מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותשלבקת חוגרת עשויה להעלות סיכון לשבץ

שלבקת חוגרת עשויה להעלות סיכון לשבץ

מחקר: לאנשים שסבלו משלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) סיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ בהמשך


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) זה זיהום נגיפי שתוקף את סיב עצב ואת העור שמסביבו. הזיהום נגרם על ידי נגיף הרפס מסוג וריצלה זוסטר, שגורם גם לאבעבועות רוח. השלבקת החוגרת מופיעה כפריחה כואבת, שללא טיפול בחלק מהמקרים עלולה להוביל לזיהומים נוספים. מחקרים כבר מצאו כי שבץ ואירוע מוחי חולף (TIA) עשויים להוות סיבוך של ההרפס זוסטר.

 

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Neurology כלל 106,601 אנשים שסבלו משלבקת חוגרת אחרי גיל 18 ו-213,000 אנשים הדומים להם במאפיינים כמו גיל ומין שלא סבלו משלבקת חוגרת. הנחקרים היו במעקב בממוצע כ-6 שנים (מקסימום 24 שנים) לאחר שהם פיתחו שלבקת חוגרת.

 

לאחר שהחוקרים הבריטים לקחו בחשבון בניתוח הנתונים גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו מידת ההשמנה, עישון, כולסטרול, יתר לחץ דם, סוכרת וגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם, הם מצאו שבאופן כללי, שלבקת חוגרת מעלה את הסיכון להתקף לב ב-10% ואת הסיכון לאירוע מוחי חולף ב-15%. בכלל האוכלוסיה, שלבקת חוגרת לא העלתה באופן משמעותי את הסיכון לשבץ חמור.

 

אבל, באנשים שפיתחו שלבקת חוגרת לפני גיל 40, הסיכון היחסי עלה באופן דרמטי: סיכון גבוה פי 2.4 לאירוע מוחי חולף, סיכון גבוה ב-74% לשבץ וסיכון גבוה ב-49% להתקף לב.

 

הסיבות לקשר בין הרפס זוסטר למחלות לב וכלי דם אינן ברורות, אך החוקרים מסבירים כי וירוס ההרפס זוסטר יכול להתפשט מהעצבים לכלי דם ולגרום לדלקתיות, שעלולה להוביל למחלות כלי דם.

 

 

Neurology 2014; DOI: 1212/WNL.0000000000000038