מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותהשתלת צואה עשויה לסייע לילדים עם קרוהן

השתלת צואה עשויה לסייע לילדים עם קרוהן

מחקר ראשוני: לאחר השתלת צואה נצפה שיפור משמעותי בתסמינים בקרב 7 מתוך 9 ילדים הסובלים מקרוהן


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

השתלת צואה מתורמים בריאים בילדים חולי קרוהן עשויה לשפר את מצבם ואף להוביל להפוגה. כך עולה ממחקר קטן וראשוני שפורסם בכתב העת המדעי Inflammatory Bowel Diseases.

 

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות תומכים בהיפותזה לפיה מחלת המעי הדלקתית קרוהן היא תוצאה של תגובת מערכת החיסון לסביבת החיידקים במעי, המופיעה באנשים עם נטייה גנטית.

 

רוב הטיפולים התרופתיים הקיימים היום למחלת הקרוהן מדכאים את מערכת החיסון. טיפולים אלה נושאים עמם תופעות לוואי לא רצויות ואינם תמיד יעילים.

 

חוקרים מבית החולים לילדים בסיאטל ביקשו לבחון אם ניתן לטפל בקרוהן על ידי שיפור האיזון של סביבת החיידקים במעי בקרב המטופלים באמצעות השתלת צואה.

 

בהשתלת צואה מעבירים צואה מתורם בריא למערכת העיכול של חולה קרוהן, במטרה לשנות את הרכב החיידקים במעי וכך בתקווה להפסיק את הדלקתיות הגורמת לתסמיני המחלה. השתלות צואה מהוות כיום טיפול לזיהום בחיידק קלוסטרידיום דיפיצילה (Clostridium difficile) - טיפול מוכר הכרוך בסיכונים נמוכים בלבד והצלחות גדולות בתחום זה.

 

החוקרים החליטו לנסות את הטיפול על ילדים עם קרוהן, לאחר שטיפלו בילדה עם זיהום בחיידק קלוסטרידיום דיפיצילה באמצעות השתלת צואה ולא רק שהזיהום השתפר, השתפרו גם תסמיני מחלת המעי הדלקתית ממנה סבלה וסמני הדלקתיות בגופה.

 

היתרון של השתלת צואה כטיפול בקרוהן, הוא שבמקום לדכא את מערכת החיסון, ההשתלה משנה את הסביבה שמערכת החיסון מגיבה כנגדה: חיידקי המעי.

 

במחקר השתתפו 9 ילדים ומתבגרים בני 12 עד 19 שנים, שסבלו ממחלה פעילה עם תסמינים קלים עד בינוניים. הם נבדקו שבועיים, 6 שבועות ו-12 שבועות לאחר שעברו פרוצדורה חד פעמית במסגרתה הושתלה בהם צואה שנלקחה מאחד מהוריהם.

 

דגימות צואה הצביעו על כך שההשתלה נקלטה בשבעה מתוך תשעת המטופלים. תוך שבועיים מההשתלה, שבעה מתוך תשעת הילדים היו בהפוגה. חמישה ילדים היו בהפוגה גם 6 ו-12 שבועות לאחר ההשתלה, וזאת ללא טיפול נוסף. תופעות הלוואי שדווחו דורגו כקלות, מלבד ילד אחד שדיווח על כאבי בטן מתונים לאחר ההשתלה.

 

החוקרים אומרים כי המחקר עשוי לשנות את האופן בו מחלת הקרוהן מטופלת כיום ולסייע לחשוף את הגורמים למחלה. עם זאת, יש לציין כי המחקר כלל קבוצה קטנה מאוד של נבדקים. בנוסף, לא הייתה קבוצת ביקורת של ילדים שקיבלו טיפול דמה (פלצבו) שניתן להשוות אותם לילדים שעברו השתלה, כך שלא ניתן לדעת כמה מהילדים היו נכנסים להפוגה ללא קשר להשתלת הצואה.

 

בימים אלה החוקרים מנהלים מחקר חדש שכולל 32 ילדים עם קרוהן, במסגרתו חלקם עוברים השתלת צואה מתורם וחלקם מקבלים טיפול דמה, כאשר לא החוקרים ולא הנבדקים יודעים מי קיבל איזה טיפול. מחקר זה צפוי לספק ממצאים אמינים יותר לגבי יעילות הטיפול. 

 

בשנת 2013 פורסם בכתב העת Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition מחקר ראשוני וקטן, שבחן את הטיפול של השתלת חיידקי צואה בילדים עם מחלת המעי הדלקתית קוליטיס כיבית. המחקר מצא כי תוך שבוע מהפרוצדורה 78% מהמטופלים חוו הפחתה בתסמיני המחלה, 67% עדיין היו בעלי תסמינים מופחתים חודש לאחר הטיפול ו-33% מהמשתתפים כלל לא סבלו יותר מתסמינים של קוליטיס לאחר הפרוצדורה - הפוגה שהמשיכה לאורך כל תקופת המעקב.

 

 

Inflammatory Bowel Diseases: March 2015 - Volume 21 - Issue 3 - p 556–563