מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםניהול כלכלי נכון עם הפרעות קשב

ניהול כלכלי נכון עם הפרעות קשב

סובלים מהפרעת קשב וריכוז? קבלו 9 טיפים שיעזרו לכם להתנהל כלכלית בצורה נכונה יותר ולמנוע הוצאות מיותרות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ניהול כלכלי נכון – החל מתשלום החשבונות ועד הימנעות מבזבוזים מיותרים – זו משימה מורכבת הדורשת תכנון וארגון, דיוק ועמידה במשימות. רבים מתקשים בניהול כלכלי, אך אנשים עם קשיים האופייניים להפרעות קשב, כמו דחיינות, העדר ניהול זמן, הקושי למקד קשב והנטייה לאימפולסיביות, עשויים להתקשות בכך במיוחד.

 

למרות האתגרים שהפרעת הקשב מציבה, אין שום סיבה לוותר. יש לגשת לתחום באופן המתחשב בקשיים ומותאם להם. ריכזנו 9 דברים שכדאי לעשות כדי להגיע להתנהלות כלכלית נכונה יותר. 

 

1. לזהות את הקושי

 

מודעות לקשיי הקשב ולאימפולסיביות היא המפתח לכל שינוי עתידי. יש למפות את האופן שבו הפרעת הקשב משפיעה עליך באופן אישי: האם אתה סובל מקניות אימפולסיביות? מאיחורים בתשלומים שגוררים קנסות? מכך שאתה לא עוקב אחרי ההוצאות וההכנסות? מחוסר יציבות תעסוקתית?

 

כמו כן, יש לשים לב אלו היבטים של סגנון ההתנהלות שלך גורמים לקשיים. הקושי יכול לנבוע ממוסחות גבוהה, דחיינות, תחושה ש"תמיד הייתי כזה, אין מה לעשות" וכדומה. תבחר מבין ההמלצות הבאות את אותם שינויים שיכולים לסייע לך לאור הקושי הספציפי.

 

2. להחליט שרוצים לעשות שינוי

 

כל שינוי בגיל המבוגר, לאחר שנים של התנהלות בדרך מסוימת, דורש עבודה, וצריך לוודא שזה מספיק חשוב כדי להשקיע את הכוחות. כלומר, צריך לברר שיש מוטיבציה להתנהל כלכלית אחרת. לרוב, המניע לשינוי הוא תסכול מתוצאות שליליות של המצב הקיים, כמו לחץ בעקבות מינוס בבנק או כעס של בן הזוג על "חוסר אחריות".

 

מומלץ לשבת לעשות רשימת "בעד ונגד" כדי לראות לנגד העיניים עד כמה שינוי בהתנהלות הכלכלית משמעותי לך. במידה והחלטת לעשות שינוי, שמור את הדף הזה כדי לעיין בו באותם רגעים בהם תרגיש שהשינוי לא שווה את המאמץ. שים לב: שינוי אומנם קשה בטווח הקצר, אך בדרך כלל משתלם בטווח הארוך. צריך לזכור להתמקד באותן תוצאות חיוביות הצפויות בעתיד.

 

3. לזהות את מאפייני הקשב האישיים

 

כשיושבים לעשות תקציב או לחשב הכנסות והוצאות, צריך להיות מרוכזים. לאנשים עם הפרעת קשב, כמו לאחרים, יש שעות מיטביות לקשב. אצל כל אחד זה אישי - יתכן בשעות הבוקר, בשעות הצהרים או בשעות הערב. תזהה מתי אתה הכי קשוב ותתכנן לשבת על התקציב באותן שעות. לעיתים קרובות לוקח זמן "להעיר את הקשב" לקראת משימה. כדי לסייע בכך ניתן לבצע פעילות גופנית מיד לפני המשימה המתוכננת.

 

4. לשנות הרגלים

 

יש לפתח באופן יזום את אותן אסטרטגיות התארגנות שאולי לא התפתחו באופן טבעי בעקבות הפרעת הקשב. לשם כך ניתן לגייס יומן ידני או אלקטרוני כדי לרשום תאריך בו רוצים לשלם חשבונות או תשלומים מזדמנים אחרים (כמו תשלום לאירועים בגן הילדים). אם הקושי הוא במעקב אחר הוצאות, יש לרשום הוצאות באופן מסודר. ניתן להיעזר באפליקציות ובתוכנות שפותחו לתכנון כלכלי ויכולות לסייע "לעשות סדר".

 

כדי ששינוי כזה ישמר, יש להטמיע אותו ולהפוך אותו להרגל שעושים באופן אוטומטי, כמו צחצוח שיניים בבוקר. חזרה על פעולה (כמו רישום) במשך מספר חודשים תאפשר הקניית הרגל חדש. בזמן ההטמעה ניתן להיעזר באנשים בסביבתך שיזכירו לבצע את המשימה ויעודדו את השינוי. לא להתייאש! שינויים בהרגלים קשים בהתחלה, אך בסופו של דבר הם מספקים מאוד. 

 

5. כשיושבים על משימה תקציבית – יושבים רק עליה

 

לעיתים קרובות אנשים עם הפרעת קשב מספרים שכשהם ניגשים למשימה הדורשת ריכוז ממושך הם מוסחים בקלות: פתאום מרגישים צורך בכוס קפה או לבדוק חדשות באינטרנט. כשניגשים למשימה שקבעתם לעצמכם (למשל לעבור על התשלומים של אותו החודש) תדאגו מראש לסביבה מתאימה ללא הפרעות (למשל לשים את הפלאפון על שקט לחצי שעה), עם תזכורות להישאר ממוקד (למשל, שלט "לעבור על התשלומים" או תזכורת מדי פעם במהלך המשימה "לסיים לעבור על התשלומים").

