מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן

חלב עושה לך רע?

לכבוד חג השבועות: מרגישים שחלב לא עושה לכם טוב? על הסיבות האפשריות והפתרונות

מאת אורלי וייסיד, דיאטנית שירותי בריאות כללית
24/05/12
תגובות 3

חלב אורז אינו מהווה תחליף מתאים לחלב (צילום: Shutterstock)
חלב אורז אינו מהווה תחליף מתאים לחלב (צילום: Shutterstock)

לחלב יתרונות תזונתיים רבים: הוא מכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים, מהווה מקור מצוין לסידן ואף מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה. למרות זאת, בשנים האחרונות אנשים מחליטים להימנע מצריכתו. האם יש יתרון להימנעות מחלב? למי מוצרי חלב עלולים לגרום להרגשה רעה ואף לנזק? כדי שתוכלו להחליט אם אכן מתאים לכם לשלב מוצרי חלב בתפריט, נעשה קצת סדר בדברים.

 

חלב ומוצריו מהווים מקור עיקרי לסידן - מינרל חיוני לתפקוד תקין של הגוף בכלל ולתחזוקת העצמות בפרט. חלב ומוצריו מכילים כמויות גבוהות של סידן הנספג בצורה יעילה בגופנו. משרד הבריאות הישראלי ממליץ לשלב 3 מנות מוצרי חלב דלי שומן ביום, כחלק מתזונה מאוזנת. כמעט ובלתי אפשרי להגיע להמלצות אלה ללא אכילת מוצרי חלב. 

 

פרט לתרומתו המשמעותית להתפתחות תקינה ולחיזוקה של העצם בשלבי החיים המוקדמים, מניעת אוסטאופורוזיס והגנה מפני שברים בהמשך החיים, במחקרים רבים נמצא כי שילוב של חלב ומוצריו בתפריט היומי תורם לשמירה על משקל תקין, בריאות השן, בריאות הלב ואיזון לחץ הדם ואף להגנה מפני סרטן המעי הגס. בנוסף, מוצרי חלב פרוביוטיים (המכילים חיידקים ידידותיים) תורמים לשיפור ההגנה החיסונית של הגוף ומקלים על תופעות של אי נוחות במערכת העיכול.

 

אלרגיה לחלב

 

מדובר בתופעה בה הגוף מייצר, תוך דקות ספורות עד שעתיים מזמן האכילה, נוגדנים לחלבוני החלב. ההערכה היא כי כ-2% מהתינוקות בגיל הינקות סובלים מאלרגיה לחלב, אך ברוב המקרים התופעה חולפת עד גיל 3 ולעיתים בגיל מאוחר יותר.

 

התופעות המאפיינות את האלרגיה הן: פריחה, קשיי נשימה, הקאות, שלשולים, כאבי בטן, צואה דמית ואי שקט. במקרים קשים החשיפה לחלב עלולה להביא אף לאיבוד הכרה ולמוות. אופן הביטוי של אלרגיה לחלבוני החלב שונה מהאחד לשני ותלוי בחומרת האלרגיה.

 

קיימת גם אלרגיה לחלב מסוג תגובה מאוחרת, הבאה לידי ביטוי עד יומיים מהחשיפה לחלבוני החלב - מדובר בעיקר בשלשולים ובהקאות.

 

כאשר עולה חשד לאלרגיה, יש לעשות אבחנה מתאימה על יד אלרגולוג. הרופא יאבחן את האלרגיה באמצעות תבחין עור או בדיקת דם ספציפית לנוגדן. במידה ואכן נמצאה אלרגיה לחלב, יש להימנע מאכילת מזונות המכילים את חלבוני חלב.

 

 (אופן הביטוי של אלרגיה לחלבוני החלב שונה מהאחד לשני. צילום: Shutterstock)

 

אי סבילות ללקטוז

 

לקטוז הוא דו סוכר המצוי בחלב. אי סבילות ללקטוז הינה תופעה נפוצה יותר עם ההתבגרות. מדובר במצב בו יש חסר באנזים לקטאז, אשר אחראי על פירוק הלקטוז לשני חד סוכרים - לגלוקוז ולגלקטוז. הלקטאז נמצא בכמות גדולה בגיל הינקות וכמותו יורדת עם הפחתת החשיפה למזון חלבי.

 

אי סבילות ללקטוז באה לידי ביטוי בכאבי בטן, נפיחות, שלשולים ואי נוחות במערכת העיכול, אשר מקורם בפירוק הדו סוכר לקטוז, על ידי התססה של חיידקים במעי הגס ולא על ידי הלקטאז.

 

בבדיקת נשיפה פשוטה ניתן לאבחן את אי הסבילות ללקטוז. משך הבדיקה כשלוש שעות, אשר במהלכן מתבקש הנבדק לנשוף מספר פעמים לתוך פיה, לאחר שתיית תמיסה סוכרית. במהלך הבדיקה על הנבדק להימנע מאכילה ומשתייה. טרם הבדיקה על הנבדק להיות בצום של 12 שעות.

