מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןמדריכיםרדיותרפיה לסרטן: מה צפוי לכם?

רדיותרפיה לסרטן: מה צפוי לכם?

מהם טיפולי קרינה? כיצד מתכוננים לטיפול? ומהן תופעות הלוואי האפשריות?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

באיזה מצבים ניתן טיפול בקרינה?

 

הטיפול בקרינה - המכונה גם רדיותרפיה - יכול להיות טיפול שמרני לסרטן כתחליף לכירורגיה, אך ניתן גם כטיפול משלים לניתוח או טיפול כימותרפי. לפעמים הטיפול גם משמש להקלת כאב, טיפול בסימפטומים אחרים של המחלה ושיפור באיכות חיים.

 

מהו טיפול קרינתי?

 

בטיפול בקרינה משתמשים בקרינה מייננת בעלת אנרגיה גבוהה, החודרת לאזור הספציפי אותו רוצים להקרין ופוגעת בתאים הממאירים.

 

איך מתבצע הטיפול?

 

הטיפול ממוקד לאזור הגידול בלבד. ישנן שתי דרכים מרכזיות למתן הקרינה:

 

ברכיתרפיה – קרינה פנימית על-ידי השתלה או הזרקה של חומר לגידול עצמו.

 

טלתרפיה – קרינה חיצונית הנפלטת ממכשיר - הדומה למכונת צילום רנטגן או CT - הממוקם במרחק מאיבר המטרה. הטיפול ניתן באופן יומיומי במהלך 5 ימים בשבוע, כאשר הקרינה עצמה נמשכת מספר דקות בלבד. עוצמת הקרינה ומספר הטיפולים נקבע על-ידי רופא קרינה.

 

האם הטיפול כואב?

 

הטיפול עצמו אינו כרוך בכאב, אך עלולות להיות תופעות לוואי.

 

כיצד מתכוננים לטיפול?

 

בפעם הראשונה מגיעים למכון קרינה לפגישה עם רופא, להכרות ובניית תוכנית טיפול. בפגישה השנייה תבוצע סימולציה של ההקרנה, שמטרתה להכין את נתוני הבסיס של המטופל לצורך חישוב על-ידי פיזיקאי לקביעת גודל שדה הקרינה וזוויות הקרינה. במסגרת הסימולציה יסמנו את אזור הקרינה. לאחר הסימולציה יוזמן החולה לטיפול הקרינתי היומיומי.

 

איך כדאי להגיע לטיפולים?

 

הטיפולים היומיומיים גורמים לחולשה ועייפות.  רצוי להגיע לטיפולים עם מלווה, אך זה לא הכרחי. לכל חולה המגיע לטיפול קרינתי מגיע החזר עבור הנסיעות: באוטובוס או מונית שרות – הלוך וחזור 100% החזר + 50% החזר עבור המלווה, במונית – החזר של 50% וברכב פרטי – החזר קילומטרים מהבית לבית החולים וחזרה.

 

על מנת לקבל החזר עבור הנסיעות יש לבקש מהמכון טופס נסיעות ולהחתימו בכל יום טיפול. לטופס יש לצרף את הכרטיסים והקבלות שאספתם ובסוף הטיפול להגיש הכל לקופת החולים.

 

 (לאחר רחצה יש להתנגב בתפיחות ולא לשפשף את העור. צילום: Shutterstock)

 

על מה צריך להקפיד בתקופת הטיפול?

 

בתקופת הטיפולים הקרינתיים מומלץ מאוד לא להיחשף לשמש. הטיפולים עצמם עלולים לגרום לכוויות, ולכן יש צורך להישמר ולהגן על אזורים חשופים. מומלץ בקיץ לחבוש כובע עם שוליים רחבים ולצאת לטייל בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.

 

לשמירת העור בתקופת הטיפולים, חשוב מאוד לאחר רחצה להתנגב בתפיחות ולא לשפשף את העור. אם הופיע אודם באזור המוקרן ניתן למרוח משחת אלוורה או ביאפין. חשוב להתייעץ עם אחות קרינה הנמצאת במכון על תופעות לוואי שהופיעו.

 

מהן תופעות הלוואי של טיפול קרינתי?

