מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהחדשותסמן בדם מזהה מטופלים בדיאליזה בסיכון גבוה לתמותה

סמן בדם מזהה מטופלים בדיאליזה בסיכון גבוה לתמותה

חוקרים ישראלים מצאו כי הסמן הביולוגי אינטרלוקין 6, שמעיד על דלקתיות מוגברת, עשוי לאבחן מטופלי דיאליזה בסיכון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

טיפולי דיאליזה לחולים עם אי ספיקת כליות נחשבים למורכבים ומעמיסים עלויות גבוהות על מערכות בריאות במדינות המערב. בשנים האחרונות גוברים המאמצים לאבחן מטופלי דיאליזה בסיכון גבוה לסיבוכים ותמותה, במטרה לכוון עבורם טיפולים ייעודיים ומתוך שאיפה להוריד את שיעור הסיבוכים הנלווה לטיפול, ובמידת האפשר להפנותם להשתלות כליה בשלב מוקדם יותר. מחקר שנערך בישראל זיהה לאחרונה סמן ביולוגי בדם העשוי להצביע על מטופלי דיאליזה בסיכון לסיבוכים ותמותה.

 

החוקרים מהמערך לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים בילינסון והפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, ביצעו מעקב רפואי במשך שלוש שנים אחר 57 בוגרים שעברו טיפולי המודיאליזה במשך חודש אחד לפחות. לחולים בוצעו בדיקות דם לפני הטיפול בדיאליזה ובמהלכו, וכעבור שלוש שנים נאספו נתוני תמותה. נמצא כי בתום תקופת המעקב מחצית מהמטופלים (50.8%) מתו. 

 

ממצאים מבדיקות הדם שנאספו מהמטופלים במהלך הדיאליזה העלו כי רמות גבוהות של החלבון אינטלרוקין 6 מגדילות ב-41% את הסיכון לתמותה כעבור שלוש שנים. חלבון זה מעיד על דלקתיות מוגברת במהלך טיפולי הדיאליזה. בקרב חלק מהמטופלים עם רמות גבוהות של אינטרלוקין 6 אף זוהה סיכון גבוה לתמותה שהגיע לעוצמה של פי 2.14 בהשוואה למטופלים עם רמות תקינות של החלבון. 

 

סמנים נוספים שעשויים להעיד על סיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה בקרב מטופלי דיאליזה, אם כי בעוצמה נמוכה יותר, היו רמות גבוהות של החלבון C-Reactive המכונה CRP שמהווה אף הוא סמן לדלקתיות וכן גיל מבוגר.

 

תגובה דלקתית במהלך הדיאליזה

 

ניתוח נוסף העלה כי רמות גבוהות של אינטלרלוקין 6 שנמדדו במהלך טיפולי דיאליזה העלו את הסיכון לתמותה בהמשך גם בקרב מטופלים שלא היו להם סמנים המעידים על דלקתיות בבדיקות שנאספו לפני תחילת הדיאליזה. החוקרים סבורים כי הממצאים מעידים על תגובה דלקתית במהלך טיפול הדיאליזה, בעת סינון הדם, שמשפיעה על הישרדותם של חולי דיאליזה, ממצא שהם קוראים להמשיך ולחקור בהמשך.

 

במחקר השתתפו ד"ר שלי ליכטנברג, ד"ר אשר קורזיץ, ד"ר בוריס זינגרמן, ד"ר חפציבה גרין, ד"ר אריה ארמן, פרופ' עוזי גפטר וד"ר בניה רוזן-צבי, וממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of Artificial Organs.

 

הסמן שזוהה במחקר, אינטרלוקין 6, הוא חלבון מקבוצת הציטוקינים השייך למשפחה של חלבוני אינטרלוקין (interleukin) ומעיד על דלקתיות מוגברת בגוף. חלבון זה משמש כסמן לדלקתיות גם בקרב חולים במחלות נוספות, לרבות חולי לב וסרטן. מאמר שפורסם ביוני 2015 העלה כי רמות גבוהות של אינטרלוקין 6 או חלבוני אינטרלוקין נוספים בדם או בנוזל הסינוביאלי, עשויות להצביע על חולים בדלקות מפרקים הנמצאים בסיכון מוגבר לפגיעה במפרקים, אם כי הממצאים בנושא עדיין שנויים במחלוקת. חוקרים מאוניברסיטת לייפציג בגרמניה מצאו בשנת 2006 כי קיימת הפרשה מוגברת של החלבון אינטרלוקין 6 גם בקרב אנשים הסובלים מנדודי שינה.

 

טיפולי דיאליזה ככלל נחשבים לטיפולים מורכבים וכרוכים בסיכון גבוה לסיבוכים. דו"ח משרד הבריאות על דיאליזה בישראל בשנים 1990 עד 2010 העלה כי בהסתמך על 18,315 ישראלים שהחלו דיאליזה בשנים אלה, ההישרדות כעבור שנה עמדה על 85.6% מהמטופלים אולם ירדה משמעותית בשנה השנייה ל-71.2% ובשנה השלישית ל-59.6%. כעבור ארבע שנים נותרו בחיים 49% מהחולים וכעבור עשר שנים 14% מהמטופלים בלבד. בין הגורמים שזוהו בדו"ח כגורמי סיכון לתמותה בדיאליזה נמנים גיל מבוגר, סוכרת ומחלת כליה וסקולרית (Renal Vascular Disease) כמחלות רקע שהובילו לדיאליזה וכן טיפולי דיאליזה שהחלו בשנות התשעים שנמצאו כמגדילים את הסיכון בהשוואה לטיפולים שהחלו בשנות האלפיים. מחקר ישראלי שפורסם באוגוסט 2014 מצא גם כי חולי כליה עם עיכוב בהפניה לדיאליזה, שהחלו דיאליזה שלושה חודשים ומעלה לאחר ייעוץ רפואי, היו בסיכון גבוה ב-87% לתמותה כעבור שלוש שנים.

 

 

International journal of Artificial Organs, doi: 10.5301/ijao.5000411