מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותמשחקי נינטנדו משפרים את ביצועי המנתחים

משחקי נינטנדו משפרים את ביצועי המנתחים

האם אתה רוצה מנתח שמבלה זמן רב במשחקי וידיאו? אם מדובר בניתוח לפרוסקופי כנראה שהתשובה היא כן


משחקי וידיאו משפרים קואורדינציית עין-יד ותפיסה מרחבית (צילום: Shutterstock)
משחקי וידיאו משפרים קואורדינציית עין-יד ותפיסה מרחבית (צילום: Shutterstock)

"תשחק כדי להיות מנתח" – זוהי הכותרת של מחקר מדעי חדש שמתפרסם בכתב העת PLOS One. חוקרים איטלקים מאוניברסיטת La Sapienza נתנו למתמחים רפואיים לשחק משחקי וידיאו בנינטנדו Wii במשך ארבעה שבועות ומצאו כי זה הופך אותם למיומנים יותר בניתוחים לפרוסקופיים. 

 

לפרוסקופיה היא טכניקה נפוצה המשמשת לאבחון או ניתוח באזור הבטן. במקום לבצע פתיחה של דופן הבטן, בלפרוסקופיה מבצעים חתך קטן באזור הטבור ודרכו מוחדר מכשיר אופטי (לפרוסקופ) המאפשר הסתכלות לתוך חלל הבטן והקרנת התמונה על גבי מסך טלוויזיה בו צופה המנתח, שבאמצעות מכשירים נוספים המוכנסים דרך נקבים קטנים בבטן התחתונה, מבצע את הפעולה הנדרשת. 

 

לפרוסקופיה דורשת קואורדינציית עין-יד, תפיסה מרחבית ויכולת של העברת תמונה מתלת ממד לדו ממד- ממה שרואים על המסך למה שמתעסקות בו הידיים.

 

עדויות כבר הראו כי משחקי וידיאו משפרים קואורדינציית עין-יד ותפיסה מרחבית. בנוסף, המשחקים עשויים לשפר את היכולת להבין איך עולם התלת ממד מוצג על המסך בדו-ממד.

 

במחקר השתתפו 42 מתמחים רפואיים בניתוחים כלליים, ניתוחי כלי דם וניתוחים אנדוסקופיים, שהיו בעלי ניסיון מועט או ללא ניסיון כלל בניתוחים לפרוסקופיים. מחציתם התבקשו לשחק משחקי וידיאו בנינטנדו Wii שעה בכל יום במשך ארבעה שבועות.

 

כל המתמחים עברו הערכות באמצעות סימולאטורים לניתוחים לפרוסקופיים לפני ואחרי האימון ב-Wii. בתחילת המחקר לא היו הבדלים משמעותיים ברמת המיומנות בין קבוצת ה-Wii לקבוצת הביקורת. אבל, לאחר 4 שבועות, בקבוצת ה-Wii נצפה שיפור גדול יותר בזמן הנדרש להשלמת הפרוצדורה ובדיוק. גם בקבוצת הביקורת נצפה שיפור בין ההערכה הראשונה בסימולאטורים לשנייה, אך לא שיפור גדול כפי שהיה בקבוצת ה-Wii.

 

מחקר זה מצטרף למחקר שפורסם בשנה שעברה שמצא כי בני נוער גיימרים (חובבי משחקי מחשב ווידיאו) טובים יותר בניתוחים וירטואליים מרופאים.

 

 

PLoS ONE 8(2): e57372. doi:10.1371/journal.pone.0057372