מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםעל ההתקפים של טרשת נפוצה

על ההתקפים של טרשת נפוצה

איך מזהים התקף? האם כל התקף נראה כמו קודמו? ומה קורה בגוף במהלך ההתקף?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רוב האנשים שאובחנה אצלם טרשת נפוצה, סובלים מטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית. סוג זה של טרשת נפוצה מתבטא בתקופות התקף, בהן יש התפרצות של הסימפטומים, ואחריהן תקופת הפוגה, בה יש רגיעה והיעלמות מוחלטת של הסימפטומים, או בחלק מהמקרים העלמות חלקית – בהתאם לנזקים שהותיר ההתקף.

 

התקף טרשת נפוצה יכול להיות קשה לזיהוי, בעיקר בקרב מאובחנים חדשים, אך גם בקרב ותיקים. לעיתים ההבחנה מסובכת גם לנוירולוגים מנוסים.

 

מהו התקף?

 

החוקרים מניחים כי התקף מתרחש כאשר חלקים ממערכת החיסון של הגוף תוקפים בטעות את המיאלין ואת תאי העצב ויוצרים נגעים במוח. המיאלין היא השכבה השומנית העוטפת ומגנה על תאי העצב – בדומה לתפקיד של חומר הבידוד העוטף חוטי חשמל. הנגעים פוגמים ביכולת תאי העצב לעשות את תפקידם - להעביר מסרים ופקודות בין אזורים שונים במוח, עמוד השדרה ומשם לשאר חלקי הגוף. התוצאה היא הסימפטומים אותם חשים בעת התקף.

 

לא תמיד כשיש הופעה או החמרה של סימפטומים מדובר בהתקף. סימפטומים המופיעים למשך זמן של עד 24 שעות וחולפים אינם נחשבים התקף. לכן חשוב לזכור כי יום רע אחד לא אומר שנכנסים לתקופה קשה. בנוסף, לא מדובר בהתקף כאשר קיימים גורמים אחרים שיכולים להסביר את ההחמרה - כגון מחלת חום, זיהום, עייפות יתר או חוסר איזון הורמונאלי - אם לאחר שהגורם נעלם התסמינים חולפים.

 

להתקף טרשת נפוצה יש 3 שלבים:

 

1. הופעתם של נגעים חדשים (מופיעים סימפטומים חדשים) או הפעלה של נגעים ישנים (סימפטומים מוכרים מחמירים).

 

2. יציבות: תקופה בה אין שינוי בתחושת הסימפטומים.

 

3. החלמה: תקופה בה הגוף משקם את הנזק (הנגעים) באופן חלקי או מלא. הסימפטומים נרגעים או נעלמים לגמרי.

 

כמה זמן נמשך התקף?

 

בממוצע, התקף טרשת נפוצה נמשך כ-8 שבועות, אך יכול להיות קצר או ארוך יותר. ברגע שהסימפטומים מתחילים להפחית מעוצמתם, סימן שאתם נמצאים בשלב ההחלמה. במידה והסימפטומים מוחמרים שוב במהלך אותו החודש, ייחשב הדבר כתוצאה של אותו התקף שלא חלף לגמרי.

 

מהם הסימפטומים?

 

הסימפטומים אותם חשים בעת התקף תלויים במיקום הנגעים בתוך מערכת העצבים המרכזית (המוח ועמוד השדרה). לדוגמא, נגע בסיב האופטי במוחנו (קבוצת תאי עצב המחברים בין העין לאונה האוקסיטיפאלית הנמצאת בחלקו האחורי של הראש) יבוא לידי ביטוי בבעיות ראייה.

 

האם ההתקפים של אדם צפויים להיות דומים?

 

התקף יכול להיות, קל בינוני או חמור וכל התקף יכול להיות שונה לחלוטין מקודמו, גם בעוצמתו וגם בסימפטומים שיורגשו. משך ההתקף, כמו הזמן שעובר בין ההתקפים, יכול להיות שונה מפעם לפעם. במידה והיה התקף קשה או חמור, אין זה אומר שכך יהיה הדבר תמיד. ההנחה הנשמעת בקרב חלק מהמטופלים כי התקפים הופכים לחמורים יותר ויותר עם הזמן – אינה נכונה!

 

האם אפשר לדעת מתי יהיו התקפים?

 

לא ניתן לנבא את הזמן בו יבוא ההתקף, עוצמתו, משך הזמן שייקח עד להחלמה או הסימפטומים שיופיעו, מכיוון שהם יכולים להיות שונים מהתקף להתקף, ללא דפוס או סדר אותו ניתן לצפות.

