מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותטרשת נפוצה: האם להתחסן לשפעת?

טרשת נפוצה: האם להתחסן לשפעת?

האם לאנשים עם טרשת נפוצה מומלץ להתחסן נגד שפעת? והאם תרופות לטרשת נפוצה פוגעות ביעילות החיסון?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

קופות החולים כבר החלו במבצע חיסונים נגד השפעת העונתית ומשרד הבריאות קורא לציבור - ובייחוד לקבוצות בסיכון בהן חולים כרוניים - להגיע להתחסן. אך מה לגבי אנשים עם המחלה האוטואימונית טרשת נפוצה? ביקשנו ממומחה שיסביר האם מומלץ לאנשים עם טרשת נפוצה להתחסן וריכזנו ממצאי מחקר חדש שבחן אם תרופות לטרשת נפוצה משפיעות על יעילות החיסון לשפעת.

 

החיסונים מגנים מפני מחלות באמצעות החדרת כמות קטנה של הווירוס – כשהוא מומת או מוחלש – לגוף. מערכת החיסון מזהה את המזהם ומפתחת נוגדנים ספציפיים שפועלים נגדו. כאשר האדם יבוא במגע עם אותו וירוס בעתיד, הגוף כבר יהיה מוכן לו, מערכת החיסון תזהה ותתקוף אותו עם הנוגדנים המתאימים וכך תמנע את המחלה הזיהומית.

 

אנשים עם טרשת נפוצה צריכים להיזהר במיוחד מזיהומים – בהם מחלת השפעת – מכיוון שאלה עלולים להוביל להתקף טרשת נפוצה. חיסונים מהווים את הדרך הטובה ביותר להימנע מחלק מאותם זיהומים. מצד שני, עולים חששות כי החיסונים עצמם עלולים לגרור תגובות לא רצויות באנשים עם טרשת נפוצה – מחלה אוטואימונית בה הנזק נגרם על ידי מערכת החיסון של הגוף.

 

להתחסן או לא להתחסן?

 

"בפרוס עונת החיסונים השנתית לשפעת שוב עולה השאלה האם כדאי או בטוח להתחסן בפני שפעת עונתית לחולים עם טרשת נפוצה" אומר ד"ר יובל כרמון, נוירולוג בכיר במרכז לטרשת נפוצה בשיבא וממנהלי קהילת טרשת נפוצה באתר כמוני. "ראשית, אענה בכך שאומר כי באופן כללי לחולי טרשת נפוצה פחות מומלץ לקבל חיסונים שאין בהם צורך חיוני ממש לבריאותם".

 

ד"ר כרמון ממשיך ומסביר: "החיסון לשפעת אמור למנוע תחלואה בשפעת שתוקפת בדרך כלל כ-5-20% מהאוכלוסייה מידי חורף. אוכלוסיות מועדות יותר לחלות הם אנשים שבאים במגע עם ילדים ובני נוער במוסדות חינוך (כמו גננות ומורים) וכן צוותי מוסדות רפואה למיניהם. בנוסף, מחלת השפעת עלולה להיות בעלת סיבוכים רבים יותר באוכלוסיות עם מחלות רקע, ילדים ומבוגרים מעל גיל 65. מטופלים עם טרשת נפוצה השייכים לקטגוריות הללו, יכולים להרוויח יותר מהחיסון מאשר אחרים ואצלם יתכן ויש יתרון בחיסון".

 

ומה לגבי האחרים? "בגדול, האגודה האמריקאית לטרשת נפוצה (National MS Society) פרסמה הנחיה שמציינת כי החיסון המומת לשפעת נחשב די בטוח בקרב חולי טרשת נפוצה. אולם הם עדיין ממליצים להיוועץ בנוירולוג המטפל על מנת לשקול את יתרונות החיסון. בכל מקרה, במידה ואצל המטופל הייתה החמרה לאחרונה (התקף של טרשת נפוצה) אין לחסן".

 

ד"ר כרמון מדגיש שכאשר מחסנים מטופל עם טרשת נפוצה, אין להשתמש בחיסון הניתן בתרסיס לאף (פלומיסט) - המכיל נגיף חי מוחלש, אלא רק בזריקה עם הנגיף המומת שהוגדרה יחסית בטוחה בחולי טרשת נפוצה. 

 

"עצתי היא בכל מקרה לפני חיסון להיוועץ ברופא המטפל ואם יש צורך בנוירולוג המטפל, בכדי לבחון את כל ההיבטים וההשלכות העלולים להיות לחיסון" מסכם ד"ר כרמון.

 

האם תרופות לטרשת נפוצה משפיעות על החיסון?

 

חיסונים מבוססים על מערכת החיסון הטבעית של הגוף, אך מרבית התרופות לטרשת נפוצה כיום משפיעות על המערכת החיסונית ומשנות את פעילותה. לכן עלה החשש שייתכן והתרופות לטרשת נפוצה מפריעות לפיתוח הנוגדנים המתאימים בתגובה לחיסון, כך שייתכן ואנשים, למרות שחוסנו, עדיין רגישים ופגיעים בפני מחוללי המחלה שהחיסון היה אמור להגן מפניהם.