 

לא פחות חשוב - כשעולה הרצון לעבור למשימה אחרת עצור ותזכיר לעצמך שכעת בחרת במשימה זו כחשובה ביותר, ודברים אחרים יחכו. למשל, אם נזכרת שזה יום ההולדת של אמא שלך, תשים תזכורת להתקשר אחרי שאתה מסיים את המשימה הכלכלית שהצבת לעצמך.

 

6. לנשום עמוק לפני קנייה לא מתוכננת

 

נטייה מוגברת לאימפולסיביות יכולה להקשות מאוד על עמידה בתקציב. ייתכנו הוצאות כספיות לא מתוכננות כתוצאה מהחלטות כלכליות "מהשרוול". לעיתים קרובות אנשים עם הפרעות קשב מתארים את ההתנהגות האימפולסיבית שלהם כהתנהגות שמתבצעת רגע לפני שהם חושבים אם באמת רוצים לעשות את אותו מעשה: רואים משהו, קונים אותו ואז חושבים אם באמת רצו אותו. הילדים כל כך מתלהבים מהאופניים שראו הרגע בחלון הראווה או שהכורסא בחנות תתאים בצורה משגעת לשאר הסלון – והנה הוצאה משמעותית שלא תוכננה. 

 

כשרוצים לבצע קנייה לא מתוכננת, התרחקו פיזית ממקום הקנייה לחמש דקות ושיקלו את הקנייה. למשל, אם נמצאים בחנות, צאו וחצו את הכביש. אם אתם יושבים מול האינטרנט, כבו את המחשב ולכו לחדר אחר. המרחק מאפשר זמן לחשוב ולשקול אם באמת רוצים לבצע את הקניה. שיקול הדעת שלך טוב, תן לעצמך זמן להפעיל אותו!

 

7. להימנע מסיטואציות המזמינות קנייה פזיזה

 

טכניקות שיווק נועדו לעודד קניה, בין היתר על ידי יצירת תחושה ש"זה דיל שאסור לפספס". כשניגשים לסיטואציה שידועה כמזמינה קניה פזיזה, יש להיערך מראש ולשנות את אופי הסיטואציה.

 

אחד המקומות הידועים כמעודדים צרכנות הוא הסופר. אמנם אי אפשר להימנע מקנייה בסופר, אבל אפשר ליצור סיטואציה שלא מאפשרת קנייה מופרזת. אם שמת לב שאתה מוציא יותר ממה שתכננת בסופר תנסה ללכת לסופר עם מזומן בלבד, בסכום המתוכנן. מגבלה זו תחייב אותך לעמוד בתקציב. אם אתה נוטה לקנות מצרכים שלא תכננת, תגיע עם רשימה מוכנה מראש ותקבע לעצמך כלל שכל מוצר נוסף שאתה רוצה אתה רושם ברשימה נפרדת וקונה ביום אחר.

 

8. לא ליפול לחשיבה שלילית

 

"כל כך הרבה פעמים ניסיתי לעשות שינוי ואני תמיד חוזר למינוס, אין לי סיכוי". חשיבה כזאת אופיינית לאנשים המתמודדים עם הפרעת קשב, שלעיתים קרובות חוו כישלונות חוזרים בעבר. חשיבה זו מקבעת את המצב הקיים ולא מאפשרת לעשות שינוי – כי אם אין סיכוי, למה לנסות? תשאל את עצמך אם באמת אין שינויים מוצלחים שעשית בעבר, יכול להיות שתופתע. אם אתה מרגיש שאתה לא מצליח לעשות שינוי בחשיבה לבד, כדאי לפנות לסיוע מקצועי בעזרתו תוכל לחולל שינוי בתחושות שהתפתחו בעקבות הפרעת הקשב.

 

9. להיעזר באנשי מקצוע בתחום הכלכלה

 

מעבר לקשיים בניהול "עובר ושב", אנשים עם הפרעת קשב מדווחים על קושי לנהל חובות והשקעות. בתחומים אלו ישנם אנשים מוסמכים שיכולים לסייע. לעיתים יש תחושה שאילו הייתי מרוכז יותר הייתי יכול לטפל בדברים האלו בעצמי. עם זאת, חשוב להכיר במגבלות שיש לכל אחד מאתנו, ובמקרה והפרעת הקשב מפריעה להתקדם כלכלית, לתת לאנשי מקצוע בתחום לעזור. בתחום ההלוואות, כולל משכנתאות, אפשר לפנות לייעוץ איך להחזירן בצורה המשתלמת ביותר. כמו כן, בנוגע להשקעות, לאחר שהחלטת באיזה אופן אתה רוצה להשקיע - נדל"ן, ניירות ערך, בורסה וכדומה - ניתן לפנות לאיש המתמחה באותו תחום ולאפשר לו "לעשות את העבודה" - לעקוב אחרי הדברים באופן שוטף ולדאוג לפרטים הקטנים שקשים לך לטפל בהם.

 

 

* שרה קטן היא נוירופסיכולוגית, מטפלת במבוגרים עם ADHD במרפאת פוקוס במרכז הרפואי שיבא