מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותטיפול חדש לסובלים מתסמונת ושט ע"ש בארט

טיפול חדש לסובלים מתסמונת ושט ע"ש בארט

איכילוב: טיפול חדש באמצעות גלי רדיו לסובלים מתסמונת ושט ע"ש בארט, שנגרמת בשל החזר ושטי (רפלוקס)


אחוז קטן מקרב הסובלים מתסמונת ע''ש בארט מפתחים גידול סרטני באזור (צילום: panthermedia)
אחוז קטן מקרב הסובלים מתסמונת ע''ש בארט מפתחים גידול סרטני באזור (צילום: panthermedia)

 

40% מבני ה- 40 ומעלה סובלים מהחזר ושטי (רפלוקס). החזר ושטי שמופיע לעיתים קרובות עלול לגרום לתסמונת "ושט ע"ש בארט" שבחלק מהמקרים יכולה להיגמר בסרטן. כעת, במקום ניתוח מורכב, נכנסה לשימוש במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) שיטה טיפולית חדשה באמצעות גלי רדיו, כדי למנוע את התפתחות הסרטן בקרב הסובלים מהתסמונת.

 

החזר ושטי הוא מצב בו תוכן הקיבה עולה לוושט. בעיה זו שכיחה ביותר בתחום מחלות דרכי העיכול ושכיחותה עולה גם ככל שהגיל עולה.

 

מלבד חוסר הנעימות, יש סכנה הכרוכה בתופעה זו שנובעת מהחשיפה של הושט לתוכן הקיבה שהוא ברובו חומצי. במקרים בהם הצרבת מופיעה לעיתים קרובות, עלולה להיווצר דלקת בוושט. כאשר התהליכים הדלקתיים נמשכים זמן רב, רירית הוושט עלולה להתחלף ברירית דמוית מעי – מצב שמוכר כתסמונת "ושט ע''ש בארט", מצב טרום ממאיר. לא כל מקרה בו רירית הוושט נפגעת מסתיים בסרטן, אבל זה בהחלט עלול לקרות.

 

המרכז הרפואי תל-אביב מציע לחולים הסובלים מתסמונת ושט ע''ש בארט שנגרמה מהחזר ושטי, שיטה טיפולית חדשה ומתקדמת שעד היום הייתה בשימוש באירופה ובארצות הברית: טיפול באמצעות גלי רדיו שחוסך את הצורך בפרוצדורה ניתוחית מורכבת.

 

"עד כה הטיפול המקובל לסובלים מהבעיה היה ניתוח בו היו כורתים חלק מהוושט ולעיתים אף את כולו" מסביר ד"ר ארוין סנטו, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי תל-אביב "מדובר בניתוח גדול ומסובך עם החלמה איטית ומשך זמן אשפוז ארוך הנע בין שבוע לעשרה ימים. השיטה החדשה מבוצעת כיום באמצעות מכשיר בשם "בארקס" העושה שימוש חיצוני בגלי רדיו. הטיפול מבוצע באמצעות פעולת גסטרוסקופיה רגילה: מחדירים לוושט גסטרוסקופ דרך פיו של המנותח, באמצעותו מוחדר צנתר שמוליך בלון מקופל. דרך הצג שמולו, מזהה הרופא את אזור הפעולה, ממקם עליו את הבלון ומנפח אותו. על הבלון מלופפים סלילים חשמליים, שדרכם מועברים גלי רדיו לרירית החולה, והורסים אותה ובכך מאפשרים צמיחת רירית חדשה ובריאה במקומה".

 

השיטה אינה כרוכה באשפוז והמטופל משתחרר לביתו תוך שעתיים בלבד מתום הפעולה. ההחלמה מהירה ואין פגיעה באיכות החיים לטווח הרחוק.

 

חשוב להבין כי השיטה החדשה אינה מרפאת או מקלה את בעיית ההחזר הושטי, אלא מונעת את התפתחות הסרטן ברירית הוושט הפגועה.

 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

 

צביקה15
26/01/19 21:37

האם למישהו יש נסיון בטיפול בגלי רדיו RFA בתסמונת בארט? איפה הכי מומלץ לבצע טיפול זה

עמית-אלתם
14/02/16 11:25

היכן אפשר להרחיב את המידע בנידון,מה תופעות הלואי של הטיפול בגלי רדיו,כמה שניפ כבר יש רקורד לגביו?האם הוא בסל הבריאות לכל מי שאובחן עם תסמונת בארט?

עמית-אלתם
29/04/18 12:34

משהו עונה פה? יש כאן שאלה מעניינת מלפני שנתיים , עדיין לא ענו?