מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2חדשותסטטינים קשורים לסיכון מוגבר לסיבוכי סוכרת

סטטינים קשורים לסיכון מוגבר לסיבוכי סוכרת

מחקר: למבוגרים הנוטלים את התרופות הנפוצות להפחתת כולסטרול סיכון מוגבר לסוכרת ולסיבוכי המחלה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים בריאים שמשתמשים בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם עשויים להימצא בסיכון מוגבר לסוכרת, לסיבוכים של מחלת הסוכרת ולהשמנה או עודף משקל. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

 

מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הראו כי בקרב אנשים שמשתמשים בסטטינים קיימת שכיחות גבוהה של סוכרת בהשוואה לאנשים שלא משתמשים בסטטינים. לדוגמה, מחקר שפורסם במרץ השנה בכתב העת Diabetologia מצא כי לגברים שנטלו סטטינים היה סיכון גבוה יותר ב-46% לפתח סוכרת סוג 2 בהשוואה לאלה שלא טופלו בסטטינים. מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Archives of Internal Medicine, הצביע על עלייה של 48% בסיכון לסוכרת סוג 2 אצל נשים המשתמשות בסטטינים. אך למחקרים כאלה מספר מגבלות, בהן העובדה שסביר להניח שלאנשים שנרשם להם טיפול להפחתת כולסטרול כנראה היו מראש יותר גורמי סיכון לסוכרת.

 

עם זאת, כבר בשנת 2012 מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) הודיע על הוספת אזהרות לתוויות של סטטינים כך שיפרטו שהשימוש בתרופה עלול להיות כרוך בסיכון מוגבר קטן לעלייה ברמות הסוכר בדם ולהתפתחות סוכרת סוג 2.

 

בכל אופן, רופאים תמיד הדגישו כי ההטבות של הטיפול בסטטינים עולות על הסיכונים הכרוכים בשימוש בתרופות, במיוחד באנשים שנוטלים את התרופות למניעה שניונית – זאת אומרת לאנשים שכבר יש להם רקע של מחלות לב וכלי דם, וזאת בשל ההשפעות העוצמתיות של סטטינים בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

במחקר החדש חוקרים מאוניברסיטת טקסס ביקשו לאסוף מידע לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בסטטינים על הסיכון לסוכרת בקרב אנשים בריאים יחסית, ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם (למניעה ראשונית) וגם את הקשר בין שימוש בסטטינים לסיבוכים של מחלת הסוכרת – קשר שלא היה עליו מספיק מידע.

 

הם זיהו אנשים שעברו הערכות רפואיות במסגרת מערכת הבריאות הצבאית בין שנת 2003 לשנת 2012 והוציאו מחישוב הנתונים את אלה עם מחלת לב וכלי דם קודמת, סוכרת או כל מחלה כרונית אחרת בתחילת המחקר. בשלב זה היו בידיהם נתונים של 25,970 מבוגרים בריאים. באמצעות 42 מאפיינים בריאותיים ודמוגרפיים של הנבדקים בתחילת המחקר, החוקרים בחרו 3,351 נבדקים שהשתמשו בסטטינים (רובם השתמשו בסימבסטטין) ו-3,351 נבדקים שלא השתמשו בסטטינים עם אותם מאפיינים בדיוק. הנבדקים היו במעקב 6.5 שנים בממוצע. במהלך תקופת המעקב 14% מהנבדקים פיתחו סוכרת.

 

ניתוח הנתונים חשף כי לאלה שנטלו סטטינים היה סיכון גבוה ב-87% לפתח סוכרת וסיכון גבוה פי 2.5 לסיבוכי סוכרת, כמו גם סיכון גבוה ב-14% להשמנה או עודף משקל, בהשוואה לאלה שלא נטלו סטטינים.

