מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשות5 צמחים ביתיים שינקו חומרים מזיקים מהאוויר

5 צמחים ביתיים שינקו חומרים מזיקים מהאוויר

מדענים בחנו אילו צמחים ביתיים יכולים לשפר את איכות האוויר במקומות סגורים וכך לשמור על בריאותנו


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

חשיפה לזיהום אוויר במקומות סגורים מהווה איום סביבתי משמעותי לבריאות. כעת מדווחים מדענים כי צמחים ביתיים מסוימים עשויים להפחית את ההשפעות המזיקות של חומרים אורגניים נדיפים המהווים גורם מרכזי לזיהום אוויר במקומות סגורים.

 

חומרים אורגניים נדיפים (VOC) הן תרכובות כמו אצטון, בנזן, טולואן ופורמלדהיד שמתנדפות לאוויר כגזים, וכאשר אלה נשאפות הן עלולות לגרום להשפעות שליליות על הבריאות בטווח הקצר והארוך, לרבות סינדרום המכונה 'תסמונת הבית החולה' העלול לגרום לסחרחורות, אסתמה ואלרגיות.

 

VOC עשויים להגיע מצבעים, רהיטים, מכונות צילום ומדפסות, חומרי ניקוי, מוצרי קוסמטיקה ואפילו בגדים שעברו ניקוי יבש. הפתרון הנפוץ ביותר להפחתת זיהום האוויר במקומות סגורים הוא התקנת מערכות אוורור.

 

חוקרים, בראשם ואדוד נירי מאוניברסיטת אוסווגו בארה"ב, בוחנים דרך פשוטה וזולה יותר להיפטר מהגזים המזהמים: צמחים ביתיים. בנוסף לפחמן דו חמצני, צמחים יכולים לפנות מהאוויר גם תרכובות אורגניות נדיפות. נאס"א החלה לחקור את האפשרות הזו ב-1984 ונמצא כי צמחים יכולים לספוג את החומרים הנישאים באוויר דרך העלים והשורשים. מאז, מחקרים אחרים בחנו כיצד צמחים מסייעים בהפחתת רכיבים אורגניים נדיפים מסוימים במקומות סגורים.

 

במחקר החדש המדענים ביקשו להשוות את היעילות של צמחים שונים בהפחתת זיהום שנגרם ממספר תרכובות אורגניות נדיפות יחד. לשם כך הם בנו תא סגור המכיל ריכוזים מסוימים של מספר תרכובות אורגניות נדיפות. לאחר מכן הם ניטרו את ריכוזי החומרים המזיקים במשך מספר שעות, עם ובלי סוגים שונים של צמחים בתא. הם בחנו לכל סוג צמח - אילו תרכובות אורגניות נדיפות הוא מסייע לנטרל וכמה מהתרכובות בסופו של דבר כבר לא היו בתא בתום הניסוי.

 

החוקרים בחנו שמונה חומרים אורגניים נדיפים נפוצים וחמישה סוגים של צמחי בית נפוצים: דרצנה (dracaena), ברומיליה (bromeliad), ג'ייד (jade), צמח עכביש (spider) ועץ קקטוס קריבי (Caribbean tree cactus). הם מצאו יעילות לכל הצמחים שנבדקו. עם זאת, צמחים מסוימים נמצאו טובים יותר בספיגת חומרים מסוימים, ולכן מתאימים למיקומים שונים. לדוגמה:

 

דרצנה – מומלץ במכוני ציפורניים

 

כל חמשת הצמחים הצליחו להפחית רמות של אצטון – הכימיקל החריף שנמצא בשפע במכוני ציפורניים, אך הצמח דרצנה הפחית את רמות האצטון יותר מהאחרים – והעלים כ-94% מהכימיקל תוך 12 שעות.

 

ברומילה – טוב לכל בית או עסק

 

הצמח ברומיליה היה יעיל במיוחד בהעלמת 6 מתוך 8 התרכובות שנבדקו והצליח להסיר יותר מ-80% מכל אחת מהתרכובות במהלך 12 שעות. לכן נראה כי זה צמח שטוב שיהיה בסביבה בכל מקום סגור.

 

החוקרים הציגו את ממצאיהם בכנס החברה האמריקאית לכימיה והודיעו כי בכוונתם לבחון את היכולות של אותם צמחים בחדר אמיתי. בסופו של דבר הם מתכננים לשים צמחים במכוני ציפורניים למשך מספר חודשים, כדי לבחון אם הם יכולים להפחית את רמות האצטון אליהן נחשפים העובדים.