מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותחוקרים ממליצים למחלימות מסרטן השד לתרגל יוגה

חוקרים ממליצים למחלימות מסרטן השד לתרגל יוגה

יוגה יכולה להפחית תשישות ודלקתיות במחלימות מסרטן שד. ככל שהן מתרגלות יותר התוצאות טובות יותר


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תרגול יוגה, אפילו במשך שלושה חודשים בלבד, יכול להפחית בעיות שינה, תשישות ודלקתיות בקרב נשים ששרדו סרטן שד. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

 

במחקר הקליני המבוקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מדינת אוהיו, השתתפו 200 נשים בגילאי 27 עד 76 שסבלו מסרטן השד, לאחר שסיימו את הטיפול הרפואי האחרון שלהן.

 

המשתתפות, שלא תרגלו יוגה לפני כן, חולקו לשתי קבוצות. נשים בקבוצה הראשונה תרגלו שעה וחצי של יוגה בקבוצות קטנות פעמיים בשבוע, במשך 12 שבועות. החוקרים עודדו אותן לתרגל גם בבית. המשתתפות התבקשו לתעד את סך הזמן בו תרגלו יוגה כל שבוע.

 

נשים בקבוצה השנייה, שהיוותה קבוצת ביקורת, היו ברשימת המתנה לתרגולי היוגה, אותם החלו עם סיום המחקר. במהלך תקופת המחקר הן התבקשו להמשיך בחייהן כרגיל, ולא לעשות יוגה.

 

כל הנשים במחקר השלימו מספר שאלונים שהעריכו את התשישות, רמת האנרגיה, תסמיני דיכאון, איכות השינה, הפעילויות הגופניות וצריכת המזון שלהן. הן גם סיפקו דגימות דם כדי שהחוקרים יוכלו למדוד את הרמה של מספר חלבונים הקשורים לדלקתיות.

 

מיד לאחר שלושת חודשי תרגול היוגה הפורמאליים, הנשים בקבוצת היוגה דיווחו על עליה של 12% בתחושת החיות בממוצע, בהשוואה לנשים שלא תרגלו יוגה. בנוסף, נמצא כי שלושת החלבונים הקשורים לדלקתיות שנבחנו, היו נמוכים יותר ב-10%-15% בממוצע בקבוצת היוגה.

 

3 חודשים לאחר שפסקו התרגולים הפורמאליים, החוקרים מצאו שהמדדים המשיכו להשתפר באופן משמעותי, למרות שרבות מהמשתתפות הפסיקו לתרגל יוגה. הממצאים הראו שבממוצע, תשישות הייתה נמוכה ב-57% בקרב נשים שתרגלו יוגה בהשוואה לנשים שלא תרגלו יוגה. בנוסף, רמות הדלקתיות היו נמוכות ב13%-20% אצל מתרגלות היוגה. הנשים בקבוצת היוגה גם דיווחו על שינה טובה יותר באופן משמעותי בהשוואה לנשים שלא תרגלו יוגה, במהלך תקופת המעקב.

 

עוד עלה מהמחקר כי ככל שהנשים תרגלו יותר יוגה, השינויים בתשישות, תחושת החיות ורמת הדלקתיות היו משמעותיים יותר. החוקרים מסבירים כי ליוגה מרכיבים רבים, והם מאמינים כי לרכיבי הנשימה והמדיטציה היה תפקיד חשוב בחלק מהשינויים שנצפו במשתתפות.

 

לדברי החוקרים, ניתן להכליל את תוצאות המחקר גם לקבוצות אחרות של מטופלים הסובלים מבעיות של תשישות ודלקתיות.

 

 

Journal of Clinical Oncology, January 2014