מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותלא כולם זקוקים לדאודורנט

לא כולם זקוקים לדאודורנט

1 מכל 50 אנשים נושא מוטציה גנטית הגורמת לכך שזיעתו לא מסריחה. רובם משתמשים בדאודורנט למרות זאת


ל-2% מהאנשים אין ריח רע מבית השחי (צילום: Shutterstock)
ל-2% מהאנשים אין ריח רע מבית השחי (צילום: Shutterstock)

אולי אתם בכלל לא זקוקים לדאודורנט שאתם משתמשים בו? חוקרים מאוניברסיטת בריסטול מצאו כי יותר מ-75% מהאנשים עם מוטציה גנטית הגורמת לכך שהם לא יפיקו ריח רע מבית השחי משתמשים בדאודורנט בכל אופן.

 

המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Investigative Dermatology התבסס על מדגם של 6,495 נשים. נמצא כי כ-2% מהנשים נשאו וריאציה של הגן ABCC11 שמשמעותה שהן לא מפיקות ריח רע מבית השחי.

 

בעוד שכ-5% מהאנשים שמפיקים ריח מבית השחי לא משתמשים בדאודורנט, המחקר מצא כי 78% מהנשים שלא מפיקות ריח רע מבית השחי משתמשות בדאודורנט בכל זאת.

 

בדיקות גנטיות יכולות לאתר את המוטציה הגנטית ולחסוך את הצורך בדאודורנטים מיותרים. אך יש גם דבר אחר, פרט לחוסר הריח בבית השחי, שיכול לרמז על נוכחות של המוטציה – באנשים שנושאים את המוטציה הגנטית סבירות גבוהה יותר לשעוות אוזניים יבשה במקום דביקה.

 

המחקר התבסס על מחקרים קודמים שהראו כי קיים קשר בין מוטציה בגן ABCC11 וחוסר ריח של זיעה. בלוטות זיעה מייצרות זיעה, שבשילוב עם חיידקים, יוצרת ריח מבית השחי. הפקת הריח תלויה בקיום של גן ABCC11 אקטיבי. אבל בחלק מהאנשים נמצא כי קיימת מוטציה המביאה לכך שהגן לא יהיה פעיל.

 

 

לפרטים נוספים באתר אוניברסיטת בריסטול