מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותנינטנדו Wii משפר שיווי משקל באנשים עם טרשת נפוצה

נינטנדו Wii משפר שיווי משקל באנשים עם טרשת נפוצה

טרשת נפוצה עלולה להוביל לפגיעה בשיווי המשקל. לוח האיזון של נינטנדו עשוי לחזק את המוח ולסייע בשיקום


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

שימוש בקונסולת המשחקים נינטנדו Wii עשוי לשפר את שיווי המשקל בקרב אנשים עם טרשת נפוצה, באמצעות יצירת קשרים חדשים במוח באזורים הקשורים לשיווי משקל ותנועה. כך מצאו חוקרים אוניברסיטת לה ספיינצה ברומא.

 

במחלת הטרשת הנפוצה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את המיאלין - השכבה המבודדת ומגנה על תאי העצב, בדומה לחומר הבידוד העוטף חוטי חשמל. הפגיעה במיאלין מובילה להפרעות ביכולת תאי העצב להעביר מסרים חשמליים האחד לשני ולפגיעה בתקשורת בין המוח לגוף, מה שמתבטא בתסמינים שונים בהם חולשה ופגיעה בניידות.

 

בעיות בשיווי המשקל הן אחד התסמינים השכיחים במחלת הטרשת הנפוצה. זאת מכיוון ששיווי המשקל תלוי בכמה תפקודים אשר יכולים להיפגע בעקבות המחלה בהם מערכת הראייה, הקואורדינציה, שרירי הרגליים והמערכת הווסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל וההתמצאות של הגוף). בנוסף, כמה מהטיפולים הקיימים למחלה עלולים בעצמם לפגוע בשיווי המשקל.

 

כדי לטפל בבעיות שיווי המשקל משתמשים בעזרים כגון מקל הליכה ומדרסים. בנוסף, ישנם טיפולים שיקומיים פיזיותרפיים המחזקים את שרירי הרגליים ומביאים לשיפור בקואורדינאציה. בעת האחרונה החל גם שימוש במכשירים המעוררים את השרירים באמצעות זרם חשמלי ומשפרים את השליטה על שרירי הרגליים.

 

אבל כעת נראה כי יש כלי חדש שביכולתו לסייע בבעיות שיווי המשקל – משחקי מחשב המבוססים על לוח איזון. לוח איזון, המזכיר במבנהו משקל ביתי, מזהה את תנועותיו של השחקן ומתרגם אותן לפעולות ואנימציה על מסך הטלוויזיה.

 

כשעלה הרעיון במוחם של החוקרים לבחון את היכולת של לוח האיזון בשיפור שיווי המשקל של אנשים עם טרשת נפוצה, הם קיוו שחברת נינטנדו תסייע להם עם מענק לצורך המחקר, אך לדבריהם היא לא הייתה מעוניינת. בסופו של דבר המחקר קיבל מימון ותמיכה מטעם האגודה האיטלקית לטרשת נפוצה.

 

המחקר הראשון אותו ערכו החוקרים, שממצאיו פורסמו לפני כשנתיים, אושש את ההנחה כי מטופלים המתאמנים בלוח שיווי המשקל מצליחים לשפר את יכולת שיווי המשקל שלהם. במחקר הנוכחי, שממצאיו פורסמו בכתב העת המדעי Radiology, החוקרים ביקשו להבין מה מתרחש במוחם של האנשים שיכול להסביר את השיפור.

 

 

27 נבדקים עם טרשת נפוצה חולקו לשתי קבוצות - חברי קבוצה אחת העבירו שלושה חודשים ללא כל שינוי בשגרה, בעוד שחברי הקבוצה השנייה שיחקו בנינטנדו Wii משחקים המערבים לוח איזון כגון גלישה בשלג וריקוד, במשך 30-40 דקות מידי יום, חמישה ימים בשבוע. בתום התקופה, המטופלים שלא עשו דבר החלו לשחק במשך שלושה חודשים וחברי הקבוצה השנייה הפסיקו להתאמן.

 

כל משתתפי המחקר עברו סריקות MRI בטכניקה הנקראת DTI. פרוטוקול DTI מספק תמונה מפורטת של נתיבי ערוצי תאי העצב העטופים במיאלין. 

 

כפי שנמצא במחקר הראשון, בדיקות גופניות הראו כי כאשר המטופלים התאמנו בלוח האיזון הם שיפרו את יכולת שיווי המשקל שלהם. סריקות ה-MRI חשפו כי השיפור הזה הופיע בהתאמה עם שינויים במוח. נראה כי השימוש במשחקי הווידאו הביא לשיפור במעטפת המיאלין המגינה על תאי העצב, מה שהוביל להולכה טובה יותר של מסרים חשמליים בין המוח לגוף במסלולים עצביים החשובים לתנועה ושיווי משקל.

