מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

כמוניבלוגיםהבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפשתפיסותיהם של אנשים עם טרשת נפוצה

24/06/15 13:17
1352 צפיות
תפיסותיהם של אנשים עם טרשת נפוצה
מחלת הטרשת הנפוצה מלאה בחוסר וודאות, באשר לגורמים שהביאו לפריצתה, מהלכה העתידי ומהם המנגנונים המדויקים עליהם הטיפול צריך לפעול. אנשים המתמודדים עם מצבים של חוסר ודאות מתקשים לקבל את חוסר הידע המדעי ולכן מנסים למצוא בעצמם היגיון בחוויותיהם. ההיגיון או ההסבר שימצאו לפריצת המחלה ולהתקדמותה הולכים להשפיע על דרך תפיסתם את המציאות, יחסם כלפי המחלה, הטיפול בה וכלפי עצמם. הרצון למצוא היגיון במקומות אותם עדיין לא הצליחו לפענח או אולי לא קיימים, הוא צורך אנושי שתפקידו להחזיר את התחושה שהעולם הוא צפוי, מתנהל על פי חוקים מסוימים וניתן לניבוי. תחושות אלו מעניקות ביטחון.   כדי לבחון את הדרך בה אנשים תופסים את הסיבות למחלה ואת ההבדלים התרבותיים בתפיסות. נערך בבריטניה מחקר בו רואיינו אנשים עם טרשת נפוצה במצב מתקדם (EDSS גבוה מ- 6), כאשר השאלה הראשונה והפותחת הייתה: "ספר לי במילים שלך מדוע אתה חושב שקיבלת טרשת נפוצה?". השאלה הופנתה ל- 15 אנשים מהקריביים להם מוצא היסטורי אפריקני ונקראים במחקר "Black Caribbean" ול- 15 אנשים ממוצא בריטי שנקראו במחקר "White British".   בניתוח איכותני של הראיונות מצאו החוקרים 3 תמות דרכם מסבירים אנשים עם טרשת נפוצה את המחלה לעצמם: חוסר ודאות, הגיון ומדע והסברים על-טיבעיים:   חוסר הודאות מתארת את הקושי של אנשים למצוא הגיון בתחום שעדיין אין לו הסבר. הם מתארים שקיימת שאלה שחוזרת על עצמה, בינם לבין עצמם "למה אני?", אך כשמנסים לענות עליה הם חווים בלבול. כך לדוגמה נשמעה בראיון אישה בריטית בת 35: "קראתי מלא דעות... לגבי מה שאנשים אחרים חושבים.. חוקרים וכדומה, אבל נראה לי שמכל כל הדברים, השורה התחתונה היא שאין לאף אחד מושג. כילדה חליתי באבעבועות רוח. וכמה אנשים אומרים, זה בגלל שאין מספיק ויטמין כזה או אחר, משהו שמגיע מהשמש או משהו כזה.. ואני אמרתי "כן, מה שתגידו"... אני פשוט לא יודעת, זה משהו שהוא לגמרי לא מובן (וצוחקת)".   חלק מהאנשים הביעו כעס על הרופאים שאינם מספקים להם הסבר מניח את הדעת: "מה שהופך את זה להכי גרוע שאפילו הרופא לא יודע מאיפה זה הגיע, איך קיבלת את זה... זה לא כמו סרטן, שאתה יודע מה יכול להיות שעורר את המחלה. זה יכול להיות כמו, לדוגמה סרטן ריאות, אז אתה יודע שזה בגלל ששתית או עישנת יותר מידי.. ועם הטרשת הנפוצה, אתה פשוט לא יודע למה".   