מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2חדשותעל מצבם של סוכרתיים 15 שנים לאחר ניתוח בריאטרי

על מצבם של סוכרתיים 15 שנים לאחר ניתוח בריאטרי

מחקר עקב במשך 15 שנים אחר מצבם הרפואי של אנשים עם סוכרת שעברו ניתוח לטיפול בהשמנה. התוצאות מעודדות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

העדויות מתחזקות: ניתוח לטיפול בהשמנה יעיל יותר מטיפול סטנדרטי בהשגת הפוגה במחלת הסוכרת. מחקר חדש, המחקר הארוך ביותר עד כה שהשווה ניתוחים בריאטריים לטיפול רגיל באנשים שמנים עם סוכרת, מצא כי הניתוח קשור לירידה גדולה יותר במשקל, לסיכוי מוגבר להפוגה במחלה וסיכון מופחת לסיבוכי כלי דם הקשורים למחלה.

 

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שהראו כי ניתוחים בריאטריים עשויים להביא לריפוי מסוכרת, או לפחות להטבה משמעותית מאוד ברמות הסוכר ובהמוגלובין המסוכרר (מדד המעיד על ממוצע רמות הסוכר של החודשים האחרונים). אבל המחקרים הללו לרוב עקבו אחר המטופלים במשך שנים בודדות.

 

המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בכתב העת היוקרתי Journal of the American Medical Association, כלל 260 סוכרתיים שקיבלו טיפול רפואי רגיל ו-343 סוכרתיים שעברו ניתוח בריאטרי, שהיו במעקב במשך כ-15 שנים.

 

החוקרים השוודים בדקו את השינויים במשקלם של המטופלים וגם סיבוכים בכלי דם קטנים שגרמו לפגיעות בכליות, בעיניים או בעצבים הפריפריאליים וסיבוכים בכלי דם גדולים שהובילו למחלות לב ושבץ. כמו כן, הם בדקו מי מהמטופלים זכה להפוגה במחלת הסוכרת - שהוגדרה במטופלים עם רמת גלוקוז מתחת ל-110 מ"ג לדציליטר שלא נזקקו לתרופות לטיפול בסוכרת.

 

נמצא כי ניתוח בריאטרי קשור לשיעורי הפוגה גדולים יותר ולירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לטיפול רגיל. שיעורי ההפוגה והירידה במשקל פחתו עם הזמן בשתי הקבוצות.

 

לאחר שנתיים שיעור ההפוגה מסוכרת בקבוצת המנותחים עמד על 72%, בהשוואה ל-16% בקבוצת הטיפול הרגיל. הירידה הממוצעת במשקל עמדה על יותר מ-26 ק"ג בקבוצת המנותחים, בהשוואה ל-3 ק"ג בלבד בקבוצת הטיפול הרגיל.

 

15 שנים לאחר שעברו ניתוח בריאטרי, 30.4% מהמנותחים לא סבלו מסוכרת, זאת בהשוואה ל-6.5% בלבד מאלה שקיבלו טיפול רגיל שזכו להפוגה במחלה. הירידה הממוצעת במשקל עמדה על 22.5 ק"ג בקבוצת המנותחים, בהשוואה ל-4.4 ק"ג בקבוצת הטיפול הרגיל.

 

הסבירות להפוגה של המחלה לאחר 15 שנים הייתה גדולה יותר במנותחים שירדו הכי הרבה במשקל בשנתיים הראשונות לאחר הפרוצדורה ובמנותחים שסבלו מסוכרת תקופה קצרה יותר לפני הניתוח. ייתכן שהסיבה לכך היא שהמטופלים הללו עברו את הניתוח הבריאטרי לפני שהנזק לתאים המייצרים אינסולין בלבלב נהיה בלתי הפיך.

 

ניתוחים בריאטריים נקשרו גם להפחתה משמעותית בסיכון לסיבוכים הקשורים לכלי הדם - סיכון נמוך ב-56% לסיבוכים בכלי הדם הקטנים וב-32% לסיבוכים בכלי הדם הגדולים.

 

למחקר מספר מגבלות, בהן העובדה שאחרי חלק מהנחקרים כבר לא ניתן היה לעקוב לפני תום 15 שנות המעקב. כעת נדרשים מחקרים קליניים מבוקרים שיאוששו את התוצאות.

 

מספר מחקרים כאלה נערכים בימים אלה, בהם מחקר שעורכים חוקרים ממרפאת קליבלנד, שמשווה ראש בראש ניתוח בריאטרי לתרופות לטיפול במחלת הסוכרת, בקרב 150 חולי סוכרת סוג 2 שמנים שהמחלה שלהם לא הייתה בשליטה לפני הטיפול. ממצאים מהמחקר שפורסמו לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, הראו כי שלוש שנים לאחר הפרוצדורה ניתוח בריאטרי סייע למטופלים להגיע לרמות בריאות של סוכר בדם ולהפסיק להזדקק לתרופות לסוכרת ואינסולין. רק 5% מהמטופלים בקבוצת הטיפול האינטנסיבי בתרופות עמדו ביעד של המוגלובין מסוכרר העומד על לא יותר מ-6%, זאת לעומת 38% מאלה שעברו ניתוח מעקף קיבה ו-24% מאלה שעברו ניתוח שרוול. החוקרים ממשיכים לעקוב אחר הנחקרים בימים אלה.

 

חשוב להבין כי ניתוח בריאטרי הוא כלי עזר, אך הוא אינו מטה קסמים. להצלחת הניתוח נדרשת השקעה מצד המטופל להקפדה על שינויים תזונתיים והתנהגותיים, וכמו כל ניתוח אחר - הוא כרוך בסיכונים. לפני החלטה של מטופל לעבור את הניתוח, עליו לשקול את היתרונות מול החסרונות ולדעת מה צפוי לאחר ניתוח בריאטרי. בישראל, החל משנת 2012 ההתוויות לניתוחים בריאטריים כוללות חולי סוכרת לא מאוזנת עם BMI של 30 ומעלה.

 

 

JAMA. 2014;311: 2297-2304, 2277-2278

 

בואו לדבר על זה בקבוצת הניתוחים הבריאטריים