מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותסטטינים עשויים למנוע זיהומים

סטטינים עשויים למנוע זיהומים

מחקר חדש מצא כי אנשים שעברו שבץ ונטלו תרופות להפחתת כולסטרול זכו להטבה נוספת - הפחתה בסיכון לזיהומים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים שנוטלים סטטינים – תרופות נפוצות להפחתת כולסטרול – עשויים לזכות להטבות בריאותיות מעבר להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. מחקר חדש מצא כי בקרב אנשים שאושפזו בעקבות אירוע מוחי, אלה שנטלו סטטינים היו בסיכון מופחת באופן משמעותי לפתח זיהומים במהלך האשפוז.

 

זיהומים מהווים את הסיבוך העיקרי של חולים מאושפזים לאחר שבץ. כאשר לפי הערכות, כשליש עד מחצית ממטופלי השבץ מפתחים זיהומים. זיהומים עשויים להיגרם מעזרים המוכנסים לגופו של החולה כגון עירוי, קטטר או צינור הנשמה. בקרב מאושפזים לאחר שבץ נגרמת לעיתים קרובות דלקת ריאות, על רקע פגיעה ביכולת הבליעה (דיספגיה). חולה שאינו בולע היטב עשוי לשאוף למערכת הנשימה מזון, בעיקר נוזלי, מה שעלול להסתיים בדלקת ריאות קשה. העובדה כי החולה הינו במצב חריף ומערכת החיסון שלו עשויה להיות פגועה, מעלה את פגיעותו לזיהומים.

 

במסגרת המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון ניתחו נתונים מתיקים רפואיים של יותר מ-1,600 מטופלים שהיו באשפוז לאחר שלקו בשבץ איסכמי (שנובע מחסימת כלי דם שמספקים דם למוח). הם מצאו כי לאלה שהיו תחת טיפול בסטטינים כשהגיעו לבית החולים או קיבלו אותם בשלב מוקדם היה סיכון מופחת משמעותית לפתח זיהומים בהשוואה לאלה שקיבלו סטטינים בשלב מאוחר יותר באשפוז או בכלל לא. 

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות - כמו חומרת השבץ, הגיל ונוכחות של מצבים רפואיים אחרים כמו סוכרת - נמצא כי סטטינים מפחיתים את הסיכון לזיהומים ב-58%.

 

החוקרים מצאו גם כי לתזמון של השימוש בתרופה הייתה השפעה משמעותית. אם מטופלים השתמשו בסטטינים בשלב מוקדם, לפני שהיו עדויות לזיהום, הסיכון לפתח זיהום ירד בצורה משמעותית.

 

המחקר אומנם מצביע על קשר בין שימוש בסטטינים לבין הפחתה בסיכון לזיהומים, אך יש צורך במחקרים נוספים כדי לבחון אם סטטינים אכן מפחיתים בפני עצמם את הסיכון לזיהומים באשפוז – מחקרים מבוקרים בהם יבחן השימוש בסטטינים בהשוואה לטיפול דמה (פלצבו).

 

סטטינים משמשים להפחתת רמות הכולסטרול במטרה להוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בעשור האחרון, חוקרים הבחינו שיש לתרופות גם תכונות נוגדות דלקת וויסות מערכת החיסון שעשויות להיטיב עם תגובת הגוף לזיהומים.

 

לדוגמה, במחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת CMAJ חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה ומאוניברסיטת הרווארד בארה"ב מצאו כי סטטינים עשויים להפחית ב-17% את הסיכון לדלקות ריאה במבוגרים בריאים. בשנת 2010 הוצגו בכנס השנתי של ICAAC, המפגש הבינלאומי הגדול ביותר בנושא מחלות מדבקות, מחקרים שהעלו כי סטטינים עשויים להדוף זיהומים: מחקר דני שנערך על 70,000 מטופלים עם דלקת ריאות, 7,000 מהם טופלו גם בסטטינים בשל כולסטרול גבוה, מצא כי התמותה בקרב המטופלים שנטלו סטטינים הייתה נמוכה ב-31%, בהשוואה לאחרים. מחקר מאוניברסיטת וויסקונסין חשף בקרב מושתלי איברים שכתוצאה מההשתלה פיתחו זיהום דם, תמותה נמוכה יותר באלה שנטלו סטטינים.

 

לכל המחקרים הללו מגבלות ונדרשים מחקרים נוספים בנושא. לא ניתן כיום להמליץ על נטילת סטטינים למניעה או טיפול בזיהומים. חשוב גם לזכור שלסטטינים עשויות להיות תופעות לוואי. עם זאת, ייתכן כי אנשים הנוטלים סטטינים למניעת מחלות לב וכלי דם זוכים גם ביתרונות בריאותיים נוספים.

 

 

Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases. doi:10.1016/j.jstrokecerebrovasdis.2016.05.033