הסברים הגיוניים ומדעיים מייצגים ניסיון רציונאלי "להכניס הגיון" בסיבות למחלה. אנשים המשתמשים בהסברים אלו ייטו להסברים גנטיים או השפעות של מחלות שעוררו את הטרשת הנפוצה (כמו הידבקות במזהמים), השפעות סביבתיות, סגנון חיים, פציעות ופגיעות גופנית ודחק.   כך לדוגמה סיפר בראיון מטופל שעבד כשרברב: "להתעסק עם הכימיקלים שהשתמשנו בהם, כמו החומר הכימי ששמנו במערכת החימום המרכזית כדי לנקז את הכל – היה את החומר הזה (נוקב בשם של הכימיקל) שהשתמשנו בו. אם זה היה ניתז על האוברול שלך היה נוצר סימן לבן ולמחרת בבוקר היית מוצא חור גדול, אתה מבין! אני לא יודע אם זה מה שעורר אצלי את המחלה".   בדיווחי המרואיינים נראתה גם השפעה של מחקרים אחרונים, בעיקר בנוגע לקשר שבין הסיכוי להתפתחות המחלה וויטמין D: "לאחרונה נתקלתי במידע חשוב. הכל הולך אחורה וקשור לויטמין D. מי שיש לו טרשת נפוצה כנראה ונולד בזמן מיוחד, קשור לתקופה בשנה בה הוא נולד. אצלי זה אפריל, מכיוון שתקופת ההריון מתרחשת בחורף, אז אין מספיק ויטמין D. וגם העובדה שאמא שלי התביישה בהריון שלה וכמעט ולא יצאה מהבית".   לפעמים הגישה המדעית וההגיונית לכך שאין הסבר, מצליחה להרגיע ולהניח את הדעת: "אין סיבה, זה לא שחיית את חייך בצורה לא טובה, או היית רע לגופך והתעללת בו ובגלל זה פרצה הטרשת הנפוצה. בסרטן אתה יכול להגיד, "כן, עישנתי יותר מידי", אתה יכול להעניש את עצמך אבל לא לסובב את מחוגי השעון אחורנית. אבל עם הטרשת הנפוצה, אף אחד לא יכול להגיד שלא אכלת מספיק פירות וירקות כשהיית ילד, או שאכלת יותר מידי שוקולד! אף אחד לא יכול להגיד את זה. וזה גם הדבר הטוב. הדבר הנחמד בכל העניין שלא אתה גרמת לטרשת הנפוצה.. כך שאני יכול לחיות עם זה".   הסברים על טיבעיים מתייחסים לאירועים או כוחות שאינם מוכרים למדע או נוגדים את חוקי הטבע כפי שהם מוכרים. החוקרים הצליחו לחלק את ההסברים העל-טיבעיים ל-3 תת קטגוריות: "האתגר שלי המבחן שלי", "עונש", "גורל, ייעוד או מזל רע".   תת קטגוריית "האתגר שלי" נובע לרוב מאמונה דתית בה האל בוחר מישהו ספציפי כדי להעמידו למבחן, אשר הצלחה במבחן כנראה ותוביל לרמה רוחנית/דתית נעלה יותר: "אני מרגיש שזהו מבחן, באמת. בגלל שזה מה שאמא שלי שאמרה ביום שסיפרתי לה שיש לי טרשת נפוצה. היא אמרה לי 'תקרא את התנ"ך'. ואז היא אמרה לי איזה פרק עליי לקרוא. התחלתי לקרוא אותו. בשבילי הקריאה בתנ"ך גרמה לי להרגיש הקלה. לא הרגשתי שיש מעמסה על כתפיי. הרגשתי משהו, כמו שיישות לקחה את המשקולות מעל כתפיי. כך שבשבילי להתמודד עם זה לאורך זמן כה רב, ולמרות הכל אני עדיין חי את החיים ונהנה. אני חושב שזה מבחן, בא לבדוק איך אני מתמודד עם זה".   