מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניכמוניחדשותכלבים דומים לילדים בקשריהם עם בני אדם

כלבים דומים לילדים בקשריהם עם בני אדם

מחקר חדש מצא כי הקשר בין כלבים לבעליהם דומה לקשר עם ילדים קטנים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רבים מבעלי הכלבים מכנים את כלביהם "הילד שלי" והקשר שלהם עם כלבם הוא עמוק ומשמעותי. מסתבר שהכינוי אינו מנותק מהמציאות, מחקר חדש שהתפרסם בג'ורנל PLoS One מצא דמיון רב בין ההתנהגות של כלבים להתנהגות של ילדים קטנים בקשר עם הוריהם.

 

אחד האפקטים החשובים בקשר בין ילדים להורים הוא אפקט ה"בסיס הבטוח" (Secure base effect) מדובר בהתנהגות המשתמשת בביטחון שיש לילד בהוריו כאשר הוא מנהל את חייו מול העולם החיצון. בעצם זהו אחד התוצרים של הקשר בין ילדים להוריהם. לדברי החוקרים כבר נטען בעבר כי האפקט הזה קיים גם בקשר בין כלבים ובין בעליהם, כאשר הכלבים מפתחים את אותו אפקט.


על מנת לבדוק את האפקט ביצעו החוקרים ניסוי בו הכלבים נתבקשו לפתור איזשהו תרגיל ב-4 מצבים שונים: כאשר בעליהם נעדר, הבעלים מעודד אותם, הבעלים נמצא אך שותק וכן כאשר אדם אחר שאינם מכירים נמצא עמם בחדר. בתרגיל הכלב צריך לבצע הזזה של מכשיר כלשהו. החוקרים מצאו כי הזמן שלוקח לכלב לבצע את הפעולה התארך כאשר בעליו לא היה בחדר, והתקצר ברגע שהבעלים היה נוכח, ללא קשר להתנהגותו בחדר. אפקט הקיצור לא התקיים כאשר  אדם אחר שאינו הבעלים נכח בחדר.


לדברי החוקרים זוהי הוכחה משמעותית לקיומו של "אפקט הבסיס הבטוח" בקרב כלבים לאחר שנבחנו גם מבחני קשרים שונים, כעת נמצאה הוכחה לאפקט זה אף ברמה הקוגניטיבית. למחקר גם השלכה על מחקרים הבאים בכלבים, שכן הדבר מראה כי לנוכחות הבעלים השפעה משמעותית על התנהגות הכלב בתהליך.


מחקרים רבים הראו את התועלת שבהחזקת כלבים, ואף יצאה הצהרה רשמית כי החזקת כלבים משפרת את הבריאות.