מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותמחלות נשימה קשורות לסיכון מוגבר למחלות מעי דלקתיות

מחלות נשימה קשורות לסיכון מוגבר למחלות מעי דלקתיות

מחקר: הסיכון לפתח מחלות מעי דלקתיות גבוה בעשרות אחוזים בקרב חולי אסתמה ו-COPD


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הקשרים הסבוכים בין מחלות כרוניות שונות זוכים להתייחסות מיוחדת במחקר חדש מקנדה שזיהה קשר בין מחלות נשימה כרוניות מסוג אסתמה והפרעת נשימה חסימתית כרונית (COPD) לבין מחלות מעי דלקתיות מסוג קרוהן וקוליטיס כיבית.

 

החוקרים מבית החולים היהודי הכללי שבמונטריאול בחנו לצורך המחקר נתונים מהמאגר הרפואי המרכזי של תושבי מחוז קוויבק בקנדה לשנים 2006-2001, הכולל 136,178 נבדקים חולי אסתמה ו-143,904 חולי COPD. שיעור חולי הקרוהן שאובחנו בקבוצת המחקר עמד על 23.1 למאה אלף איש מקרב חולי האסתמה ו-26.2 למאה אלף מקרב חולי COPD, ושיעור החולים עם קוליטיס כיבית עמד על 8.8 למאה אלף מקרב חולי האסתמה ו-17 למאה אלף מקרב חולי COPD.

 

מהממצאים שפורסמו בגיליון נובמבר של כתב העת European Respiratory Journal עולה כי בהשוואה לאוכלוסיה הכללית של תושבי המחוז הנבדק, שיעור ההיארעות של קרוהן בקרב חולי אסתמה היה גבוה ב-27% ובקרב חולי COPD היה אף גבוה ב-55%. כמו כן, שיעור ההיארעות של קוליטיס כיבית בקרב חולי COPD היה גבוה ב-30% ביחס לאוכלוסיה הכללית. הסיכון המוגבר למחלות מעי דלקתיות זוהה בעיקר בקרב ילדים חולי אסתמה עד גיל 10 ומבוגרים חולי COPD בגילי 59-50. הסיכון לקרוהן בקרב חולי אסתמה היה גבוה יותר בקרב נשים, ואילו הסיכון לקוליטיס כיבית בקרב חולי COPD היה גבוה יותר בקרב גברים.

 

לטענת החוקרים, הקשר שזוהה בין המחלות עשוי לתרום לאבחון מוקדם יותר של מחלות מעי דלקתיות בקרב אלו הסובלים ממחלות נשימה כרוניות ולמניעת סיבוכים ושיפור באיכות החיים.

 

החוקרים מעריכים כי הקשר שזוהה במחקר בין מחלות מעי דלקתיות למחלות נשימה כרוניות עשוי להיות קשור למסלולים דומים של דלקתיות וכן לגורמים גנטיים וסביבתיים, וזאת על רקע רקמת אפיתל חיצונית המקיפה את איברי מערכת העיכול ומערכת הנשימה שמגיעה ממקור עוברי משותף ובעלת מבנה אנטומי דומה. כמו כן, מזהמים סביבתיים המעלים את הסיכון לפגיעה בדרכי הנשימה והתפתחות מחלות נשימה כרוניות גם אובחנו במחקרים כגורמי סיכון למחלות מעי דלקתיות.

 

ממצאי המחקר מצטרפים לעבודות נוספות שאבחנו קשרים בין מחלות כרוניות הפוגעות באיברי גוף שונים. כך, למשל, מחקר מדנמרק שפורסם בחודש מאי 2014 מצא כי מחלות מעי דלקתיות מעלות את הסיכון לאי ספיקת לב, מחקר שפורסם במארס 2013 מצא כי מחלות מעי דלקתיות מעלות את הסיכון למיגרנות ומחקר מבריטניה שפורסם באוגוסט 2013 מצא כי אסתמה מעלה את הסיכון להפרעות קשב וריכוז.

 

 

European Respiratory Journal. Doi: 10.1183/09031936.00079414