אחרים כועסים על האתגר שהאל מציב בפניהם: "כולם אומרים שישו ואלוהים אוהבים את כולם, ולפעמים הם יעמידו אותך בפני דברים וייתנו לך להתמודד עם זה. אבל לפעמים אני חושבת לעצמי, שאלוהים לא אוהב אותי, הוא פשוט לא אוהב אותי. זה הכל! אם היה אוהב אותי הוא לא היה נותן לי לעבור את כל זה. זה כאילו שהוא רוצה שאני אסבול – שאני אעבור כל כך הרבה דברים קשים ואתמודד איתם – אין אור בקצה המנהרה או תקווה לאושר. זה כמו גיהינום. אבל אני מנסה ככל יכולתי, יותר ממה שאתה חושב. אני שורדת. אם ישו מנסה לבחון אותי, הוא צריך לענות על הרבה שאלות כי הוא ממש לוחץ עליי ודוחף אותי לקצה. אני מרגישה שזה כבר יותר מידי".   אנשים שהאמינו בגורל תיארו כיצד חייהם נכתבו ע"י גורם חיצוני, כך מתארת זאת אחת המרואיינות: "מהיום שאתה נולד אלוהים יודע באילו נתיבים תלך. החיים שלך כתובים מראש. אני לא חושבת שעלינו לשאול או לערער על כך".   חלק מהאנשים האמינו כי הטרשת מגיעה אליהם כעונש על מעשיהם בעבר, כך תיאר זאת אחד המראויינים: "אני מרגיש שאני נענש על משהו... אני לא אאחל זאת לרעים שבאויביי, אתה יודע, אבל אני לא עשיתי שום דבר רע שיכול להוביל לעונש כזה, בכל אופן עד כמה שאני יודע". כמובן שישנם אנשים אשר מייחסים את הטרשת הנפוצה לעונש על דבר ספציפי אותו מפרשים כרע ו"יודעים" על איזה מעשה ניתנה להם הטרשת, כמו המרואיינת הבאה: "עשיתי דברים רעים, חשבתי מחשבות רעות. קיללתי מישהו, איחלתי למישהו שימות. קיוויתי שבלי לשעבר ימות! אני שונאת אותו. הלוואי שימות. אני מדמיינת איך אני חותכת אותו. אני לא הולכת לכנסייה. כך שאני חושבת שזו דרכו של אלוהים, אתה יודע. דרכו של אלוהים להגיד, בוא נוציא אותה, בוא נעסיק אותה. זה העונש שלי."   המחקר בחן את ההבדלים בין האוכלוסיות השונות והראה כי יש השפעה לנטייה התרבותית על הדרך בה מפרשים את הסיבות למחלה. במחקר הנוכחי היו ל - "Black Caribbean" יותר הסברים רוחניים ועל טבעיים ואילו ל- "White British" יותר נטייה להתבסס על הסברים לוגיים ומדעיים.   חשוב להבין כי להסבר שכל אחד נותן למחלה השפעות על המשך ההתמודדות ומחקרים מראים שגם על תוצאות המחלה. הסיבה למחלה וסיפור החיים הנבנה סביב המחלה הולך לקבוע כיצד תהיה ההיענות לטיפול, שיתוף פעולה עם הרופאים, לאילו שינויים בחיי האדם המחלה תוביל, רמת ההשקעה בפעילות שיקומית, מצב הרוח, תקווה, שימוש בתמיכה (גם מחברים וגם מצוות מקצועי) ועוד.   כמובן שעל אף שניתן להגדיר תמות מרכזיות ונטייה לפירושים המאפיינים קבוצות מסוימות, לכל אחד סיפור ייחודי המאפיין את הסיבות למחלה וכיצד משתלבת בחייו. וכדי להכיר באמת צריך לשמוע ולדעת לשאול על כל הסיפור ובמידת הצורך גם להציע לשנות חלקים ממנו.   מתבסס על מאמר : (BMC Palliative Care (2015

