מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותבדיקת עיניים מציגה את המתרחש במוח

בדיקת עיניים מציגה את המתרחש במוח

מחקר חדש מראה שבדיקת הדמיה של העין המכונה OCT יכולה לשקף את התקדמות מחלת הטרשת הנפוצה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מתברר שהעין - או ליתר דיוק הרשתית - יכולה להוות חלון למתרחש במוחנו. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Neurology מצא כי התנוונות תאי העצב בדופן האחורית של העין, הנמדדת באמצעות בדיקת OCT, יכולה לשמש כראי לתהליכי התנוונות המוח באנשים עם טרשת נפוצה.

 

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון אשר אמורה להגן עלינו תוקפת את מעטפת המיאלין במוח ובחוט השדרה. מעטפת המיאלין היא השכבה השומנית אשר מבודדת ומגנה על תאי העצב - כמו הפלסטיק שעוטף חוטי חשמל. משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה ביכולת של העצבים להעביר מידע. בעבר סברו כי המיאלין הוא המרכיב היחיד שנפגע במחלה, אולם כיום ברור כי המחלה פוגעת גם בתאי העצב עצמם.

 

סריקות MRI של המוח הן אלו שלרוב משמשות לאבחון מחלת הטרשת הנפוצה ולמעקב אחר פעילות המחלה והתקדמותה. ה-MRI מאפשר לרופאים לזהות מקומות בהם קיים נזק או פעילות דלקתית במיאלין.

 

עבודות בתחום הטרשת הנפוצה הצביעו על כך שנזק לתאי העצב עצמם והתכווצות של אזורים מסוימים במוח עומדים בבסיס החמרת הנכות במחלה, אך סריקות ה-MRI הרגילות לא מזהות זאת. כיום יש צורך להשתמש בתוכנות מחשב משוכללות המשוות בין הדמיות MRI שונות כדי לעקוב אחר שלמות תאי העצב ושינוי בגודלם של אזורים מוחיים או נגעים ישנים. יש צורך בבדיקה פשוטה יותר שתאפשר לעקוב אחר התנוונות תאי העצב במוחם של אנשים עם טרשת נפוצה.

 

הפתרון עשוי להגיע מרשתית העין. הרשתית, הממוקמת בדופן האחורית של העין, היא שכבה שקופה של תאי עצב וחיישני אור. תפקידה לקלוט את קרני האור שממוקדות על ידי עדשת העין, ולהעביר אותות חשמליים למוח באמצעות עצב הראייה. המידע שמתקבל במוח מתורגם לתמונה אותה רואים.

 

בדיקת טומוגרפיה אופטית (OCT (Optical Coherence Tomography הינה הדמיה אופטית של מבנה הרשתית ועצב הראייה, המעניקה אינדיקציה לגבי גודלם ומצבם של העצבים הנמצאים בחלקה האחורי של העין. הבדיקה משמשת חוקרים, נוירולוגים ונוירואופטומולוגים בזיהוי פגיעה ברשתית העין ובעצב הראייה. הבדיקה מתבצעת באמצעות מכונה קטנה שיכולה להתאים לחדר רגיל של רופא, היא זולה, לא פולשנית ומתקבלת היטב בקרב המטופלים.

 

כבר קיימות עדויות מדעיות לכך שה-OCT יכולה לשקף את נזקי הטרשת הנפוצה במוח. המחקר החדש ביקש לקבוע אם קיים קשר בין התנוונות של שכבות ספציפיות ברשתית להתנוונות המוח, כדי להמשיך לתקף את ה-OCT כאינדיקטור לנזק לרקמות עצביות בחולים עם טרשת נפוצה.

 

לטובת המחקר התגייסו 15 חוקרים משישה מוסדות מחקריים בארה"ב, במטרה לעקוב אחר מטופלים ולהשוות את תאי העצב הממוקמים בדופן האחורית של העין לשינויים במוח, לאורך ארבע שנים. במהלך התקופה, צוות המחקר ערך OCT ברזולוציה גבוהה פעמיים בשנה וסריקות MRI מדי שנה ל-107 אנשים עם טרשת נפוצה.

 

ההשוואה ארוכת הטווח בין תוצאות ה-MRI ל-OCT הראתה כי ה-OCT משקפת נאמנה את התנוונות המוח: חלקים מסוימים של הרשתית (תאי גנגליון ושכבת פלקסיפורם פנימית) התנוונו בקצב דומה להתנוונותם של אזורי מוח מסוימים (המוח כולו, החומר האפור, החומר הלבן והתלמוס).

 

הדמיון בקצב ההתנוונות שנצפה בין ה-MRI ל-OCT היה החזק ביותר בקרב אנשים עם המהלכים הפרוגרסיביים של טרשת נפוצה - המתבטאים בהחמרה קבועה של התסמינים במשך הזמן.

 

מחקר שפורסם בשנת 2012 מצא כי בנבדקים אצלם אובחנה היצרות של הרשתית בבדיקת OCT, פעילות המחלה הייתה מוקדמת ואגרסיבית יותר. במטופלים שהיו להם התקפי טרשת נפוצה, הרשתית איבדה מעובייה במהירות הגבוהה ב-42%, בהשוואה לאנשים עם טרשת נפוצה שלא חוו התקפים. בנוסף, מטופלים שאצלם נמצאו נגעים פעילים, כלומר נגעים שעוברים האדרה ב-MRI, מה שמצביע על פעילות דלקתית, איבדו מנפח הרשתית בקצב הגבוה ב-54%, בהשוואה לנבדקים ללא נגעים פעילים. גם החמרה ברמת הפגיעה הנוירולוגית (EDSS) נמצאה קשורה לעובי הרשתית. החוקרים הסבירו כי ה-OCT בוחנת את סיבי העצב הנמצאים ברשתית, ושם, בניגוד לתאי העצב במוח, אין כיסוי של מיאלין. הם שיערו שמכיוון שלתאי העצב ברשתית אין את ההגנה הקיימת במוח, זהו אזור בו ניתן לזהות את הסימנים הראשונים לפגיעה בעקבות המחלה.

 

הממצאים החדשים, המראים שה-OCT מציגה נאמנה את התקדמות המחלה, מאוששים את השימושיות של ה-OCT ככלי למעקב קליני אחר מצבם של אנשים עם טרשת נפוצה וכלי לבחינת השפעה של טיפולים במחקרים. עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים בנושא.

 

בדיקת ה-OCT נמצאת בשימוש כיום באנשים עם טרשת נפוצה, כאשר יש חשד לפגיעה בראייה. הבדיקה גם מומלצת למעקב אחר אנשים עם טרשת נפוצה המטופלים בתרופה גילניה. אחת מתופעות הלוואי של גילניה היא בצקת ברשתית העין (Macular Edema). בכדי לזהות תופעה זו מוקדם ככל שניתן ולטפל בה, נדרשים המטופלים בתרופה לעבור בדיקות עיניים בהן OCT טרם תחילת הטיפול התרופתי ושוב 3-4 חודשים לאחר תחילת הטיפול ובכל פעם שהמטופל חש בשינויים בראייה. ההמלצה לביצוע OCT נכונה לכלל המטופלים, אך בעיקר לאלו הסובלים מסוכרת או אובאיטיס, מכיוון שהם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפתח תופעת לוואי זו.

 

 

Ann Neurol 2015; 78:679–696