מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותגמילה מעישון מפחיתה את תחושת החרדה

גמילה מעישון מפחיתה את תחושת החרדה

החלטתם שהשנה אתם מפסיקים לעשן? מחקר מצא כי עישון לא מפחית מתח. לעומת זאת, אם תגמלו המתח ירד


סיגריות לא באמת מרגיעות (צילום: Shutterstock)
סיגריות לא באמת מרגיעות (צילום: Shutterstock)

עם תחילת השנה החדשה, מעשנים רבים שוקלים להפסיק. אחד התירוצים המונעים מאנשים לזנוח את הסיגריות, הוא החשש שלא יוכלו להתמודד עם מצבי לחץ, כי הם מאמינים שהסיגריה מרגיעה אותם. אבל, מחקר חדש מתווסף לעדויות קודמות שמראות כי מדובר במיתוס, ושדווקא אחרי שנגמלים יש ירידה בתחושת החרדה.

 

המחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry עקב במשך חצי שנה אחר כמעט 500 מעשנים שפנו למרפאות גמילה מעישון של קופות החולים בבריטניה. אחד מכל חמישה משתתפים אמר שהוא מעשן כדי להתמודד עם לחץ.

 

החוקרים מאוניברסיטאות Cambridge, Oxford ו-Kings's College מצאו הפחתה משמעותית ברמות החרדה בקרב 68 המעשנים שהצליחו להיגמל, לאחר חצי שנה בה לא עישנו. ההשפעה הייתה גדולה יותר בקרב אלה שהיו להם הפרעות מצב רוח וחרדה ובקרב אלה שעישנו כדי להתמודד עם לחץ מלכתחילה.

 

עם זאת, מהמחקר עלה כי ניסיונות כושלים להיגמל מעישון העלו מעט את רמות החרדה, בעיקר בקרב אלה שהיו להם הפרעות מצב רוח מאובחנות כמו דיכאון או חרדה ואלה שעישנו כדי להתמודד עם לחץ. 

 

לדברי החוקרים, הממצאים צריכים להרגיע מעשנים המנסים להפסיק לעשן שחששותיהם מפני עליה ברמות המתח והחרדה ללא סיגריות אינן מבוססות.

 

הם מאמינים כי הבלבול של המעשנים נובע מכך שאחד מתסמיני הגמילה מניקוטין הוא עצבנות. מעשנים שלא עישנו זמן מה עשויים לחוות את התחושה הזו ולמצוא שהיא נרגעת כאשר הם מעשנים סיגריה. אבל לכך אין קשר למתחים המלווים את החיים היומיומיים - אותם סיגריות לא ירגיעו.

 

מחקר זה מתווסף למחקרים קודמים המצביעים על כך שהחיים טובים יותר בלי הסיגריות. כך לדוגמא, מחקר שפורסם בשנת 2010 מצא כי רמות האושר עולות בקרב אנשים שמפסיקים לעשן ונותרות כך כל עוד הם נמנעים מסיגריות. מחקר אחר שפורסם באותה השנה מצא כי רמות מתח כרוניות יכולות דווקא לרדת לאחר שמצליחים להיגמל מסיגריות.

 

 

The British Journal of Psychiatry (2013)202: 62-67

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה