מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותגמילה מעישון משפרת את צפיפות העצם

גמילה מעישון משפרת את צפיפות העצם

מחקר ישראלי: גמילה מסיגריות אומנם קשורה להשמנה, אך גם מובילה לעלייה במסת וחוזק השרירים ובצפיפות העצם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לגמילה מסיגריות יש השפעה חיובית על שיפור במסת השריר ובחוזק השרירים ועלייה בצפיפות העצם, כך מגלה פרסום חדש של צוות חוקרים מהמחלקה לאנטומיה וביולוגיה של התא בפקולטה לרפואה של הטכניון והמרכז הרפואי רמב"ם.

 

המחקר בוצע במסגרת מעקב של שנה אחר 41 נגמלים מעישון מאזור חיפה בגיל 44 בממוצע, שעברו גמילה מסיגריות בין אוקטובר 2012 לפברואר 2013 באמצעות קבוצת תמיכה שנמשכה כחודשיים ותרופות. החוקרים אספו מדדים פיזיולוגיים בתחילת תהליך הגמילה, ובהמשך כעבור שנה, לרבות באמצעות מיכשור, בדיקת DXA לצפיפות עצם ובדיקות שתן לאיתור קוטינין המהווה תוצר של ניקוטין. ככלל, שיעור הנגמלים מסיגריות שאובחן במחקר עמד על 24%, בדומה לזה שנמדד במחקרים קודמים.

 

כצפוי, הגמילה מעישון הובילה לעלייה ממוצעת במידות הגוף והעלתה את הסיכון להשמנה - מגמה המוכרת ממחקרים נוספים. לאורך שנה עלה משקלם הממוצע של המשתתפים שנגמלו (10 נבדקים) ב-5.12 ק"ג, כאשר 73.6% מהמשקל הנוסף מיוחס למסת שומן. העלייה הממוצעת במשקל בקרב הנגמלים הייתה גבוהה ב-4.43 ק"ג מאשר בקרב המשתתפים שהמשיכו לעשן (31 נבדקים). בקרב אחד הנבדקים אף תועדה עלייה של 7.31 ק"ג במשקל. מסת השומן בקרב הנבדקים שנגמלו עלתה ב-3.15 ק"ג בממוצע יותר מאשר בקרב אלו שהמשיכו לעשן.

 

לצד ממצא שלילי זה, המחקר העלה כי לגמילה מעישון היו גם השפעות חיוביות במידות הגוף, ובמרכזן עלייה במסת שריר ועלייה של 17%-18% בחוזק שרירי הגוף וכן עלייה בצפיפות העצם. המחקר מציג כעבור שנה עלייה של 1.26 ק"ג בממוצע במסת השריר בקרב נבדקים שנגמלו יותר מאשר בקרב אלו שהמשיכו לעשן. גידול של 3.6 ק"ג תועד בחוזק שרירי הידיים של הנגמלים, כפי שנמדד במחקר על ידי מאמן כושר מוסמך בלחיצת משקלים במכשיר 'דינמומטר באחיזת יד' המודד את הכוח בלחיצת יד (handgrip dynamometry). כמו כן, המשקל המקסימאלי בדחיקת חזה בחזרה אחת גדל ב-7.85 ק"ג, והמשקל המקסימאלי בחזרה אחת של לחיצת רגליים גדל בשנת הגמילה ב-17.02 ק"ג, ובקרב אחד הנבדקים אפילו ב-26.75 ק"ג. הפסקת העישון גם הובילה לעלייה בצפיפות העצם בערך (BMD) ממוצע של 0.024 גרם לסנטימטר מעוקב ולגידול בכמות המינרלים בעצם בערך ממוצע של 48.76 גרם, שעשויים מצדם למנוע התפתחות אוסטיאופורוזיס.

 

במחקר השתתפו החוקרים אורן רום, פרופ' אברהם רזניק, ד"ר זהר קידר, פרופ' חאלד כרכבי ופרופ' דרור איזנבוד, וממצאיו התפרסמו באוקטובר האחרון בכתב העת Addiction.

 

סיגריות פוגעות בעצמות

 

הקשר בן עישון סיגריות לפגיעה במבנה העצמות ולעלייה בסיכון לאוסטיאופורוזיס כבר זוהה במחקרים בעבר. במארס 2014 דיווחו חוקרים אמריקאים כי עישון משפיע לרעה על גדילה של תאי גזע בתנאי מעבדה, וכך עשוי לפגוע ביכולת ההחלמה משברים. חוקרים אמריקאים פרסמו בדצמבר 2012 כי לנערות מעשנות סיכון מוגבר לפתח אוסטיאופורוזיס בגילים מאוחרים על רקע פגיעה בתהליך צבירת העצם, אשר 50% ממנו מתרחש בגיל ההתבגרות. ביולי 2012 העידו חוקרים אמריקאים על מציאת שני רעלים המתפזרים בעשן הסיגריות בעלי תכונות של פירוק עצם המגדיל את הסיכון לאוסטיאופורוזיס, על סמך ניסויים בעכברי מעבדה.

 

בנוסף, עישון נקשר במחקרים קודמים לירידה במסת שריר וסרקופניה, כלומר דילול שרירים. הקשר בין עישון לאוסטיאופורוזיס הוסבר בעבר באמצעות ההשפעה השלילית של הסיגריות על הפרשות הורמון האסטרוגן, זו שמסבירה גם הקדמה בתסמיני גיל המעבר בקרב מעשנות. בנוסף, מחקרים בעבר מצאו גם השפעה שלילית של עישון על מאגרי הסידן וויטמין D בגוף, המובילה אף היא לעלייה בסיכון לאוסטיאופורוזיס.

 

במחקר הנוכחי טוענים החוקרים כי חרף המדגם הקטן והצורך לבחון ולאשש את הממצאים בקבוצות נרחבות, עולה כי הפסקת עישון עשויה לתרום לא רק למניעת אוסטיאופורוזיס אלא אף לתרום למניעת סרקופניה. המחקר מומן בין השאר מכספי מכון רפפורט, מכון ברוקדייל ואגודת אשל לתכנון ופיתוח שירותים לזקן.

 

 


Addiction, DOI: 10.1111/add.12761

סם-הקוסם
03/11/14 11:27

שום דבר לא חדש במחקר זה!!! זאת כנראה גם הסיבה שעתון בעל ערך נמוך קיבל את החומר ופרסם אותו!!!