מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותילדים עם מחלות מעי דלקתיות נעדרים יותר מהלימודים

ילדים עם מחלות מעי דלקתיות נעדרים יותר מהלימודים

חוקרים ישראלים זיהו ריבוי היעדרויות מבית הספר בקרב ילדים שמאובחנים עם קרוהן וקוליטיס ואלו הסובלים מכאבי בטן התקפיים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ההתמודדות עם מחלות מעי דלקתיות בילדות מהווה אתגר שאינו רק רפואי, כי אם גם נפשי, ומחלות אלה עלולות להוביל לקשיים נפשיים וחברתיים, שמעצימים בעיקר בגילי הילדות וההתבגרות שבהם מגובשת האישיות לטווח הארוך. קשיים אלה אף מוחמרים על רקע סיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים שונים בקרב החולים, למשל סיכון לפגיעה בגדילה.

 

גם ילדים שסובלים מכאבי בטן תפקודיים (functional abdominal pain), לפי הערכות כ-15% מהילדים – בהם אלו שסובלים מכאבים התקפיים בעקבות תסמונת המעי הרגיז או כיבים פפטיים, עלולים לפתח לאורך זמן קשיים נפשיים וחברתיים משמעותיים.

 

כעת מצאו חוקרים ישראלים כי מחלות מעי דלקתיות וכאבי בטן התקפיים בילדות מובילים להיעדרויות רבות מבתי הספר  – היעדרויות שעשויות להחמיר את הקשיים החברתיים והמצוקה הנפשית, ועלולות להיות להן השלכות מרחיקות לכת.

 

החוקרים ממכון גסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב אספו נתונים במהלך שנת הלימודים תשע"ד (2014-2013) לגבי היעדרויות מבית הספר והשתתפות בחוגים לאחר בית הספר בקרב 43 ילדים בגילי 10 עד 17 שמאובחנים עם קרוהן, 31 עם קוליטיס כיבית, 42 עם כאבי בטון תפקודיים וכן 30 ילדים בריאים ללא אבחנות אלה ששימשו כקבוצת ביקורת.

 

משתתפים פחות בשיעורי התעמלות

 

נמצא כי לאורך השנה, ילדים עם מחלות מעי דלקתיות וכאבי בטן תפקודיים החסירו ימים בבית הספר באופן משמעותי יותר מאשר ילדים בקבוצת הביקורת. היעדרויות בכמות הגבוהה ביותר נמדדו בשנת הלימודים בקרב ילדים חולי קרוהן (24 ימים בממוצע), ובהמשך קוליטיס (21 ימים) וכאבי בטן תפקודיים (17.6 ימים), בהשוואה ל-5 ימים בממוצע בלבד בקרב ילדים בקבוצת הביקורת.

 

היעדרויות מבתי ספר על רקע אשפוזים בבית חולים היו שכיחות יותר בקרב חולים בקרוהן (8.8 ימים בממוצע) וקוליטיס (7.1 ימים) בהשוואה לסובלים מכאבי בטן תפקודיים (4.4 ימים). לא נמצא הבדל בין המחלות השונות לילדים בקבוצת הביקורת בנוגע להיעדרויות על רקע כאבי בטן, אם כי זו היוותה סיבה מרכזית להיעדרויות. 

 

נמצא כי ילדים החולים במחלות מעי דלקתיות המטופלים בתרופות מסוג סטרואידים ותרופות ביולוגיות מקבוצת חוסמי TNF אלפא נעדרו יותר מאחרים וכן נטו לתפקוד כללי נמוך יותר בבית הספר, בעיקר אלו שאובחנו עם קוליטיס.

 

ההשתתפות בטיולים של בית הספר הייתה מעט גבוהה יותר בקרב ילדים בריאים (90%) בהשוואה לילדים עם כאבי בטן תפקודיים (78%), קרוהן (79%) וקוליטיס (87%). השתתפות קבועה בשיעורי התעמלות דווחה על ידי כלל הילדים הבריאים (100%) ואצל שיעור נמוך יותר מהילדים החולים עם קרוהן (65%), קוליטיס (68%) וכאבי בטן תפקודיים (76%).