תגובות

אפרת_זיו
25/06/15 17:04

נהניתי לקרוא

הדברים האמורים נכונים למחלות רבות, בעיקר, לדעתי, האוטואימוניות שבהן.

Rene2
28/06/15 14:45

האנתרופולוגיה של הפסיכולוגיה של המחלה. כתבה מסקרנת.

המצחיק הוא שיתכן וחלק מהתשובות הנישאות פה ברוח הן אולי הפתרון לשאלה הגדולה מכולן - מה גורם למחלה.

יתכן גם ולא. ואולי כולן.

האם התשובה לשאלה מה גורם למחלה תביא לה מזור?

הייתי שמחה לדעת כיצד השפיעה כול אחת מהתשובות הללו על הלך חייהם של החולים. האם ה'רוחניקים' לדוגמא נפטרו מ'הסיבה' או ה'גורם' למחלה דרך טיפול פסיכולוגי..התגרשו יותר, שינו את חייהם?

האם ה'מדעיים' החלו ל'החלים' את עצמם ע"י בחירת דרך חיים בריאה יותר?

 

ערן-ברקוביץ
28/06/15 21:19

היי רנה, שאלתך מאוד מעניינת.

ההנחה היא שהמחשבה על הגורם למחלה משפיעה באופן עקיף על מדדים שמשפיעים באופן ישיר על איכות החיים. כלומר, אין זה משנה אם ההסבר הוא "רוחני" או מדעי, אלא השאלות הן: האם ההסבר שהמטופל נותן לעצמו גורמות לו להיענות לטיפול התרופתי, לחוש פחות דחק, לאמץ אורח חיים בריא, להיות עם תקווה, להקפיד על פעילות שיקומית, לשתף פעולה עם הצוות הרפואי, לשמור ולגייס גורמי תמיכה וכו'. אם ההסבר שנתן לעצמו ימנע ממנו לפעול בדרכים שיקדמו את בריאותו, הרי שאיכות חייו תיפגע וכנראה גם שמצבו הרפואי יתדרדר במהירות.

כדוגמה, אם מישהו חושב שהמחלה היא עונש שעליו לשאת כי מגיע לו - הוא יכול לא לטפל בעצמו כדי לעמוד בעונש, דבר דומה למי שחושב שזהו אתגר/מבחן שבא לבחון את אמונתו, דומה גם למי שחושב שהגורל נכתב מראש ואין טעם להתאמץ ולשנותו.

Rene2
29/06/15 7:56

איני חושבת שהסיבה למחלה, אותה נותן החולה לעצמו, משפיעה על בחירותיו לעתיד.

אני סבורה שאופיו של החולה הוא זה שקובע מה 'יסמן' כסיבה למחלה ואיך יחיה איתה בעתיד.

כלומר: ממה שענו החולים על שאלת המחקר, ומהבחירות איך יחיו בעתיד עם המחלה ניתן ללמוד הרבה על אישיותם.

איזה פרופיל אישיות חי עם המחלה הזו טוב יותר- זו כבר שאלה למחקר אחר.

 

ערן-ברקוביץ
29/06/15 12:35

אני מסכים אתך רנה. התגובה למחלה תלויה באישיות המטופל וכך גם מחשבותיו על המחלה.

כנראה והאישיות מסבירה גם את המחשבות על המחלה וגם את דרך ההתמודדות עימה.

ניתוח המחשבות על המחלה לפעמים מראה שהיה שינוי בכמה מאפייני האישיות. לרוב אנו מניחים שאישיות היא דפוס שמלווה אדם לכל אורך החיים, אך ישנם מצבים/אירועים משמעותיים שיכולים להוביל לשינוי ומחלה היא אחת המצבים הללו. המחשבות על המחלה הרבה פעמים מראות לנו את האינטראקציה הזו - המפגש שבין האישיות למחלה, שלא תמיד הוא צפוי ומניסיוני ישנן הרבה הפתעות. שינויים יכולים להיות בכל מדדי האישיות (יש כמה וכמה שיטות) אך רק לשם הדוגמה, אדם אופטימי יכול להפוך לפסימי, מוחצן למופנם יותר, בעל נכונות להתנסויות חדות וריגושים לשגרה וסדר וכו' וכו'

