מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחימדריכיםהאם ניתן לחזות תוצאות של שבץ?

האם ניתן לחזות תוצאות של שבץ?

מספר מדדים עשויים לסייע בהערכת הצפי לטווח הארוך, כבר בימים הראשונים לאחר אירוע מוחי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

שבץ מוח מופיע באופן חד ופתאומי וכולל לעיתים מופע דרמטי. תוך דקות החולה עלול לעבור מתפקוד מלא לנכות תפקודית קשה. אחת השאלות שאנו מתמודדים איתן באופן תדיר מצד המשפחות, הינה מה הצפי לעתיד ומהם סיכויי ההחלמה. מדובר בשאלה שקשה לענות עליה, שכן קיימים גורמים רבים העשויים להשפיע על הצפי לטווח הרחוק וקשה מאוד לנבא מה תהיה הנכות שהחולה יוותר עמה לאחר מספר חודשים. עם זאת, ניתן להיעזר במספר כלים שנמצאו בספרות כקשורים לצפי לטווח הארוך:

 

גודל האוטם

 

שבץ איסכמי (חסימתי) נגרם בשל חסימה של כלי דם מוחי (אוטם מוחי) על ידי קריש דם, מה שמביא לכך שלא מגיע חמצן לאותו אזור מסוים במוח והתאים מתים. זהו המנגנון שעומד מאחורי 85% ממקרי השבץ. גודלו האנטומי של האוטם, כפי שהוא מופע בבדיקות ההדמיה, מהווה מדד מנבא. אוטמים נרחבים המערבים טריטוריה מוחית ניכרת מעלים את הסיכון לנכות תפקודית או תמותה.

 

רקנליזציה

 

רקנליזציה היא פתיחת החסימה הוורידית. המושג מתאר את מידת הזילוח של הדם לרקמות מחדש בכלי הדם שנחסם. מידת הרקלניזציה עשויה להיות גורם נוסף המסייע לנבא תוצאות לטווח ארוך. הזילוח מחדש יכול להופיע באופן ספונטני (ללא התערבות טיפולית) או לאחר התערבויות שלנו כגון על ידי תכשירים ממיסים קשישי דם הניתנים לתוך הווריד. לדאבוננו, עקב החשש מתופעות לוואי והתוויות נגד רבות, רק מיעוט קטן של החולים מטופל בטיפולים אלו.

 

NIHSS - מדד הנכות

 

מדובר במדד קליני מקובל המכמת את מידת נכות התפקודית של החולה בבדיקה. המדד לוקח בחשבון מספר רב של תפקודים נוירולוגיים ומעניק להם ניקוד בהתאם לחומרת הנכות. בין הנתונים המשוקללים במדד נמצאים מידת ההתמצאות, ההכרה, היכולת לענות על שאלות פשוטות ולמלא פקודות, התפקוד השפתי, החולשה המוטורית וחומרתה, הפרעות תחושתיות, סטיית מבט, הפרעות בשדה הראיה, הפרעות בקואורדינציה, הזנחת צד ועוד. נכות משמעותית במדד בשלב החד של השבץ מעלה סיכון גם לנכות שתישאר אצל החולה.

 

סיבוכים מוקדמים

 

סיבוכים בשלב החד של השבץ - בסמוך לאירוע עצמו - משפיעים באופן קריטי על הצפי לטווח הארוך. ניתן לחלק את הסיבוכים המיידיים לנוירולוגיים - כגון בצקת מוחית ודמם לאזור האוטם, ולא-נוירולוגיים - כגון זיהומים ופקקת ורידי הרגליים. להתנהלות נכונה של הצוות הרפואי תפקיד חשוב במניעת הסיבוכים.

 

גיל החולה

 

אין ספק כי לחולים צעירים קיים פוטנציאל שיקומי מצוין. רקמת המוח שלא נפגעה מסוגלת להשתלט על התפקודים שנפגעו. יכולת זו של המוח המכונה "פלסטיות" ניכרת בצעירים, אולם נחלשת במבוגרים.

 

מחלות רקע

 

באופן טבעי, מחלות רקע והפרופיל הרפואי הכללי של החולה משחקים תפקיד ניכר ביכולת ההחלמה. לחולים עם אי ספיקת לב ניכרת, סוכרת קשה ומחלות רקע נוספות, סיכוי נמוך יותר להחלים מהאירוע.

 

חשוב לציין כי הגורמים שהוזכרו מהווים רק חלק קטן ממכלול שלם. כל חולה הינו מורכב וייחודי ולעיתים ניתן לראות התדרדרות קשה בחולה עם שבץ בחומרה בינונית, ולחילופין שיפור דרמטי בחולים עם שבץ קשה, כך שלא תמיד ניתן לחזות את התוצאה הסופית בשלבים הראשוניים.

 

 

ד"ר איתן אוריאל הוא מומחה בנוירולוגיה, רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית והמרפאה הנוירואימונולוגית במרכז הרפואי תל אביב ומנהל קהילת שבץ באתר כמוני