מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותמה הקשר בין הפרעות אכילה למחלות אוטואימוניות?

מה הקשר בין הפרעות אכילה למחלות אוטואימוניות?

מחקר: לאנשים עם הפרעת אכילה סיכון מוגבר למחלות בהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף כמו קרוהן וסוכרת סוג 1


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

חוקרים מדווחים כי הם מצאו קשר בין הפרעות אכילה למספר מחלות אוטואימוניות בעלות רקע גנטי שונה.

 

מחקרים קודמים מצאו כי מחלות מסוימות קשורות לסיכון מוגבר להפרעות אכילה. רבות מהמחלות האלה, כמו סוכרת סוג 1 ומחלות מעי דלקתיות, הן מחלות אוטואימוניות בהן המערכת החיסונית תוקפת בטעות את רקמות הגוף וגורמת להן נזק.

 

מחקר נורווגי שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Diabetes Care מצא שלכמעט אחד מכל חמישה ילדים ובני נוער החיים עם סוכרת סוג 1 יש הפרעות בהתנהגות האכילה. שיעור הסובלים מהפרעות בהתנהגות האכילה בקרב בני 17 עד 19 היה גבוה במיוחד - כמעט 50% מהבנות ו-14.5% מהבנים.

 

במחקר הנוכחי חוקרים מאוניברסיטת הלסינקי והמכון הלאומי לבריאות בפינלנד ביקשו לבחון את השכיחות של מחלות אוטואימוניות בקרב מדגם גדול של אנשים עם הפרעות האכילה אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת אכילה בולמוסית.

 

המחקר כלל 2,342 אנשים שטופלו ביחידה להפרעות אכילה בבית החולים של אוניברסיטת הלסינקי בין השנים 1995 ו-2010, שהשוו לכמעט 10,000 אנשים ללא הפרעות אכילה הדומים להם בגיל, מין ומקום מגורים. החוקרים בחנו בתיקים הרפואיים מי מהנחקרים אובחן עם אחת או יותר מ-30 מחלות אוטואימוניות שונות.

 

ניתוח הנתונים שפורסם בכתב העת PLOS One העלה כי בקרב מטופלים עם הפרעות אכילה 9% אובחנו עם מחלה אוטואימונית אחת לפחות, בהשוואה ל-5.4% בקרב אנשים ללא הפרעות אכילה. החוקרים חישבו כי לאנשים עם הפרעות אכילה סיכון גבוה ב-70% למחלות אוטואימוניות.

 

בקרב הסובלים מהפרעות אכילה הסיכון למחלות אנדוקריניות היה גבוה פי 2.4 – בעיקר בגלל סוכרת סוג 1. הסיכון למחלות גסטרואנטרולוגיות היה גבוה ב-80% - בעיקר בגלל מחלת הקרוהן.

 

כשהחוקרים הוציאו מחישוב הנתונים מחלות אנדוקריניות וגסטרואנטרולוגיות, השכיחות של מחלות אוטואימוניות בקרב הסובלים מהפרעות אכילה הייתה גבוהה ב-50% לפני תחילת הטיפול בהפרעות אכילה וב-40% בסוף תקופת המעקב.

 

החוקרים אומרים שמחקרם מראה כי תהליכים אוטואימוניים קשורים להפרעות אכילה. עם זאת המחקר לא מסביר את המנגנון העומד מאחורי הקשר בין מחלות אוטואימוניות להפרעות אכילה. כעת נדרשים מחקרים נוספים שיאושש שאכן קיים קשר שכזה ויבחנו את המנגנונים האחראים לו.

 

 

PLoS ONE, 2014; 9 (8): e104845 DOI: 10.1371/journal.pone.0104845