לשם השלמת הרעיון, כמובן שהשינויים הללו במאפייני האישיות בעקבות המחלה ישפיעו על התנהלתו מול המחלה ולכן גם על איכות חייו ומצבו הרפואי. לרוב אנו רואים הקצנה של מאפייני אישיות בעקבות מחלה (ולא שינוי או היפוך שלהן) - כלומר מי שהיה פסימי יהיה יותר פסימי, מי שאהב התנסויות חדשות וריגושים ייטה יותר לחפש זאת. אך כמובן כמובן כל אדם זקוק להערכה ייחודית לו כדי לבחון את השפעת המחלה עליו. 

pfs1
29/06/15 14:59

בהתיחס לתגובה הראשונה של ערן בעניין הסיבות למחלה לפי הפרשנויות השונות - אני רוצה לומר שגם ההיפך יכול להיות נכון אולי: כלומר מי שחושב שמדובר במשהו רוחני שקשור לשכר ועונש או כישוף - יכול לקוות שהכישוף יוסר ממנ [ על ידי כישוף נוגד] או שיצבור מספיק מעשים טובים כדי לקזז את המעשה הראוי לעונש.

דוקא החשיבה המערבית ה"לוגית"[ נניח] - לא משאירה יותר מדי מקום לתקוה [גם לאלה שחשבו שאם הם ימצאו את המחקר הנדיר האזוטרי ופורץ הדרך שעוד לא נמצא ולא כולם קראו עליו, את הלהיט התורן שמיושם דוקא בארצות הפחות מתוחכמות מבחינה רפואית ( מעניין למה)].

מישהו אמר לי פעם שעד שלא מפסיקים להלחם במחלה אי אפשר להתחיל לחיות - ולא הבנתי איך אפשר להפסיק לקוות להלחם. כנראה שהוא כבר ידע שבסוף זה אותו דבר.

בסוף נשארים עם מה שיש.

Rene2
29/06/15 19:49

בסוף נשארים עם מה שיש זו בדיוק נקודת ההתחלה ונקודת הסוף. כיצד לחיות עם מה שיש טוב יותר- זו כבר אמנות מוחית ורגשית.

אפשר לקבל אינספור עיצות מרופאים מטפלים, פסיכולוגים וחברים. בסוף אתה נשאר החבר היחיד של הגוף והנפש שלך, איתם אתה קם בבוקר ואיתם אתה הולך לישון.

ככול שמדדי הEDSS שלי עולים אני חווה ערך עצמי מופחת בעיני עצמי. אני אפילו סבורה שהסביבה מעניקה לי הנחות, הקלות, הבנה, וסלחנות כי אני 'פגועה' - לא קל לחיות עם תחושה כזו בעיקר בזוגיות ומשפחה. 

 

ישנה השלמה, אבל עם המון עצב. ישנו קונפליקט שלא יפתר.

אתה רוצה ולא יכול. אתה יכול וזה לא מספיק.

 

pfs1
29/06/15 23:00

רנה- במידה מסוימת - אם כי קטנה בהרבה, התהליך של הסתגלות ליכולת פוחתת קורה, במרבית המקרים, גם לאנשים שמזדקנים.

בטרשת - תהליך האובדן יכול להיות מהיר מאד, ומאדם בריא ומתפקד יכולים להפוך די מהר לההפך מזה, ואז זה לא מנחם את החולה שבמרבית המקרים ההתקדמות היא איטית יותר.

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.

עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
השחקנית סלמה בלייר מדברת על מחלת הטרשת הנפוצה
ישנם מספר מפורסמים עם טרשת נפוצה שמעלים את המודעות למחלה, אך מעולם לא ראיתי אדם עם טרשת נפוצה מתראיין תוך כדי התקף. עם ק...
קראו עוד