מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותהמספר האמיתי: 40,000 חולים במחלות מעי דלקתיות בישראל

המספר האמיתי: 40,000 חולים במחלות מעי דלקתיות בישראל

מחקר חדש חושף לראשונה את מספר האנשים המתמודדים עם קרוהן וקוליטיס בישראל – כמעט 1 מכל 200


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר ענק ומעמיק חשף לראשונה את הנתונים האמיתיים על השכיחות של מחלות מעי דלקתיות בישראל. המחקר, המבוסס על הנתונים של כלל תושבי ישראל, נערך במרכז הרפואי שערי צדק, בשיתוף ארבע קופות החולים ומכוני הגסטרו של המרכזים הרפואיים איכילוב, שיבא, רמב"ם, בילינסון, סורוקה והדסה.

 

החוקרים שילבו את הנתונים הקיימים בארבע קופות החולים על מאובחנים במחלות המעי הדלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית וביצעו תיקוף של למעלה מ-10,000 תיקים רפואיים באמצעות מכוני הגסטרו בבתי החולים.

 

נתונים מהמחקר הוצגו אתמול (ד') לראשונה בכנס החוג הארצי למחלות מעי דלקתיות על-ידי החוקר הראשי פרופ' דן טרנר, מנהל המכון לגסטרו ילדים ותזונה ע"ש ג'ולייט קיידן והמרכז לקרוהן וקוליטיס בילדים בשערי-צדק, ומנהל תחום קרוהן וקוליטיס בכמוני.

 

בראיון לכמוני מספר פרופ' טרנר, שבתחילה מצאו החוקרים 64,000 אנשים שסומנו במחשבי קופות החולים עם קוד של מחלת מעי דלקתית. אך לאחר תיקופים באמצעות מידע ממרכזי הגסטרו בתי החולים, נמצא כי שליש מאותם אנשים לא באמת חולים.

 

עיבוד הנתונים חשף כי שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות עומדת בארץ על 0.4%-0.5% מהאוכלוסייה - כ-40,000 חולים. מדובר בשיעור תחלואה גבוה בערך פי שניים מכפי שהיה מקובל לחשוב עד כה.

 

"עד היום היו לא מעט מחקרים שהסתכלו על שכיחות של מחלות מעי דלקתיות, ואלה נתנו אומדנים של כ-20,000-30,000 חולים. אבל המחקרים האלה בחנו את התחלואה באוכלוסיות סלקטיביות – לדוגמה בקיבוצים, באזור מסוים בארץ או בקופת חולים אחת. הבדיקה הנוכחית היא היחידה המהימנה ברמה הארצית" מסביר פרופ' טרנר.

 

המחקר חושף מגמת עליה גדולה מאוד בתחלואה. "שיעור התחלואה בישראל הוא אחד הגבוהים בעולם ואני חושב שעוד לא ראינו את הסוף" אומר פרופ' טרנר. לדבריו, ניתן לייחס חלק מהעלייה בשיעורי התחלואה שנחשפו במחקר החדש לכך שהנתונים שהיו קיימים עד כה הסתמכו על עבודות סלקטיביות, אך חלק נובע מעליה אמיתית בתחלואה המתרחשת כל הזמן. עליה בשיעורים של מחלות מעי דלקתיות נצפית בשנים האחרונות גם במדינות מערביות נוספות, אך לדברי פרופ' טרנר בישראל היא גבוהה במיוחד.

 

המחקר, הממומן על-ידי קרן הלמסלי, עדיין מתנהל בימים אלה בשיתוף עם מכון גרטנר, במטרה להגיע לאומדן מדויק אף יותר ולחשוף נתונים נוספים על התחלואה במחלות מעי דלקתיות בישראל.

 

אלה-הר-נוי
11/12/14 20:08

הי אבי. השאלות שלך באמת מעניינות. תשובות לחלק מהשאלות ובהן לשאלה העיקרית - כמה חולי קרוהן וכמה חולי קוליטיס יש? צפויות להתקבל בהמשך מניתוח הנתונים של המחקר הנוכחי. אנחנו נדווח ברגע שנדע! מחקר מעמיק שכזה צפוי להוביל לתוצאות אמינות שיחשפו הרבה מידע על המחלה בארץ. הלוואי שיעשו מחקרים כאלה גם למחלות נוספות לגביהן יש לנו רק הערכות לגבי מספר החולים. יש לכך חשיבות רבה

אבי10
11/12/14 19:31

אחד הנתונים שמאד מסקרנים ובוודאי את החולים עצמם ולא כל שכן את חולי הקוליטיס מבין חולי הIBD.היא:כיצד מתחלק המספר בין שתי המחלות? לא זה המקום לשתף את כלל מחשבותי לאורך כמה עשורים במחלת הקוליטיס.אבל בכל זאת כמה מהשאלות שעלו במוחי לאורך השנים:

1.כמובן החלוקה המספרית בין שתי המחלות.כמה יש מכל אחד?וכמה "מאושרים" יש שנושאים את שתיהן יחדיו?(יש כאלו)

  לאורך השנים כשהייתי שואל רופאי גסטרו ,התשובה תמיד הייתה :"בערך חצי חצי".מה שלא מסתדר כיום באופן מובהק ,רק

   מבט קצר בפורום זה ובאחרים מוכיח שזה לא כך.כולל ובעיקר המאמרים והספרות המתפרסמת המותירה לפעמים את  

    הרושם שיש רוב מוחץ  לחולי הקרוהן.

2.אילו ניתנה בידי/בידכם הבחירה.מבין שתיהן.את מי מבין שתי "המכות" הייתם בוחרים?(בהתייחס לקושי להתמודד  

   ולהיבטים של צפי עתידי של תסמינים וסיבוכים.לי זה ברור.בהיבט האישי).

3.מה הם גילאי המינימום לעומת העבר והחלוקה לקבוצות הגילים בכל אחת משתי המחלות ?ואיך זה השתנה לאורך ה 4     

   העשורים האחרונים?

4.האם קצב הגידול המטורף במספר החולים ב 40 השנים האחרונות(בעיקר בעשור  האחרון) .לעומת קצב השיפור בתנאי    הטיפול בחולי ה IBD בקהילה ובבתי החולים עונה על צרכיהם?ומה הן הישגיה של העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן  והקוליטיס מאז היווסדה?(כאן יש לי הרבה מה לומר).

אלה ודאי מעט מאד מתוך שאלות רבות המנקרות בראשי ובראש חולים רבים הלוקים באחת משתי המחלות.

תודה