 

מה מתרחש בתקופת ההחלמה? 

 

תקופת ההחלמה מתחילה בנקודה בה הסימפטומים מפחיתים מעוצמתם בהדרגתיות. בדרך כלל תקופת ההחלמה נמשכת מספר שבועות, אך היא יכולה להימשך גם עד שנה ובמקרים חריגים אף יותר מכך. במהלך ההחלמה, שכבת המיאלין נבנית מחדש באופן חלקי או מלא.

 

ההחלמה תלויה בעוצמת ההתקף ובנזק שנגרם למיאלין ותאי העצב, כמו גם ביכולת השיקום של הגוף. לעיתים אנשים חשים וחושבים שהם כל הזמן בהתקף מכיוון שהסימפטומים אינם חולפים באופן מלא, אך למעשה הם בשלב ההחלמה.

 

האם מחלימים באופן מלא? 

 

ברוב המקרים אנשים מחלימים באופן מלא או כמעט מלא. בכ-50% מהמקרים נותרות "שאריות התקף" - סימפטומים שהרגשנו בעת ההתקף אך הם מורגשים בעוצמה הרבה יותר חלשה. שאריות אלה עשויות לחלוף עם הזמן. במידה והסימפטומים עדיין נמצאים גם לאחר 12-18 חודשים, סביר שנוצר נזק קבוע שאינו הפיך.

 

ההחלמה אינה שלמה - כלומר הסימפטומים אינם חולפים במלואם - במידה ושכבת המיאלין לא שוקמה כנדרש, או שישנה פגיעה בתא העצב עצמו.

 

לעיתים נותרת צלקת על רקמת תאי העצב שניתן לזהותה בסריקת MRI. נוירולוגים ורדיולוגים מצליחים לזהות את הצלקת, גם אם כל הסימפטומים חלפו ואינם מורגשים.

 

מה גורם להתקפים?

 

הגורמים להתקף לא הוכחו באופן חד משמעי. אנשים רבים עם טרשת נפוצה מרגישים שהם מצליחים לזהות את הגורמים שמעוררים אצלם התקף. מה שמעורר התקף אצל אדם אחד לאו דווקא יעורר התקף אצל אנשים אחרים עם טרשת נפוצה.

 

דחק - תחושת דחק - כמו בעקבות גירושין או פטירתו של אדם קרוב - תורמת להחמרת הסימפטומים בטרשת נפוצה. במהלך השנים יותר ויותר מחקרים עמדו על הקשר בין דחק פסיכולוגי והחמרתם של סימפטומים בטרשת נפוצה. העדויות אינן מובהקות, אך רוב המומחים היום מכירים בהשפעתו של הדחק לעורר התקפים. כאשר שואלים אנשים עם טרשת נפוצה לגבי הגורם המעורר אצלם התקפים, רובם מציינים את הדחק כגורם העיקרי.

 

וירוסים וזיהומים - וירוסים וזיהומים כמו מחלת השפעת, יכולים לעורר התקף.

 

לידה - נדיר שבעת הריון אישה תחוש בהתקף, מכיוון שאז המערכת החיסונית מוחלשת באופן טבעי בכדי להגן על העובר. אך לאחר הלידה, ישנו סיכוי גבוה יותר לקבל התקף.

 

מהו התקף מדומה? 

 

תופעת אוהטהוף (Uhthoff’s phenomenon) יכולה להסביר תחושה של התקף. במצב זה, באופן זמני ישנה החמרה בסימפטומים נוירולוגים בתגובה לעליית טמפרטורת הגוף. עליית טמפרטורת הגוף יכולה לנבוע ממזג אוויר, מחלת חום, אמבטיה חמה או מאמץ גופני.

 

תופעה זו יכולה להיראות כמו התקף, אך הסימפטומים ייעלמו זמן קצר לאחר שטמפרטורת הגוף תחזור למצבה הרגיל. חשוב להכיר את הגורמים המביאים ל"התקף מדומה" כדי להימנע מהם ומהדאגה שהם יכולים לעורר. אם מתרחש התקף מדומה, אל תכנסו ללחץ, התקפים אלה חולפים מהר ולא מותירים נזק.

 

מה לעשות כשנראה שמתחיל התקף?