 

החוקרים מניחים שהתיאום הנדרש במשחק בין תנועות הגוף לבין הדמות על המסך עודד יצירת קשרים מוחיים חדשים וחיזק קשרים קיימים, תודות לפלסטיות של המוח - היכולת המופלאה שלו לארגן מחדש את רשתות התקשורת העצבית.

 

יש לציין כי ההשפעות המיטביות של האימון התפוגגו לאחר שהמטופלים הפסיקו להתאמן. לכן נראה שכדי לשמור על ההטבות יש לשחק על לוח האיזון באופן קבוע.

 

החוקרים מזהירים כי קיים חשש שמטופלים עם טרשת נפוצה שינסו להשתמש בלוח האיזון יפלו ויפצעו. לכן הם ממליצים שהמטופלים יתחילו לתרגל את השימוש בלוח האיזון תחת השגחה מקצועית ורק כשיהיו מאומנים ימשיכו בתרגולים באופן עצמאי בביתם.

 

המחקר החדש אינו המחקר הראשון שבוחן את האפשרות שמשחקי מחשב ישפרו את מצבם של אנשים עם טרשת נפוצה. חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בוחנים גם את היעילות של משחק הריקוד Dance Dance Revolution - הדורש מהמשחקים להתאים את תנועותיהם למה שהם רואים על מסך - להפחתת הסימפטומים הפיזיים והקוגניטיביים של טרשת נפוצה.

 

Radiological Society of North America news release
 

שרות-פנצטה
09/09/14 13:13

https://www.youtube.com/watch?v=NBuN1iLafwU

סקירה נהדרת של המכשיר והתוכנה.

וואוו פנצטה, תודה רבה על הפירוט. הבנתי מהמאמר שזה כלי יעיל, אבל עד שקראתי את דברייך לא ידעתי שהוא כה ידידותי, מדוייק ונכון לאימונים כאלו. אתה מציין מדדים שאני מכיר אותם ממעבדות הליכה וסימולטרים משוכללים.

לגבי הסטירואידים, אני מקווה שיעשו את העבודה ותחוש בשיפור במהרה. מומלץ לבצע פעילות גופנית מותאמת לאחר סטירואידים כדי לעודד את השיקום. לגבי השינה, אני ממליץ לאחד הגורמים: נוריולוג, רופא משפחה, אחות טרשת נפוצה, להגיד שאתה מתקשה לישון. זו אכן תופעת לוואי מאוד ידועה ושכיחה של הסטירואידים, אך עדיין יש לטפל בה. חשוב לזכור, מירב השיקום של הגוף מתרחש בעת השינה והיא חשובה להחלמה.

שרות-פנצטה
09/09/14 1:41

ניסיתי להתאמן עכשיו כי אני לא יכול לישון בגל סטרואידים כבר 42 שעות והWII FIT אמר שלא כדאי בשעה כזאת להתאמן אבל אמר גם שהוא מבין שאני לוקח את זה ממש ברצינות. יש לו התנהגות מאוד אנושית וטיפים ממש במקום, מזכיר לי לשתות מים, לקחת 10 דק' הפסקה לפעמים. חבל רק שאין בנייה לטרשת נפוצה כי הוא הבין שיש לי בעייה קשה ביציבה שלי כשהבחין שרגל שמאל סוחבת 63% מהמשקל או שהעברת משקל שלי מאוד איטית השווה אותי לאדם בן 60 לפי היכולת העכשוית  שלי ועוד בהמשך יעשו בדיקות כדי לבדוק איפה אני עומד לאחר כל האימונים.

לדעתי הוא קנה אותי בתחכום וביכולת להעביר לי אימון בכיף וידע של מקצוענים.

שרות-פנצטה
09/09/14 1:18

אין דברים כאלה!
WII FIT - כלי ענק לנו.
היום עבדתי איתו לראשונה והוא מאמן כושר אישי טוב ממאמן כושר מכיוון שהמשטח יודע לקרוא את היציבה שלי ולכוון לי תוכנית כדי לייצב אותי.
אפשר לבנות פרופיל אישי לכל בן בית.
יש בו יוגה, משחקים לפיתוח סיבולת שרירים וייצוב, אירובי, ועוד הרבה. 
הוא יודע כמה אני שוקל ולאחר שהכנסתי נתונים והוא קצת 'ירד' על המשקל שלי, בניתי תוכנית להשמנה של 10 קילו עד שנה ולהגיע למקום הנכון.
כנראה שגם הסטרואידים עזרו היום כי אני ער כבר 42 שעות....

ערן-ברקוביץ
07/09/14 12:31

היי שירות פנצטה, מקווים שבקרוב נוכל לקרוא את הביקורת/ המלצה האישית שלך למכשיר לאחר ההתנסות.

שרות-פנצטה
05/09/14 16:26

שוכנעתי - קניתי!