מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםבעיות שמיעה בטרשת נפוצה

בעיות שמיעה בטרשת נפוצה

כיצד טרשת נפוצה עלולה לפגוע בשמיעה? לאילו הפרעות שמיעה המחלה עלולה לגרום? מה שכיחות התופעה? ואיך מאבחנים ומטפלים בפגיעה בשמיעה?

מאת ערן ברקוביץ' *יעוץ מקצועי: פרופ' ענת אחירון
תגובות 1

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בעיות שמיעה אינן מהתסמינים הנפוצים ביותר של טרשת נפוצה כמו הפרעות ראייה, הפרעות תחושה או קשיי הליכה, אך הן עלולות להופיע כתסמין ראשון למחלה וגם לאורך המחלה - ולכן חשוב להכירן.

 

הפגיעה בשמיעה מופיעה כהתקף חריף, ויכולה להיות פתאומית תוך מספר שעות או הדרגתית תוך מספר ימים. הפגיעה יכולה להתבטא בתופעות כמו ירידה בשמיעה או אובדן שמיעה פתאומי, קושי להבין דיבור על רקע רועש, רגישות יתר לרעשים בסביבה וכן טינטון - שמיעת צלצולים או צפצופים ללא מקור חיצוני.

 

כאשר מופיעה פגיעה בשמיעה בעקבות המחלה, לרוב היא תופיע רק באוזן אחת ורק במקרים נדירים בשתי האוזניים. הפגיעה בשמיעה ברוב המקרים חולפת והתסמין לא חוזר.

 

הגורם לפגיעה בשמיעה הוא פגיעה במסלולים העצביים הקשורים לשמיעה - מהאוזן הפנימית דרך גזע המוח ועד למרכז השמיעה באונה.

 

 

מה הגורם לבעיות שמיעה בטרשת נפוצה?

 

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון תוקפת את המיאלין - החומר שמגן על תאי העצב, וגורמת לנגעים במוח ובחוט השדרה. בגלל התפקוד המרכזי של המוח וחוט השדרה בכל תנועה, תחושה, מחשבה, תפיסה והרגשה, התסמינים שיכולים לנבוע מהמחלה הם רבים ומורכבים.

 

התסמינים משתנים מאוד מאדם לאדם וגם באותו אדם בזמנים שונים - בהתאם למיקום הנזק במערכת העצבים. לדוגמה, נגעים בעצב הראייה יכולים לגרום להפרעות של ראייה כפולה ו/או טשטוש ראייה. אם הנזק מערב את העצבים בחוט השדרה, הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי בקשיי הליכה, נוקשות וכיווצים ברגליים.

 

בעיות במסלולי השמיעה במחלת הטרשת הנפוצה עלולות להיגרם במקרה של נגעים באזורים במוח הקשור למערכת השמיעה: המערכת השמיעתית או גזע המוח. גזע המוח מעורב גם בתהליכי ראייה ושיווי משקל, ולכן פעמים רבות פגיעה בשמיעה תלווה בתסמינים נוספים הקשורים לגזע המוח כמו טינטון, סחרחורת, בחילות וורטיגו.

 

מסלול השמיעה

(צילום: Shutterstock)

 

לאילו בעיות שמיעה טרשת נפוצה עלולה לגרום? 

 

אובדן שמיעה פתאומי וזמני

 

איבוד שמיעה מיידי ופתאומי באוזן יכול להעיד כי המטופל עובר התקף טרשת נפוצה. במקרה זה הטיפול בסטרואידים להתקף טרשת נפוצה יעודד ויזרז גם את השיקום וההחלמה של יכולת השמיעה.

 

עוד ייתכן שהפגיעה בשמיעה היא בתגובה לתופעת אוהטהוף – שנובעת מרגישות לחום. במקרה זה העלייה בטמפרטורת הגוף מחמירה את הפגיעה בשמיעה, ובהמשך כאשר הטמפרטורה תרד התופעה תעלם.

 

מחקר גדול שפורסם ב-2018 בכתב העת The European Review for Medical and Pharmacological Sciences והתבסס על 47 מאמרים שפורסמו בספרות המקצועית, העלה כי ב-92% מהמקרים בהם הופיע איבוד שמיעה פתאומי בטרשת נפוצה - היה זה בשלביה המוקדמים של המחלה, במיוחד בנשים, ובחלק ניכר מהמקרים היה זה בין התסמינים הראשונים שהובילו לאבחנה של טרשת נפוצה.

 

טינטון

 

טינטון היא תופעה המתארת תפיסה של צלילים כאשר אין גורם חיצוני בסביבה המפיק את הצלילים. לטינטון צורות רבות: הוא עשוי להופיע כזמזומים, לחישות, תקתוקים, שריקות, רעש לבן, גלים או מלמולים וישנן אף צורות נדירות יותר של טינטון כמו שמיעת מנגינות.

 

הטינטונים יכולים להיות רועשים מאוד ולעיתים הם חלשים ודומים לרעשי רקע. עם זאת גם כשהטינטונים חלשים לא קל להתעלם מהם והם עלולים להוות תסמין מטריד ביותר.