 

התקפי טרשת נפוצה לרוב מופיעים בהדרגה, כך שתוכלו להרגיש כיצד הם מגיעים ומשנים את היכולת שלכם לתפקד. בזמן זה כדאי שתיקחו את כל המנוחה לה אתם זקוקים. כשתתחילו להרגיש טוב יותר, תוכלו בהדרגתיות לחזור לפעילויות אליהן אתם רגילים. למדו להקשיב לגוף שלכם ולמה שאתם צריכים. הניסיון ילמד אתכם כיצד לזהות את ההתקפים בשלביו הראשונים ומה הדרך הטובה ביותר לעזור לשיקום הגוף.

 

פעמים רבות, בעיקר בקרב אלו עם אבחנה חדשה יחסית של טרשת נפוצה, קשה לדעת מה שייך או לא שייך להתקף. במידה וקיים התקף או שאינכם בטוחים, כאשר סימפטומים מחמירים ופוגעים ביכולת התפקוד שלכם, התייעצו עם הנוירולוג המטפל בכם. בעזרת הנוירולוג תוכלו ללמוד כיצד להבחין בין הסימפטומים השונים. מספיק שהסימפטום מטריד אתכם או פוגע בתפקודכם, בכדי להתייעץ עם הנוירולוג לגבי הדרך המתאימה ביותר לחוש בהקלה - גם אם אין מדובר בהתקף.

 

סימפטומים חדשים יכולים להציק או להבהיל, אך לא כל סימפטום הוא סימן לתחילתו של התקף. במהלך הזמן, ככל שתכירו את הטרשת הנפוצה שלכם, תוכלו לצבור יותר ביטחון בהבנת הסימפטומים.

 

האם יכולים להיות סימפטומים שאינם קשורים לטרשת הנפוצה?

 

אל תפילו הכל על הטרשת הנפוצה. טרשת נפוצה אינה "מחסנת" משאר המצבים או המחלות שהסימפטומים יכולים להצביע עליהן ויש לבדוק אותם מול הרופא המטפל. בנוסף, גם אנשים עם טרשת נפוצה סובלים מעייפות לאחר יום ארוך או שנרדמת להם הרגל במהלך ישיבה ארוכה, ללא קשר למחלה או להתקף.

 

איך מטפלים בהתקפים? 

 

הטיפול בהתקפים הוא סטרואידים (מסוג קורטיקוסטירואידים) שלרוב ניתנים בעירוי ולעיתים גם בכדורים. הטיפול מפחית את הפעילות הדלקתית במערכת העצבים המרכזית במהלך ההתקף. זהו טיפול עוצמתי, לו מספר תופעות לוואי ולכן יש להשתמש בו במשורה. מטרת הטיפול להפחית מחומרתו של ההתקף ולזרז את ההחלמה ממנו.

 

לרוב ההשפעה של סטרואידים אינה מיידית. חלק מהמטופלים מתחילים להרגיש שיפור כבר 3 ימים מתחילת הטיפול, אך לחלק מהטופלים ייקח כמה שבועות עד שיחושו בהשפעות הטיפול. הסטרואידים פועלים בגוף במשך עד 3 חודשים וגם לאחר שאין סטרואידים בגוף, הגוף ממשיך לתקן את עצמו.

 

 
האם מדובר בהתקף של טרשת נפוצה?

 

ד"ר יובל כרמון, נוירולוג וממנהלי קהילת טרשת נפוצה באתר כמוני, מספק מספר עקרונות שמנחים את הנוירולוג המטפל בעת אבחון של התקף טרשת נפוצה:

 

1. חום - כאשר התסמינים מלווים בעלייה בחום הגוף, זה מצביע על התגברות התלונות על רקע מחלה זיהומית ככל הנראה ולא התקף טרשת ממש. 

 

2. תסמינים בדרכי השתן - תלונות על תסמינים חדשים בדרכי השתן - כמו דחיפות, תכיפות וצריבה - יכולות להצביע על זיהום בדרכי השתן שיכול לעורר תסמינים ישנים ולא התקף חדש ממש. במקרה כזה טיפול בזיהום חיוני ויעזור במהרה להפיג את התלונות החדשות.טיפול בסטרואידים הניתן בהתקפים של טרשת נפוצה עלול אף להחמיר את הזיהום.

 

3. סוג התרופה - בקרב חולי טרשת המטופלים בתרופות המונעות התקפים בשיעור ניכר כמו טיסברי, המפתחים מה שנראה כהתקף, יש לשקול קיום של זיהום משני כגון דלקת המוח המכונה PML כסיבה לתלונה החדשה. PML עלולה להיות תופעת לוואי נדירה ומסוכנת של מספר תרופות, ותסמיניה עשויים להיות דומים לתסמיני התקף טרשת. 

