מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותגברים אשמים במנופאוזה אצל נשים

גברים אשמים במנופאוזה אצל נשים

כך עולה ממחקר חדש שבדק את מוצאה האבולוציוני של התופעה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מדוע נשים עוברות מנופאוזה? זו שאלה מחקרית בתחום האבולוציה שאין לה הסבר טוב. ההסברים שניתנו עד היום היו על בסיס תיאוריות שהסתמכו על האישה באופן עצמאי, ומסתבר שההסבר שניתן אינו סביר, ושיש להסתכל גם על גברים בהקשר זה.


חוקרים מקנדה ביקשו לחקור את השאלה מדוע נגרמת מנופאוזה אצל נשים. ובכן על פי התיאוריות הקיימות המסתמכות על נשים בלבד, מה שהיה אמור לקרות הוא שלאחר שנשים מסיימות את גילאי הפוריות יחלו להצטבר גנים בעלי אפקט שלילי שיחלו לגרום לתחלואה ואף ל"מחסום מוות" (חסם גנטי שבגינו אדם לא יוכל להגיע לגיל מבוגר יותר), כלומר שנשים לאחר גיל הפוריות שסיימו את תפקידן בהפצת גנים ימותו. עם זאת כאמור, כך אינם פני הדברים ונשים חיות הרבה מעבר לגיל הפוריות, על כן מדוע נוצרת הפסקת פוריות, בעוד שאצל גברים הפוריות לרוב אינה נפגמת כתוצאה מגיל?


החוקרים פיתחו מודל מחשובי המניח שגם לגברים יש תפקיד בתהליך, שלא לומר אשמה. החוקרים הניחו שהעובדה שגברים נמשכים לנשים צעירות, יש בו כדי להסביר את הפסקת הפוריות אצל נשים בגיל יותר מבוגר. לאור ההנחות הללו פיתחו החוקרים מודל ממוחשב הבודק את ההשערה ואת השפעתה האבולוציונית. על פי מהמודל נראה שההשערה שמנופאוזה נגרמת על ידי העדפה של נשים צעירות על ידי גברים היא אכן השערה נכונה.


לדברי החוקרים, הגנים של האישה מפעילים סיגנלים בגיל מסוים שבו מפסיקה המשיכה לצורכי רבייה ובכך גורמת להפסקת מנגנון הווסת, אך לא גורמת למוות.


לטענת החוקרים המודל הממוחשב מצא גם כי השערות אחרות, כגון העובדה שלנשים בגיל מבוגר יש תפקיד בגידול הנכדים, או ההשערה שפשוט גיל מבוגר מונע פריון פשוט אינן נכונות ואינן הגורם המסביר לתופעת המנופאוזה.

Morton RA, Stone JR, Singh RS (2013) Mate Choice and the Origin of Menopause. PLoS Comput Biol 9(6): e1003092. doi:10.1371/journal.pcbi.1003092

 

מיי-רב
27/06/13 12:36