מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותבננות עשויות להגן על המוח שלכם

בננות עשויות להגן על המוח שלכם

העדויות מצטברות: מחקר ענק מצא כי מזונות עשירים באשלגן עשויים להפחית את הסיכון לשבץ


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לנשים לאחר גיל המעבר שאוכלות מזונות עשירים באשלגן סבירות נמוכה יותר לחוות אירוע מוחי ולמות בהשוואה לנשים שצורכות פחות אשלגן ממזון. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקני Stroke.

 

חוקרים מקולג' אלברט איינשטיין בארה"ב עקבו במשך כ-11 שנים אחר למעלה מ-90,000 נשים בגילאי 50 עד 79 ללא רקע של שבץ. הם בחנו כמה אשלגן הנשים צרכו ממזון וכמה מהן עברו במהלך המחקר שבץ איסכמי או דימומי או מתו מכל סיבה.

 

שבץ מוח נגרם עקב פגיעה בזרימת הדם למוח. בגלל הפגיעה בזרימת הדם, תאים באזור ניזוקים ובהתאם לאזור שנפגע במוח, נגרמים חסרים תפקודיים. ההפרעה בזרימת הדם למוח עלולה להיגרם בשל חסימה של כלי דם (שבץ איסכמי) או דימום (שבץ דימומי).

 

הנשים חולקו לרבעונים לפי כמות האשלגן שצרכו בתזונה. ניתוח הנתונים העלה כי נשים שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של אשלגן (יותר מ-3,193 מ"ג ביום) היו בעלות סבירות נמוכה ב-12% לעבור שבץ באופן כללי ובעלות סבירות נמוכה ב-16% לעבור שבץ איסכמי, בהשוואה לנשים שצרכו את הכמויות הקטנות ביותר של אשלגן ממקורות תזונתיים (פחות מ-.1,925 מ"ג ביום).

 

עוד נמצא כי נשים שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של אשלגן היו בעלות סבירות נמוכה ב-10% למות מכל סיבה במהלך תקופת המעקב, בהשוואה לאלה שצרכו את הכמויות המעטות ביותר.

 

 אשלגן ניתן למצוא בין היתר גם בתרד, אבוקדו, תפוח אדמה, חלב, שעועית לבנה ופירות יבשים (צילום: Shutterstock)

 

לא נמצא קשר משמעותי בין צריכת אשלגן לבין הסיכון לשבץ דימומי. החוקרים אומרים כי ייתכן שנתון זה נבע מכך שמספר הנחקרות במדגם זה שעברו שבץ דימומי היה קטן יחסית. עם זאת ייתכן שלצריכת אשלגן אין השפעה מניעתית על שבץ הנגרם עקב דימומים.

 

נראה כי ההשפעה המשמעותית של אשלגן על הסיכון לשבץ מתרחשת בקרב נשים שלא סובלות מלחץ דם גבוה. בקרב נשים ללא יתר לחץ דם, לאלה שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של אשלגן היה סיכון נמוך ב-27% לשבת איסכמי וב-21% לשבץ מכל סוג, בהשוואה לנשים שאכלו את הכמויות הקטנות ביותר של אשלגן. לעומת זאת, בקרב נשים עם יתר לחץ דם, אלה שצרכו את הכמויות הגדולות ביותר של אשלגן היו בעלות סיכון מופחת למוות, אך נראה שצריכת האשלגן לא הפחיתה את הסיכון שלהן לשבץ. 

 

לפי המלצות ארגון הבריאות העולמי על נשים לצרוך לפחות 3,510 מ"ג אשלגן ביום. רק כ-16% מהנשים שהשתתפו במחקר עמדו בהמלצה זו.

 

המחקר אומנם מצא קשר בין צריכת אשלגן לבין סיכון מופחת לאירוע מוחי, אך הוא לא יכול להוכיח כי מדובר בקשר של סיבה-תוצאה. עם זאת, הוא מצטרף למחקרים קודמים שבחנו את הנושא והגיעו לממצאים דומים.

 

בשנה שעברה פורסם בכתב העת British Medical Journal מחקר גדול שהתבסס על נתונים של 128,000 אנשים מ-33 מחקרים קודמים, שמצא כי העלאת צריכה של אשלגן הפחיתה מעט את לחץ הדם בקרב אנשים עם לחץ דם גבוה. בנוסף, בקרב אנשים שצרכו כמויות גדולות של אשלגן הסיכון לשבץ היה נמוך ב-24%.

 

מחקר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Journal of the American College of Cardiology והתבסס על נתונים מ-11 מחקרים קודמים שכללו כ-250,000 נחקרים, חשף כי צריכת 1,600 מ"ג אשלגן ביום - כמות הנמצאת בשלוש בננות גדולות - עשויה להפחית את הסיכון לשבץ ב- 21%.

 

בננה היא אחד המזונות העיקריים המכילים כמויות גדולות של אשלגן. כל בננה מכילה כ-420-500 מ"ג אשלגן. אשלגן ניתן למצוא בין היתר גם בתרד, אבוקדו, תפוח אדמה, חלב, שעועית לבנה ופירות יבשים.

 

 

STROKEAHA.114.006046Published online before print September 4, 2014