 

לפי סקירת מחקרים שפורסמה בדצמבר 2018 בכתב העת The International Tinnitus Journal - בקרב המאובחנים בטרשת נפוצה השכיחות של טינטון עומדת על 1%. כמו באוכלוסייה הכללית, גם בקרב אנשים עם טרשת נפוצה טינטונים נפוצים יותר בקרב אלה שחווים ירידה בשמיעה.

 

ירידה בשמיעה וחרשות

 

ירידה בשמיעה וחרשות הם תסמינים נדירים במחלת הטרשת הנפוצה.

 

רגישות יתר לרעשים

 

תסמינים נוספים שעלולים להופיע הם קושי להבין שיחה על רקע רועש או רגישות יתר לרעשים (היפראקוזיס).

 

בעיות השמיעה עלולות להופיע באופן פתאומי ומיידי או באופן הדרגתי וממושך יותר לאורך מספר ימים. גם כאשר מתרחשת פגיעה בשמיעה, ברוב המקרים היא תופיע רק באוזן אחת - נדיר מאוד שבעקבות טרשת נפוצה תהיה פגיעה בשתי האוזניים, ולרוב המטופל יחווה רק ירידה בשמיעה ולא יגיע למצב של חרשות.

 

 

יש שונות גבוהה בין המחקרים השונים באשר להערכת שיעור המטופלים שיחוו פגיעה בשמיעה בעקבות טרשת נפוצה. לפי סקירת מחקרים שפורסמה בדצמבר 2018 בכתב העת The International Tinnitus Journal בין 0.7% ל-25% מהמאובחנים בטרשת נפוצה חווים אובדן שמיעה כלשהו ו-1% חווים טינטון.

 

עם זאת ברוב המחקרים ומאמרי הסקירה מקובל לציין שרק 6% מהאנשים עם טרשת נפוצה יחוו פגיעה בשמיעה.

 

איך מטפלים בבעיות שמיעה בטרשת נפוצה?

 

כמו בהופעה של כל תסמין חדש או שינוי אחר במצב - כאשר אדם עם טרשת נפוצה חש בירידה בשמיעה עליו לדווח על כך לנוירולוג.

 

הבדיקות המומלצת במצב זה הן בדיקת שמיעה ובדיקתBERA  - בדיקה בעלת רגישות גבוהה הבודקת את מהירות ההולכה החשמלית במסלולי השמיעה. כאשר יש עדות לירידה בשמיעה ממקור עיצבי או שבדיקת ה-BERA מדגימה הולכה חשמלית איטית במסלולי השמיעה, הנוירולוג המטפל יוכל להגיע לאבחנה כי התלונות שייכות להתקף חריף של טרשת נפוצה ואז הטיפול המומלץ הוא מתן סטרואידים לווריד במינון גבוה, לתקופה של 5 ימים.  

 

אם נשללה אפשרות של פגיעה מרכזית בשמיעה עקב טרשת נפוצה, חשוב לשלול מצבים רפואיים אחרים שיכולים להוביל לירידה בשמיעה, כגון: דלקת אוזניים, הצטברות שעווה באוזן, השפעה של תרופות, פגיעה באוזן בעקבות חשיפה לרעש חזק, פגיעה בשמיעה הקשורה לגיל, פגיעה או פציעה באוזן. לשם כך יופנה המטופל לרופא אף-אוזן-גרון לבדיקת האוזן.

 

במקרים בהם נגרם טינטון שאינו מגיב לטיפול בסטרואידים והתופעה נמשכת, מומלץ להיעזר בטיפול פסיכולוגי. טיפול פסיכולוגי בטינטון עוזר להתמודד עם התסמין, למצוא פתרונות בחיי היום-יום (כמו איך להירדם בקלות), וליישם טכניקות הרפיה והפחתת דחק - מכיוון שלרוב הטינטון יורגש בעוצמה גבוהה יותר במצבים של שקט סביבתי (לפני השינה) או תחת מתח נפשי. לעיתים שילוב היפנוזה כחלק מהטיפול הפסיכולוגי מגביר את יעילותו.

 

עוד עוזר לשמוע מוזיקה או לשים רעשי רקע, כי כאשר ישנם קולות חיצוניים הטינטון מורגש בעוצמה נמוכה ואולי אף בלתי מורגשת.

 

כיום ישנם מרכזיים ייעודים בבתי החולים בישראל המתמחים באבחון וטיפול בטינטון. גם אנשים עם טרשת נפוצה יופנו למרכזיים ייעודים אלו כדי לטפל בתסמין זה.

 

 

*פרופ' ענת אחירון היא מנהלת המרכז לטרשת נפוצה בשיבא ומנהלת תחום טרשת נפוצה ב"כמוני".

 

עדכון אחרון: מאי 2021

 

 

 

12Nat
10/06/21 22:40

מאמר מדהים ומועיל. ומרגיע אותי במובן מסוים. להערכתי אני בעצמי סובלת מרגישות יתר לרעשים, כפי שמתואר במאמר. אכן חלה ירידה דראסטית בשמיעה באוזן ימין, בצד שנפגע וחלש בגוף ואין בעיה עם האוזן השנייה. סובלת מאוד מרעשי רגע ולא תמיד יודעת להסביר. יישר כוח על המאמר שיכול להסביר ולאשר תסמין שקשה לשייך לטרשת. תודה על השיתוף.