מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותרכיב הקיים ביין אדום עשוי להגן על העצמות

רכיב הקיים ביין אדום עשוי להגן על העצמות

מחקר מצא כי רזברטרול – רכיב הקיים ביין אדום – עשוי לשפר את צפיפות העצם בגברים שמנים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בשנים האחרונות מתחילות להצטבר עדויות לכך שליין עשויה להיות השפעה מיטיבה על בריאות העצם. מחקר חדש מראה כי ייתכן שניתן לייחס את ההשפעה לרזברטרול.

 

הרזברטרול הוא חומר טבעי השייך לקבוצת הפוליפנולים, הנמצא בעיקר בקליפות ענבים אדומים, יין אדום ובוטנים. החומר מפורסם כנוגד חמצון וכבעל תכונות אנטי-דלקתיות ומחקרים שנערכו במכרסמים מצאו כי הוא עשוי להגן מפני איבוד עצם.

 

מחקרים קודמים גם מצאו כי צריכת יין עשויה להגן על העצמות בבני אדם. במחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition נבדקו יותר מ-1,000 זוגות תאומות ונמצא כי אלו שצרכו כמות מתונה של יין באופן קבוע היו בעלות צפיפות עצם גבוהה יותר. לא נמצאה השפעה לצריכת משקאות אלכוהוליים אחרים כמו בירה וויסקי על בריאות העצם. מאחר ומדובר במחקר תצפיתי, הוא לא יכול להוכיח קשר של סיבה-תוצאה – משמע שלא ניתן לדעת אם היין בעצמו השפיע על צפיפות העצם.

 

מחקר התערבותי שפורסם שנה לאחר מכן בכתב העת Menopause הראה כי היין – ולא גורמים אחרים – הוא זה שמשפר את צפיפות העצם. המחקר העריך את ההשפעות של הימנעות מאלכוהול על תהליך שחלוף העצם בנשים לאחר גיל המעבר שנהגו לשתות אלכוהול, בעיקר יין, באופן קבוע. במהלך שבועיים בהם המשתתפות התבקשו להימנע מאלכוהול, החוקרים מצאו בדמן עליה משמעותית בסמן לשחלוף העצם, מה שמצביע על זירוז תהליך איבוד צפיפות העצם. באופן מפתיע, כשהנשים חזרו לשתות אלכוהול כהרגלן, לאחר פחות מיום שיעורי שחלוף העצם שלהן חזרו לרמות הקודמות.

 

במחקר שפורסם בשנת 2013 בכתב העת BMC Womens Health מצאו חוקרים כי לנשים ששותות יין סיכון נמוך יותר לשברי ירך, בהשוואה לאלו שאינן שותות יין, אלו שנהגו לשתות יין בעבר ואלו הנוהגות לשתות סוגי אלכוהול אחרים. המחקר שנערך בקרב יותר מ-115,000 נשים לאחר מנופאוזה מצא כי לנשים שנוהגות לשתות יין באופן קבוע סיכון נמוך ב-22% לשבר בירך בהשוואה לנשים שלא שותות אלכוהול, ב-15% בהשוואה לנשים שנהגו לשתות בעבר וכבר לא שותות אלכוהול, ב-13% בהשוואה לאלו שנוהגות לשתות משקאות אלכוהוליים כבדים יותר כמו ויסקי וב-28% בהשוואה לאלו שנוהגות לשתות בירה.

 

משקאות אלכוהוליים שאינם יין כמו ויסקי לא משפיעים באותו אופן על בריאות העצם (צילום: Shutterstock)

 

במחקר הנוכחי חוקרים מאוניברסיטת ארהוס בדנמרק ביקשו לבחון אם תוסף תזונה של רזברטרול – המכיל מינון גדול הרבה יותר של הרזברטרול מאשר יין – יכול להיטיב עם בריאות העצם של גברים שמנים עם התסמונת המטבולית, שנקשרה לדלקתיות כרונית העלולה לגרום לאיבוד עצם. הסינדרום המטבולי הוא מקבץ של גורמים המעלים את הסיכון למחלות לב, סוכרת ושבץ, הכוללים לחץ דם גבוה, רמות גבוהות של סוכר בדם, עמידות לאינסולין, רמות כולסטרול לא תקינות, ריכוז גבוה של שומנים בדם והשמנה בטנית.

 

לשם כך הם ערכו מחקר מבוקר במסגרתו נבדקה צפיפות המינרלים בעצם וסימנים להיווצרות וספיגת עצם בקרב 66 גברים בגיל העמידה עם תסמונת מטבולית.

 

במשך 16 שבועות הגברים נטלו פעמיים ביום רזברטרול במינון של 500 מ"ג, במינון של 75 מ"ג או פלצבו (חומר דמה). בגברים שנטלו את המינון הגבוה הייתה עלייה של 2.6% בצפיפות המינרלים בעמוד השדרה המותני בהשוואה לגברים שנטלו פלצבו. באלה שלקחו את המינון הגבוה הייתה גם עלייה של 16% ברמות של סמן ביולוגי להיווצרות עצם בהשוואה לקבוצת הביקורת.

 

המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מעלה את האפשרות שתוסף התזונה רזברטרול עשוי לעורר בניית עצם ואולי בעתיד לסייע לטיפול באוסטאופורוזיס. אך נכון לרגע זה מדובר בממצאים ראשוניים ביותר. נדרשים מחקרים נוספים בנושא לפני שניתן יהיה להמליץ על התוסף לחיזוק העצמות.

 

 

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, October 2014 DOI: 10.1210/jc.2014