מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהחדשותהאם זיהום אוויר עלול לפגוע בכליות?

האם זיהום אוויר עלול לפגוע בכליות?

מחקר מצא קשר בין זיהום אוויר, גם ברמה שאינה נחשבת למסוכנת, לבין שיעורים גבוהים יותר של מחלות כליה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

זיהום אוויר עשוי לשחק תפקיד בהתפתחות מחלות כליה. כך עולה ממחקר חדש שהוצג במסגרת כנס שבוע הכליה של החברה האמריקנית לנפרולוגיה (ASN) שנערך בפילדלפיה.

 

החוקרים מאוניברסיטת מישיגן מסבירים כי קיימת שונות רבה בשכיחות של מחלות כליה כרוניות באזורים שונים של ארה"ב, שרק חלק ממנה ניתן להסביר בהבדלים בגורמי סיכון אישיים להתפתחות מחלות כליה.

 

כדי לבדוק אם איכות האוויר עשויה לשחק תפקיד בשונות בשכיחות מחלות הכליה, הם בחנו מידע רפואי משנת 2010 של 1.1 מיליון בני אדם המתגוררים באזורים שונים בארה"ב, כמו גם מידע על איכות האוויר בכל המדינות בארה"ב שסופק על-ידי הסוכנות להגנה על הסביבה.

 

ניתוח הנתונים הצביע על קשר בין שכיחות מחלות כליה כרוניות ורמת זיהום האוויר במחוז, גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמי סיכון אישיים למחלות כליה כרוניות בהם גיל, סוכרת ויתר לחץ דם.

 

עוד מצאו החוקרים כי השכיחות של מחלות כליה הייתה גבוהה יותר גם כאשר רמות זיהום האוויר היו נמוכות יותר ממה שבאופן כללי נחשב לא בטוח לאנשים בקבוצות סיכון כמו קשישים.

 

המחקר לא יכול להוכיח כי מדובר בקשר של סיבה-תוצאה, משמע שלא ניתן לדעת אם זיהום האוויר בפני עצמו אכן פוגע בכליות. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיבחנו את הנושא, בהם כאלה שיבחנו את רמת החשיפה האישית לזיהום אוויר בקרב הנבדקים.

 

עם זאת, ממצאי המחקר החדש מחזקים מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health, שמצא כי מגורים ליד כבישים סואנים עשויים להעלות את הסיכון של אנשים לפתח בעיות כליה. המחקר נערך בקרב יותר מ-1,100 אנשים מבוסטון בארה"ב שעברו בדיקות להערכת התפקוד הכלייתי (GFR). ה-GFR מהווה מדד למסת הכליה המתפקדת ומשתתפת בתהליכי סינון הדם. GFR נמוך מרמז על בעיות כליה. נמצא כי הנחקרים שגרו הכי קרוב לכביש מרכזי היו בעלי ערכי ה-GFR הנמוכים ביותר, גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו גיל, גזע, עישון ובעיות בריאות אחרות. ההבדל בערכי ה-GFR בין מטופלים שחיו בקרבה של 50 מטר לכביש לבין אלה שגרו במרחק גדול מקילומטר הוא בר השוואה לירידה ב-GFR הנובעת מהבדל של ארבע שנים בגיל.

 

מחלות כליה מדורגות במקום החמישי ברשימת גורמי התמותה בישראל. לפי דו"ח של משרד הבריאות שהתפרסם החודש, ישראל שיאנית ביחס למערב בשיעורי התמותה ממחלות כליה (17.5 למאה אלף). אחרי ישראל ממוקמות בפערים משמעותיים ארה"ב (10.7), פולין (9), סלובקיה (9) וגרמניה (8.3).

 

 

מקור: החברה האמריקנית לנפרולוגיה