 

4. חוסר תגובה מספקת לטיפול בסטרואידים - כאשר המטופל לא מגיב לטיפול בסטרואידים יש לשקול האם אכן מדובר באבחנה של טרשת נפוצה או שמדובר בכלל במחלה אחרת - NMO - Neuro Myelitis Optica. עם זאת יש לציין כי בחלק לא מבוטל של חולי הטרשת התגובה לסטרואידים הינה חלקית בלבד.

 

5. ריבוי מקרים של החמרה בתסמינים - כאשר אדם עם טרשת נפוצה מפתח יותר מ'התקף' אחד פעם בתקופה של 2-3 חודשים – מה שפחות אופייני לחולי טרשת נפוצה – זה מצביע על כך שאולי מדובר במצב דמוי התקף (פסאודו-התקף) או אבחנה אחרת שאינה טרשת נפוצה.

 

6. החמרה חדה - כאשר מטופל בגיל אופייני מפתח לפתע בצורה חדה תסמינים, יש לחשוד שמדובר באירוע מוחי ולא לשייך את התלונה אוטומטית לטרשת הנפוצה. 

 

בכל מקרה בו מטופל לא יודע אם התסמינים שהוא חש הם על רקע התקף או בעיה אחרת, מוטב להיוועץ בנוירולוג בכדי להכריע בדבר.

 

תמר-22
13/04/23 16:28

האם בערה עזה וכאב בעור נחשבים התקף?

רוני-45
20/05/22 22:46

מכל המלל החשוב שלעייל עדיין איני מבין מה זה התקף של טרשת נפוצה. אני בגיל 72.5 , ורק לפני כ 6 שנים החלה רגל שמאל להיחלש בעיקר כיפוף השוק לאחור כלפי מעלה, וכן הרמת כף הרגל השמאלית כלפי מעלה (רק במצב של עמידה עם רגל ישרה וגם בהליכה ). (הנוירלוג של קופת חולים לפני 6 שנים לא הזכיר את המילה טרשת. רק לפני כשנתיים הגעתי להדסה עין כרם לפרופסור בן חור ,ואחרי ראיית תוצאות האם. אר. אי והרבה בדיקות ,כולל קונסוליום של נוירולוגים בהדסה , אמר שזה טרשת נפוצה. מצב הרגל מאז 6 שנים מחמיר בזחילה איטית עד כדי אי יכולת להבחין בהחמרה בזמן אמיתי (חוץ מזה יש מצב דיכדוך שאותו אני מכיר כבר עשרות שנים). לעיתים רחוקות אני מרגיש ברגל שמאל תחושת עצבית מפלחת את כף רגל שמאל בעצימות נמוכה מאוד שעובר אחרי שניה אחת. אז עדיין אני לא מבין מה זה מה זה התקף??

שלום רוני,

התקף בטרשת נפוצה אומר שבאותו הרגע תאי מערכת החיסון תוקפים/אוכלים את המיאלין במוח ו/או חוט השדרה. זה מרגיש כמו החמרה קיצונית ומהירה ביותר בתפקוד ובתחושה, לדוגמה ממצב שהרגל מתפקדת כרגיל למצב שכמעט ולא ניתן לדרוך עליה. דפוס זה מאפיין את המהלכים ההתקפיים בטרשת נפוצה, ואז שמסתיים ההתקף הרגל (לדוגמה) חוזרת לתפקוד הרגיל, ואם הייתה פגיעה קשה או חוזרת הרגל גם בתום ההתקף תתפקד קצת פחות מכפי שהייתה לפני כן.

מכיוון שאתה מתארת מהלך "בזחילה איטית", ללא שינויים קיצוניים, שאין שינוי גדול ומשמעותי בין יום אחד לאחר, אז סביר שהמהלך של המחלה הוא פרוגרסיבי, כלומר: מצד אחד אין שינויים חדים ומהירים, מצד שני לרוב אין התאוששות לאחר ההחמרה. האבחנה שניתנה לך היא PPMS, כלומר טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית.

מקווה שהבנתי את הנקודה שלא הייתה ברורה והצלחתי להסביר, אתה מוזמן לשאול עוד ואני וחברי הקהילה נרחיב. כמו כן, תמיד ניתן לשאול את השאלות הללו את הנוירולוג המטפל ואז יוכל לענות באופן ישיר יותר למצבך הספציפי.