 

השתתפות בחוגים אחרי בית הספר באופן קבוע דווחה בעיקר בקרב הילדים הבריאים (92%) עם שיעורים נמוכים בהרבה בקרב החולים – הן ילדים עם כאבי בטן תפקודיים (36%), ובייחוד ילדים עם קרוהן (16%) וקוליטיס (23%). בפעילויות ספורט אחרי בית הספר השתתפו בקביעות הרוב המוחלט של הילדים הבריאים (92%), ואילו רק כמחצית מהחולים: 52% מהילדים עם כאבי בטן תפקודיים וקוליטיס ו-40% מהילדים עם קרוהן. לא נמצא הבדל בין הקבוצות בהשתתפות באירועים חברתיים אחרי בית ספר – בין ילדים בריאים (90%) לילדים עם כאבי בטן תפקודיים או קרוהן (88%) או קוליטיס (94%).

 

במחקר השתתפו ד"ר עמית אסא, אלונה איש-טוב, ד"ר פיראס רינאווי ופרופ' רענן שמיר, וממצאיו פורסמו בגיליון נובמבר 2015 של כתב העת Journal of Pediatric Gastroenterology & Nutrition.

 

נטייה מוגברת לדיכאון וחרדה

 

החוקרים מאירים את הצורך להתייחס להשלכות הנפשיות והחברתיות של המחלות שנבדקו, כמו גם להשלכות של היעדרויות רבות מבתי ספר שעלולות להחמיר את מצבם הנפשי של הילדים. היעדרויות מהלימודים עלולות גם לגרום לקשיי למידה מתמשכים שמשפיעים על מהלך החיים לאורך זמן. לטענתם, המחקר מצביע על בעייתיות בנוכחות בבית הספר בקרב ילדים עם כאבי בטן תפקודיים ברמה דומה לזו שנצפית בקרב ילדים עם מחלות מעי דלקתיות - ממצא שמעיד לטענתם על חשיבות גבוהה יותר שיש לייחס לכאבי בטן תפקודיים כגורם סיכון לבעיות נפשיות, חברתיות ולימודיות, לצורך פיתוח תכניות מניעתיות בעבור ילדים הסובלים מכאבים מסוג זה.

 

החוקרים מציינים כי נמצא שהשתתפות באירועים חברתיים אחרי שעות הלימודים מחוץ לבית הספר נפגעה פחות בקרב ילדים עם מחלות מעי דלקתיות וכאבי בטן תפקודיים בהשוואה לבריאים - ממצא שמעיד על כך שהילדים עדיין מנסים להשתלב חברתית במצבים שהם פחות קשים להם פיזית ביחס ללימודים בבית הספר ולשיעורי התעמלות ופעילות ספורטיבית בשעות אחר הצהריים.

 

המחקר חושף צד נוסף בהשפעתן לרעה של מחלות מעי דלקתיות על איכות החיים. מחקרים רבים מצאו כי מתבגרים שמאובחנים עם מחלות אלה נמצאים בסיכון גבוה לפתח מצוקה נפשית שקשורה גם בהיעדרויות מבית הספר. מטה אנליזה של חוקרים אמריקאים שפורסמה בספטמבר 2010 בכתב העת Journal of Pediatric Psychology מצאה על פי נתונים של מעל לאלף צעירים החולים במחלות מעי דלקתיות שנבחנו ב-19 מחקרים – כי מחלות אלו קשורות בקשר הדוק למגוון תסמינים נפשיים, ובייחוד תסמיני דיכאון וחרדה, תסמיני החצנה (אישיות אנטי סוציאלית או אגרסיבית) וירידה באיכות החיים הכוללת.

 

בנוסף, מחקר מינואר 2015 שנערך במספר מדינות מערביות כחלק מפרויקט המחקר השיתופי האירופי למחלות מעי דלקתיות (EC-IBD) העלה כי ישראלים שמאובחנים עם קרוהן וקוליטיס סובלים מפגיעה באיכות החיים יותר מאשר מאובחנים ממדינות אירופה; מחקר אמריקאי מפברואר 2012 מצא כי מתבגרים עם מחלות מעי דלקתיות חווים פגיעה באיכות החיים, לרבות היעדרויות מבית הספר ופגיעה בציונים. עם זאת, חלק מהמחקרים גם מראים תמונה אחרת, למשל מחקר משוויץ שפורסם במאי 2014 בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis שמצא כי התמיכה לה זוכים ילדים עם מחלות מעי דלקתיות דומה לזו שמקבלים ילדים אחרים בגילי בית הספר.

 

 

Journal of Pediatric Gastroenterology & Nutrition, doi: 10.1097/MPG.0000000000000850