 

המחקר הדגים גם קשר של מינון-תגובה: באלה קיבלו טיפול בעוצמה גבוהה בסטטינים הסיכון לסוכרת היה גבוה פי 2.55, לסיבוכי סוכרת פי 3.68 ולהשמנה או עודף משקל ב-58%.

 

החוקרים: לא להפסיק טיפול

 

למרות שהמחקר לקח בחשבון גורמים רבים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, עדיין לא ניתן לקבוע אם השימוש בסטטינים בפני עצמו גרם לעלייה בשכיחות מחלת הסוכרת וסיבוכיה או שהסיכון המוגבר נבע משוני באוכלוסייה שנרשמו לה סטטינים מלכתחילה. בנוסף, המחקר הנוכחי לא יכול לשמש לקביעת יחס הסיכון-תועלת שבשימוש בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם, מכיוון שלא היה בידי החוקרים מספיק מידע הקשור לפרמטרים שונים של לב וכלי דם.

 

כדי לבחון את יחס הסיכון מול תועלת של שימוש בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם החוקרים קוראים למחקרים נוספים, בעיקר מחקרים קליניים מבוקרים ארוכי טווח – מחקרים בהם מחלקים אנשים עם מאפיינים דומים לשתי קבוצות, אחת מקבלת טיפול והשנייה מקבל טיפול דמה, ועוקבים אחריהם זמן ממושך כדי לבדוק את השפעות הטיפול בטווח הארוך.

 

בהודעה לעיתונות שפרסמו, החוקרים בעצמם מבהירים כי חשוב שאנשים שנוטלים סטטינים לא יפסיקו ליטול אותם בהתבסס על תוצאות המחקר. הם כן מקווים שתוצאות מחקרם יעודדו שיחה בין מטופלים לרופאיהם על הסיכונים והתועלות שבשימוש בסטטינים.

 

"אני בעצמי מאמין גדול בכך שהתרופות הללו הן בעלות ערך רב למטופלים כאשר קיימות אינדיקציות ברורות וקפדניות להן" אומר החוקר הראשי ד"ר יצחק מנסי, "אבל הכרת הסיכונים עשויה לתת מוטיבציה למטופלים להפסיק לעשן במקום לבלוע גלולה, לרדת במשקל או להתעמל. באופן אידיאלי, טוב יותר לעשות את השינויים הללו באורח החיים ולהימנע מנטילת סטטינים אם הדבר אפשרי".

 

 

J Gen Intern Med. Published online April 28, 2015

 

נעם100
27/05/15 17:28

לי כבר יש סוכרת סוג 1. על פי המחקר השימוש בסטטינים מגביר את הסיכוי לסיבוכים של סוכרת. אני מטופל גם בסטטינים. האם כדאי לשקול להפסיק?

מסכימה עם אלה. במרבית המקרים בהם אנו ממליצים על טיפול בסטטין, התועלת עולה בהרבה על הסיכון הקטן להחמרה באיזון הסוכרת. כל טוב

denur1
26/05/15 23:05

בכל תרופה יש סיכון לתופעות לואי, כל אחד לעצמו יעשה את החשבון של סיכוי סיכון. לפחות היום יש הנט והכל גלוי.

אלה-הר-נוי
26/05/15 12:00

במקרה שלך אבי מדובר בשימוש בסטטינים למניעה שניונית ונראה שאין ספק שהתועלת שלהם עולה על הסיכון המוגבר לסוכרת. חשוב להבין שזה שיש סיכון מוגבר לא אומר שתהיה סוכרת. חשוב שתמשיך לשמור על עצמך - עם פעילות גופנית ומשקל תקין הסיכון לסוכרת יורד

aviwo
26/05/15 11:51

קראתי,  עוסק בספורט, אנני מעשן,  אנני שמן ועדיין ללא הסטטינים הרע עולה  מכיוון שאני אחרי צינטור רופא המשפ' טוען שאני חייב להיות לא יותר ממאה ברע  מעניין  מה יתקוף אותי יותר מהר סוכרת או אירוע נוסף ללא סטטינים?!....