 

בניגוד לאלרגיה, במידה ואכן נמצאה אי סבילות ללקטוז, אין זה אומר כי עליכם להימנע לחלוטין ממוצרי חלב. אתם יכולים להמשיך וליהנות ממשקאות חלב, מעדנים וגבינות אשר רשום על אריזותיהם "דל לקטוז". בנוסף, גבינות קשות ומוצרי חלב פרוביוטיים מכילים כמות מופחתת של לקטוז, לכן חלקכם יוכל להמשיך ולשלבם בתפריט היומי.

 

האופציה האחרת היא ליטול תוסף תזונה המכיל את האנזים לקטאז סמוך לאכילת מוצרי חלב. תוסף זה יקל על עיכול המזון החלבי. את תוסף התזונה ניתן לרכוש בבתי המרקחת ובחנויות הטבע השונות.

 

 (גבינות קשות ומוצרי חלב פרוביוטיים מכילים כמות מופחתת של לקטוז. צילום: Shutterstock)

 

מחליפים את החלב?

 

חלב עיזים

 

בשנים האחרונות נקשר שמו של חלב הפרה למחלות כרוניות, סרטן, בעיות נשימה ואלרגיות שונות. למרות שעד היום אף אחד מהקשרים אלה לא הוכח מדעית, חלק מהאנשים מחליטים לעבור למוצרי חלב עיזים. אז מי מהם עדיף?

 

שני סוגי החלב מכילים חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה. כאשר משווים בהרכב הפחמימה אין הבדל משמעותי בכמות הלקטוז המצויה בהם. בשל הבדלים בהרכב החלבון והשומן, חלקכם ימצאו את חלב העיזים קל יותר לעיכול. כיום אפשר למצוא מוצרים משני הסוגים באחוזי שומן נמוכים. לגבי הסידן, בשל העשרת מוצרי החלב בסידן, כמויות הסידן דומות ותלויות במוצר הספציפי אותו בחרתם. כדאי להציץ בטבלת הערכים התזונתיים ולהשוות.

 

חלב צמחי

 

מוצרי חלב צמחי הם משקאות המיוצרים מדגנים, קטניות או אגוזים - הנפוצים שבהם הם חלב האורז והסויה. הם אינם מכילים לקטוז או כולסטרול, כך שגם אם אבחנתם כרגישים ללקטוז או שיש לכם רמות גבוהות של כולסטרול תוכלו לצרוך משקאות אלה.
 

חלב אורז - חלב האורז מיוצר מאורז וממותק בסוכר. הוא מועשר בוויטמינים ובמינרלים, בוויטמין B12 ובסידן. מבחינת הרכבו התזונתי, הוא דל בשומן ובחלבון ועשיר בפחמימות. משקה זה אינו מהווה תחליף מתאים לחלב שמקורו בחי.

 

חלב סויה – חלב המיוצר מפולי הסויה (קטניה המכילה חלבון). ממתיקים אותו בסוכר פשוט או בממתיק מלאכותי ("לייט"). הוא עשיר בחלבון מלא, בסידן ובמינרלים שונים, מכיל פיטואסטרוגנים ומועשר בוויטמינים ובמינרלים. שילוב זה של מרכיביו מקנה לו ערכים תזונתיים הדומים לזה של החלב המגיע מן החי, לכן הוא מהווה תחליף טוב יחסית לחלב מן החי.

 

לסיכום, מבחינה בריאותית אין חשש ואף מומלץ לשלב מוצרי חלב בתפריט היומי, פרט כמובן לאלה הסובלים מאלרגיה לחלב. כל שנותר הוא להתייחס לנתונים האישיים שלכם ולבחור את המועדף עליכם מבחינת נגישות בסופר השכונתי, מחיר, טעם וסבילות מערכת העיכול.

 

שלום רב,

 כפי שכתבתי כבר בעבר בתגובה למכתבך- תנסי מוצרי חלב מעובדים- יוגורטים , למשמל. תנסי מוצרים מחלב עזים- לפעמים אנשים עם חוסר לקטוז סובלים אותם טוב.

ובנוסף- אם את עדיין במאזן סידן שלילי- ניתן להוסיף כדור סידן.

בברכה,

ד"ר ילנה סיגל

ladygirl
28/05/12 9:38

בתור אחת שרגישה ללקטוז... זה פשוט מדהים אותי כמה שזה מציק וכואב כאשר אוכלים מוצרי חלב!

אבל אני מאלה שהרופא המליץ לי לקחת טבליות של לקטאז של סלוגאר כדי שלא אסבול כל פעם שאני אוכלת מוצרי חלב.

אבל שוב... זה פשוט מדהים אותי! שאפשר להיות רגיש למשהו שאוהבים!

הוצאת החלב ומוצריו ממזונותי שינתה בריאותית את חיי בצורה דרסטית...גם רזיתי נפלא וגם רמות הסוכר שלי הסתדרו ...למרות שגם קודם לא אכלתי פחמימות ריקות (לחם/פסטה/סוכר).

שווה לנסות