מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהמדריכיםהסתיידויות בחולי כליות

הסתיידויות בחולי כליות

מחלת כליות עלולה לגרום להצטברות של סידן וזרחן בגוף. למה זה מזיק ואיך אפשר למנוע את זה?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחלת כליות כרונית מובילה פעמים רבות לירידה משמעותית בתפקוד התקין של הכליות. במצב זה הכליות אינן פועלות לסילוק רעלים ושאר חומרים שאינם רצויים מהגוף. אותם רעלים וחומרים מצטברים בגוף ועלולים לגרום לסיבוכים. אחת הבעיות הקשות הינה התפתחות של הסתיידויות בגוף עקב הצטברות כמויות מוגברות של סידן וזרחן.

 

מהן הסתיידויות?

 

כמויות גדולות של סידן וזרחן הנמצאות בדם נקשרות זו לזו, ועלולות לגרום לשקיעת תערובות של סידן וזרחן באיברים השונים בגוף, בעצמות ובכלי הדם.

 

הצטברות שכבות סידן אלו קרויה הסתיידות. הסתיידויות עלולות להתפתח באיברים שונים, כמו הלב, כלי הדם, המפרקים והעצמות והריאות. ההסתיידויות מובילות להתקשות של האיברים והרקמות.

 

מהם התסמינים להסתיידויות?

 

לעיתים קשה לאבחן הסתיידויות. בדרך כלל התהליך של ההסתיידות הינו הדרגתי ומתקדם במשך חודשים ושנים רבות, ואינו גורם לתסמינים אלא בשלבים מתקדמים, כאשר יש התקשות של הרקמות שם ההסתיידויות שקעו. לעיתים הסתיידויות עלולות להתפתח בצורה מהירה ולגרום לסיבוכים בריאותיים קשים, עם פגיעה בתפקודם של האיברים בהם הן מתפתחות.

 

יש סימנים העשויים לרמז על קיום של הסתיידויות בגוף:

 

עיניים אדומות - סידן עלול להצטבר ולשקוע בעיניים ולגרום לעיניים אדומות.

 

גרד או פגיעה עורית - רמות גבוהות של סידן וזרחן בגוף עלולות לגרום לגרד בעור, לעיתים עם אודם וגירוי קשים.

 

איזה סיבוכים עלולים להיווצר?

 

כאבי מפרקים והגבלה בתנועה - משקעי סידן עלולים להצטבר במפרקים ולגרום להגדלה, נפיחות וכאבים במפרקים, ועם הזמן להגבלה בתנועה ואף לנכות. העצמות הופכות להיות חלשות, עם סיכון מוגבר מאוד לשברים.

 

הסתיידות כלי דם - משקעי סידן בכלי הדם גורמים לנוקשות של כלי הדם ולחוסר תגובה שלהם לגירויים המצריכים שינויים בקוטרם. 

עלול להגרם גם מצב נדיר וחמור ביותר הנקרא קלציפילקסיס - במצב זה קיימת הסתיידות של כלי דם קטנים מאוד (בעיקר בעור) וכתוצאה מסתימת כלי דם אלו נגרם נמק ומוות של התאים של כלי הדם שנפגעו. זה מוביל לפגיעה עורית קשה, עם התפתחות של כיבים שחורים ונמקים, העלולים להזדהם. מצב זה מסוכן ועלול להוביל אפילו למוות ללא טיפול מתאים ודחוף.

 

מחלות לב - הסתיידות של כלי הדם המזרימים דם אל הלב מסוכנת ועלולה לגרום להתפתחות של מחלת לב ואף אוטם חד של שריר הלב.

 

מחלות ריאה - משקעי הסידן עלולים לשקוע גם בריאות ולהוביל להתפתחות של הפרעות קשות בנשימה ו/או מחלת ריאות כרונית.

 

כיצד ניתן להפחית את הסיכון להסתיידויות?

 

תזונה - יש להימנע ממאכלים המכילים כמויות גדולות של סידן וזרחן. יש להיוועץ עם דיאטנית נפרולוגית שתעזור להתאים תפריט המתאים לכל חולה ספציפית, בהתאם לטעמו, מצבו הגופני ובדיקות המעבדה שלו.

 

דיאליזה - דיאליזה הינה אחת הדרכים לסלק ולנקות את הגוף מחומרים שאינם צריכים להישאר בתוכו. הדיאליזה מסלקת חלק מעודפי הזרחן והסידן בדם ולכן, יש חשיבות רבה לא לפספס טיפולי דיאליזה מתוכננים ולהקפיד ולהשלים את הטיפולים במלואם.

 

טיפול תרופתי ומעקב אחר רמות סידן וזרחן בדם - חולים רבים זקוקים בנוסף לדיאטה ולדיאליזה טיפול בתרופות נוספות שמטרתן להוריד את ערכי הזרחן בדם. יש להקפיד ליטול את התכשירים בהתאם להנחיות הנפרולוג המטפל. יש להקפיד על נטילת התרופות עם האוכל וכמובן שיש לעקוב אחר יעילות הטיפול באמצעות בדיקות המעבדה.