 

בכדי לבחון את הנושא, חוקרים איטלקים מבית החולים Luigi Sacco ערכו סקירה של כל המאמרים בהם הוצגה יעילותם של חיסונים בקרב אנשים עם טרשת נפוצה שנמצאים תחת טיפול תרופתי. המחקר התמקד בחיסונים נגד שפעת מכיוון שלא היו מספיק מחקרים ומידע לגבי חיסונים אחרים.

 

החוקרים לקחו בחשבון כי לכל תרופה של טרשת נפוצה מנגנון פעולה שונה והשפעה שונה על המערכת החיסונית ולכן סקרו את יעילות החיסון תחת טיפולים שונים לטרשת נפוצה. הסקירה, שממצאיה פורסמו בכתב העת Vaccine, העלתה כי יעילות החיסון לשפעת משתנה בהתאם לסוג הטיפול לטרשת נפוצה אותו מקבלים האנשים, אך רוב הטיפולים לא פוגמים ביכולת החיסון להגן מפני השפעת.

 

בטאפרון, אבונקס ורביף (Beta-interferon)

 

המחקרים הרלוונטיים שנסקרו השוו יחדיו 200 אנשים עם טרשת נפוצה שטופלו בבטא-אינטרפרון לעומת 500 אנשים בריאים או אנשים עם טרשת נפוצה ללא טיפול תרופתי. הממצאים הראו כי החיסון לשפעת נמצא יעיל בשתי הקבוצות.

 

קופקסון (Glatiramer acetate)

 

נמצא רק מחקר אחד שבחן את יעילות חיסון השפעת עם תרופת הקופקסון. התוצאות הראו כי כנראה ונפגמת יעילות החיסון בקרב אנשים עם טרשת נפוצה שמקבלים קופקסון. עם זאת, עורכי המחקר ציינו כי המחקר אותו סקרו הוא קטן ואין מחקר אחר ששחזר את הממצאים, לכן יש להתייחס לתוצאות בהסתייגות וכדאי לשחזר את המחקר בקרב מדגם גדול יותר.

 

מיטוקסנטרון (Mitoxantrone)

 

מחקר אחד בחן את השפעת החיסון תחת הטיפול במיטוקסנטרון. המחקר הראה כי אף אחד מ-11 האנשים עם טרשת נפוצה שטופלו במיטוקסנטרון לא היה מוגן בעקבות חיסון כנגד שפעת החזירים (N1H1). למרות שזהו מחקר קטן, הממצאים החדים מצביעים כי הטיפול פוגם ביעילות החיסון. המיטוקסנטרון מדכא באפקטיביות את המערכת החיסונית ולכן תוצאה זו אינה מפתיעה.

 

טיסברי (Natalizumab)

 

שני ניסויים נערכו עם התרופה טיסברי, אך כל אחד הראה תוצאות שונות. בניסוי אחד נמצא כי קיימת פחות הגנה כנגד שפעת בקרב אנשים עם טרשת נפוצה שחוסנו ומקבלים טיסברי. בניסוי השני, לא נמצא הבדל ברמת ההגנה מפני השפעת בקרב אנשים שקיבלו את החיסון ומקבלים טיסברי בהשוואה לקבוצות ביקורת. שני המחקרים נערכו על מדגם קטן של נבדקים, כך שרק מחקר גדול ומקיף יוכל להכריע איזו תוצאה מייצגת נכונה את השפעת הטיפול בטייסברי על חיסון השפעת.

 

גילניה (Fingolimod)

 

מחקר אחד השווה 14 אנשים עם טרשת נפוצה הנוטלים את התרופה גילניה ל-18 נבדקים בריאים ומצא שיעילות החיסון לשפעת הייתה דומה בין שתי הקבוצות. גם כאן יש לציין שמדובר במחקר קטן יחסית.

 

אובג'יו (Teriflunomide)

 

מחקר אחד בחן 128 אנשים עם טרשת נפוצה המטופלים בתרופה אובג'יו. הממצאים הראו שהחיסון היה יעיל ורוב המטופלים היו מוגנים מפני מחלת השפעת.

 

עוד הראתה הסקירה שבקרב אנשים עם טרשת נפוצה אשר אינם מקבלים טיפול תרופתי, החיסון לשפעת נמצא יעיל בהגנה מפני המחלה.

 

ממצאי המחקר מראים כי למרות שהתרופות לטרשת נפוצה משפיעות על המערכת החיסונית, רובן לא פוגמות באופן משמעותי ביעילות החיסון לשפעת. פגיעה ביעילות החיסון נמצאה בקרב מטופלים המקבלים מיטוקסטרון, וישנו חשד כי יעילות החיסון עלולה להיפגע גם בקרב מטופלים המקבלים קופקסון. עם זאת, לגבי חלק מהתרופות נערכו רק מחקרים בודדים עם מדגם קטן שקשה להסיק ממנו ולהכליל את תוצאותיו. עורכי הסקירה ממליצים לבצע מחקרים נוספים להערכת יעילות החיסון לשפעת וחיסונים בכלל בקרב אנשים עם טרשת נפוצה.

 

 

Vaccine. 2014 Aug 20;32(37):4730-5