 

לטיפול עלולות להיות תופעות לוואי כלליות - בעיקר תשישות ועייפות ותגובות בעור כגון אודם, פריחה, גרד, עור מתקלף ואף כוויות. בנוסף, עשויות להיות תופעות לוואי ספציפיות המשתנות בהתאם לאזור המוקרן. לדוגמא:

 

בהקרנה לאזור הראש והצוואר - התופעות עלולות להיות נשירת שיער, כאבי גרון, צרידות, יובש בפה ובעיניים, הפרשה מהאוזניים, אודם, גירוי ודמע בעין, שינוי טעם, כאבים וקושי בבליעה, קושי בפתיחת פה ופגיעה בשיניים. כדי להפחית את תופעות הלוואי חשוב מאוד לשמור על היגיינת הפה – לשטוף ולצחצח שיניים אחרי כל ארוחה. מומלץ לחבוש כובע ולהימנע מחשיפה לשמש. מבחינת תזונה יש להקפיד על שתייה מרובה, לצרוך שתיה ומזון בטמפרטורת החדר, לצרוך אוכל עתיר קלוריות ומומלץ מתוק - בגלל השינויים בחוש הטעם. בנוסף, יש להימנע משתיית אלכוהול ומעישון. מציצת סוכריות חמוצות עשויה לסייע ליובש בפה וכך גם טיפות רוק מלאכותי. ניתן להיעזר בתרופות כמו טיפות עיניים ותרופות נגד כאבים.

 

בהקרנה לאזור הבטן - התופעות העלולות להיווצר הן חוסר תיאבון, בחילות/הקאות, שלשולים וירידה במשקל. ניתן לטפל בסימפטומים באמצעות תרופות שונות ומומלץ לאכול אוכל עתיר קלוריות.

 

בהקרנה לכיס השתן - התופעות האפשריות הן דחיפות ותכיפות במתן שתן, חוסר שליטה, קושי בהתרוקנות, כאב צורב ולעיתים דימום במתן שתן. מומלץ להימנע מקופאין, אלכוהול, טבק ותבלינים, ולהקפיד לשתות הרבה.

 

בהקרנה לאזור הרחם והוואגינה - התופעות האפשריות הן גירוי ואדמומיות, יובש וגינאלי והפרשות. עלולים גם להיות הצרות של הנרתיק, כאב במגע מיני ודימום לאחר מגע מיני. כדי להפחית את התופעות ניתן להעזר בתרופות נגד כאבים ולהשתמש בג'ל מלחלח על בסיס מים. בעזרת מכשירים המאמנים את אזור הוואגינה, ניתן להרחיב את הנרתיק. בחלק מהמקרים יינתן טיפול הורמונאלי.

 

מכיוון שתופעות הלוואי תלויות באזור הטיפול, חשוב לברר עם הצוות הרפואי מהן ההמלצות למניעת תופעות לוואי ולטיפול בתופעות הלוואי בהתאם לטיפול הספציפי.

 

 

יש לכם משהו להוסיף מהניסיון שלכם? שתפו אותנו 

נתנאל-ז
12/02/24 17:39

מעניין

אריה-3
12/12/18 19:47

השאלה היא איפו מקרינים בעיקרון מניסיון שלי בערמונית לא היו שום תופעות לואי למעט מעט היתיבשות של העו באזור ההקרנה וזה טופל עם קרם גוף על בסיס מים בלי חומרי ריח

זוהר10
23/10/14 12:04

דיקור עוזר מאוד לאחר סיום ההקרנות, עוזר מאוד להתגבר על החולשה הכללית.

מינרבה1
30/01/14 9:59

אולי כדאי להעזר ברפואה אלטרנטיבית בזמן הטיפולים ?

במקביל לטיפול הקרינתי, קיימת התמודדות רגשית מורכבת.

לעתים אנשים חשים חרדה ומתח  לקראת הטייפולים, בעיקר בגלל אי הודאות מה עומד לקרות.

ישנם אנשים שבזמן הטיפולים חווים קושי רגשי וישנם כאלו שחווים קושי רגשי המתבטא בעצבנות, ירידה במצב הרוח  וחרדה עם סיום הטיפולים.

כל אלו תגובות נורמליות ושכיחות.

מומלץ לפנות לקבלת תמיכה מאנשי מקצוע במידה וחשים כך. התמיכה מסייעת להתמודדות יעילה יותר  ומפחיתה את המצוקה. בדרכ ההתערבויות הן קצרות מועד ממוקדות.

ניתן לפנות לעוסיות קופח, לעוסיות במכונים בהם מקבלים טיפול ולעמותות השונות המטפלות בחולים ובמחלימים. 

מינרבה1
21/07/12 8:52

cool