מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמה שווירוס על ידית אחת יכול לעשות לבניין שלם

מה שווירוס על ידית אחת יכול לעשות לבניין שלם

תוך פחות מ-4 שעות, וירוס שנמצא על ידית דלת אחת יכול לעבור ל-60% מהאנשים והמשטחים בבניין


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

חוקרים שמו וירוס מעקב על משטח בבניין כמו ידית דלת או שולחן בתחילתו של יום. לאחר שעתיים עד ארבע שעות ניתן היה לאתר את הווירוס על 40%-60% מהמשטחים, החפצים והידיים של עובדים ומבקרים בבניין.

 

נורו-וירוס (Norovirus) הוא גורם נפוץ לגסטרואנטריטיס חריפה - דלקת זיהומית של הקיבה ושל המעי שגורמת לבחילות, הקאות, חום, כאבי בטן ושלשול ובמקרים קיצוניים היא עלולה אף להיות קטלנית. נגיעה במשטחים וחפצים המזוהמים בנורו-וירוס ולאחר מכן הכנסת הידיים לפה היא דרך נפוצה להידבקות בזיהום.

 

במחקר החדש שהוצג בכנס של החברה האמריקאית למיקרוביולוגיה, חוקרים מאוניברסיטת אריזונה השתמשו בווירוס בקטריופאג' MS-2 כתחליף לנורו-וירוס, מאחר והוא דומה לו בצורתו, גודלו ובעמידות לחומרי ניקוי. הם שמו את הווירוס על משטח או שניים שאנשים נוטים לגעת בהם הרבה כמו ידית דלת בבניינים, חדרי ישיבות ומרפאות בתחילת היום.

 

לאחר פרקי זמן שונים (2 עד 8 שעות) החוקרים נטלו דגימות מ-60 עד 100 משטחים המסוגלים לשאת אורגניזמים מזהמים כמו מתגי אור, שולחנות, כפתורים במעלית, ידיות קנקני קפה, ידיות הברזים בכיורים, ידיות של דלתות, טלפונים ומקלדות מחשב. תוך שעתיים עד ארבע שעות, בין 40% ל-60% מהמשטחים שהחוקרים דגמו היו מזוהמים בווירוס.

 

בשלב הבא החוקרים נתנו לצוותי ניקיון ולעובדים במקום מגבונים לחיטוי משטחים על בסיס אמוניום רבעוני והדריכו אותם להשתמש בהם לפחות פעם ביום. בעקבות התערבות זו, מספר המשטחים בהם זוהה הווירוס ירד ב-80% לפחות וריכוז הווירוס ירד ב-99% לפחות.

 

החוקרים מסבירים כי חומרים לחיטוי משטחים המכילים אמוניום רבעוני יעילים נגד וירוסים כמו הנורו-וירוס ושפעת, יחד עם הקפדה על הגיינת ידיים.

 

 

ICAAC 2014 Meeting, September 2014