מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותחצי שעת מדיטציה משפיעה על דיכאון כמו תרופות

חצי שעת מדיטציה משפיעה על דיכאון כמו תרופות

עכשיו זה מדעי: סקירת מחקרים מצאה כי מדיטציה תודעתית יכולה לסייע להקל על כאב, חרדה ודיכאון


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מדיטציה תודעתית עשויה לשמש כלי יעיל במלחמה בחרדה, דיכאון וכאב. כך עולה מסקירת מחקרים חדשה שפורסמה בכתב העת JAMA Internal Medicine.

 

חוקרים מאוניברסיטת Johns Hopkins התבססו על מידע מ-47 מחקרים קודמים שכללו יותר מ-3,500 משתתפים כדי לבחון את ההשפעות של תרגול מדיטציה.

 

בכל המחקרים שנכללו בסקירה, נחקרים עם מצב מסוים – כמו דיכאון או חרדה (לרוב לא חמורים), כאב כרוני ומחלות שונות – חולקו באופן רנדומאלי לקבוצה שהחלה לתרגל מדיטציה וקבוצה שביצעה פעילות אחרת. מדובר במחקרים הנחשבים לאיכותיים ביותר. באופן טיפוסי תרגול המדיטציה במחקרים ארך כ-30-40 דקות ביום במשך כשמונה שבועות.

 

לאחר שהחוקרים ניתחו את הנתונים הם מצאו עדויות ברמת איכות בינונית לשיפור קל בתסמיני חרדה באנשים שתרגלו מדיטציה תודעתית, בהשוואה לאלה שעסקו בפעילות אחרת. המדיטציה התודעתית נקשרה גם להפחתת כאב.

 

בנוסף, החוקרים מצאו שיפור בתסמיני דיכאון בקרב אלה שתרגלו מדיטציה תודעתית. לדברי החוקרים, מדובר בהשפעה דומה לזו שנמצאה במחקרים אחרים לנוגדי דיכאון.

 

במדיטציה תודעתית (Mindfulness Meditation) המתרגל מתמקד ב"להיות נוכח ברגע" בצורה לא שיפוטית. החוקרים מסבירים כי רבים חושבים שמדיטציה משמעה ישיבה בשקט בלי לעשות כלום, אבל זה לא נכון. "מדיטציה היא תרגול פעיל של המוח להגברת מודעות" הם אומרים.

 

תרגולי המדיטציה במחקרים השונים היו קצרים יחסית ומומחים אומרים כי ייתכן שתרגול מדיטציה זמן רב יותר יוביל להשפעות גדולות יותר.

 

בסקירת הנתונים החוקרים לא מצאו עדויות להשפעה של מדיטציה על מצב הרוח, מנהגי האכילה, המשקל השינה ושימוש בחומרים ממכרים.

 

המדיטציה אינה תרופת פלא, אך מכיוון שאין לה תופעות לוואי וניתן לתרגל אותה במקביל לטיפולים אחרים שהאדם מקבל, החוקרים ממליצים לרופאים לשוחח עם מטופלים על תרגול מדיטציה.

 

 

JAMA Internal Medicine, online January 6, 2014