מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמה אשכולית עושה לתרופות שלכם?

מה אשכולית עושה לתרופות שלכם?

מיץ אשכוליות יכול להעצים את הפעילות של תרופות לסרטן ותרופות נגד דחיית איברים. אל תנסו את זה בבית


רכיב באשכוליות מעכב פעילות של אנזים האחראי לפירוק התרופה בגוף (צילום: Shutterstock)
רכיב באשכוליות מעכב פעילות של אנזים האחראי לפירוק התרופה בגוף (צילום: Shutterstock)

 

השילוב של תרופות מסוימות ואשכוליות עלול להיות מסוכן: באשכוליות קיים רכיב המעכב פעילות של אנזים האחראי לפירוק התרופה בגוף, כך שצריכתן עלולה להביא לעליה בריכוז התרופה בדם העשויה לגרום לתופעות לוואי קשות ואף להרעלה. חוקרים ביקשו לרתום את ההשפעה הזו לטובה ומצאו כי ניתן להשתמש במיץ אשכוליות כדי להפחית את המינון הנדרש של תרופות.

 

החוקרים מאוניברסיטת שיקגו מצאו כי שתיית כוס מיץ אשכוליות ביום יכולה להעלות באופן דרמטי את היעילות של תרופות מסוימות לסרטן ונגד דחיית איברים לאחר השתלה. הקומבינציה של התרופה והמיץ אפשרה את אותן הטבות בריאותיות שמתקבלות ממינון גבוה פי יותר מ-3 מהתרופה כשהיא ניטלת ללא אשכוליות, מה שיכול לעזור למטופלים להימנע מתופעות לוואי ולהפחית את עלויות הטיפול.

 

במסגרת המחקר שפורסם בכתב העת Clinical Cancer Research החוקרים בדקו אם שימוש מבוקר באשכוליות יכול להעלות את הזמינות בגוף והיעילות של סירולימוס (Sirolimus) - תרופה המשמשת לדיכוי מערכת החיסון במטרה למנוע דחייה של השתלת כליה וכיום נבחנת יעילותה גם לטיפול בסוגים מסוימים של גידולים.

 

138 מטופלים עם סרטן שאינו ניתן לריפוי השתתפו במחקר וקיבלו את התרופה סירולימוס לבדה או את התרופה יחד עם כ-240 מ"ל מיץ אשכוליות בכל יום. המטרה הייתה להעלות את מינוני התרופה בהדרגה, כדי לבדוק כמה תרופה נדרשת כדי להגיע לרמות המטרה בדם, באופן בו המטופלים יקבלו את המקסימום של ההשפעות האנטי-סרטניות עם מינימום תופעות לוואי.

 

המינון האופטימאלי ללחימה בסרטן לאלה שלקחו את התרופה בלבד היה כ-90 מ"ג בשבוע. אבל, במינונים מעל 45 מ"ג, התרופה גרמה לבעיות במערכת העיכול כמו בחילה ושלשול, כך שמטופלים שנטלו סירולימוס בלבד עברו למינון של 45 מ"ג פעמיים בשבוע.

 

לעומת זאת, המינונים האופטימאליים בקרב אלה שעם התרופה שתו מיץ אשכוליות, היו נמוכים הרבה יותר: הם נזקקו רק ל- 25 עד 35 מ"ג של התרופה בשבוע, כדי להגיע לאותן רמות של תרופה בדם.

 

 

לפרטים נוספים

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה