן השד למות מהמחלה.

 

המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת של האיגוד האמריקני לחקר סרטן Cancer Research, התבסס על מידע של 440 נשים שאובחנו עם סרטן שד חודרני חיובי לקולטני אסטרוגן אלפא וקיבלו טיפול הורמונלי. הנשים טופלו בשני מרכזים רפואיים בטקסס בין השנים 1987 ו-2011. רוב הנשים היו שמנות או בעלות עודף משקל ורובן היו לאחר גיל המעבר. 159 מהנשים השתמשו בתרופות NSAID, בערך 81% מתוכן נטלו אספירין והיתר נטלו תרופות אחרות.

 

החוקרים מצאו כי לנשים שמנות (BMI של 30 או יותר) היה סיכון נמוך ב-52% לחזרה של הסרטן במהלך תקופת המעקב אם הן נטלו אספירין או NSAIDs אחרים. באלה שנטלו NSAIDs והסרטן שלהן חזר, היה עיכוב של 28 חודשים בממוצע עד חזרתו בהשוואה לאלה שלא נטלו NSAIDs.

 

בשלב הבא, באמצעות ניסויים במעבדה, החוקרים ביקשו למצוא הסבר לקשר שבין שימוש קבוע ב-NSAIDs והסיכון לחזרה של הסרטן בקרב נשים שמנות. באמצעות דגימות דם שנלקחו ממטופלות שמנות ומטופלות במשקל תקין עם סרטן השד, הם הראו שגופן של נשים שמנות מהווה סביבה טובה יותר לגידולים התלויים באסטרוגן כדי לגדול ולהתפשט ולהיות עמידים יותר לטיפולים. עיכוב תהליכי דלקתיות הפך את סביבת הגידול מגופן של נשים שמנות לפחות "ידידותית" לגידולים הסרטניים.

 

לדברי החוקרים, המחקרים שלהם מעלים את האפשרות שהגבלת איתותי הדלקתיות באמצעות תרופות ממשפחת ה-NSAID עשויה להיות גישה יעילה ופחות רעילה לשינוי ההשפעות המעודדות סרטן של השמנה ולשיפור תגובת המטופלות לטיפול ההורמונלי. שיפור בתגובה לטיפול ההורמונלי יאפשר ליותר נשים להישאר על טיפול הורמונלי ולא להזדקק לשנות את הטיפול לכימותרפיה ולהתמודד עם תופעות הלוואי והסיבוכים הרפואיים שלה.

 

נדרשים מחקרים נוספים

 

חשוב לציין כי מדובר בממצאים ראשוניים והם אינם מהווים המלצה לנשים עם סרטן השד להתחיל ליטול תרופות על דעת עצמן. מעבר לכך שנדרשים מחקרים נוספים כדי לאושש את ממצאי המחקר הנוכחי, המחקר מראה כי NSAIDs כנראה יועילו רק בחלק מהמקרים – מקרים בהם הסרטן קשור לדלקתיות. 

 

לתרופות עלולות להיות מספר תופעות לוואי, חלקן מסוכנות בשימוש קבוע. אין ליטול NSAIDs באופן קבוע לפני שמדברים עם הרופא.

 

 

Cancer Research, online August 14, 2014