מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותמחקר: חלב לא מגן מפני שברים

מחקר: חלב לא מגן מפני שברים

חוקרים מצאו שצריכת חלב לא קשורה לסיכון מופחת לשברים. באנשים ששתו המון חלב אף נצפה סיכון מוגבר למוות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

האם חלב באמת בריא לעצמות? למרות שחלב מהווה מקור לסידן וויטמין D, מחקרים שבחנו אם צריכת חלב מובילה להיווצרות עצמות חזקות יותר והפחתה בסיכון לשברים הגיעו לתוצאות סותרות.

 

כעת מתפרסם מחקר חדש שמצא כי שתיית חלב לא מפחיתה את הסיכון לשברים בקרב מבוגרים ואף עשויה להיות קשורה לסיכון מוגבר למוות.

 

המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת היוקרתי British Medical Journal, נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת אופסלה בקרב 61,433 נשים שבתחילת המחקר היו בגילאי 39-74 ו-45,339 גברים בגילאי 45-79 משוודיה.

 

הנבדקים השלימו שאלונים שונים בהם שאלוני אורח חיים ושאלוני תזונה מפורטים שבחנו את הצריכה בשנה באחרונה של 96 מזונות נפוצים בהם חלב, יוגורט וגבינה. החוקרים עקבו אחר שברים ותמותה בקרב הנבדקים באמצעות הרישומים הלאומיים. הגברים מילאו את השאלונים רק בתחילת המעקב, בעוד שהנשים מילאו את השאלונים שוב מספר שנים לאחר תחילת המעקב. 

 

הנשים היו במעקב במשך 20 שנים בממוצע, במהלכן 15,541 מתו ו-17,252 סבלו משברים, מתוכם 4,259 היו שברים בירך. הגברים היו במעקב במשך 11 שנים בממוצע, במהלכן 10,112 מתו ו-5,066 סבלו משברים, מתוכם 1,166 היו שברים בירך.

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו גובה, משקל, מנהגי אורח חיים, רמת השכלה ומצב משפחתי, גם בקרב הנשים וגם בקרב הגברים לא נצפה סיכון מופחת לשברים בכלל או לשברים בעצם הירך בפרט עם צריכה גדולה יותר של חלב.

 

יתרה מכך, לנשים ששתו יותר מ-3 כוסות חלב ביום (כ-680 מ"ל) היה אף סיכון מוגבר ב-16% לשברים בכלל, ב-60% לשברים בעצם הירך וגם סיכון מוגבר ב-93% למוות, בהשוואה לנשים ששתו פחות מכוס אחת ליום (60 מ"ל).

 

גם לגברים היה סיכון מוגבר למוות בקרב אלה שצרכו כמויות גדולות מאוד של חלב, אך הקשר היה פחות משמעותי מהקשר שנצפה בין שתיית חלב לתמותה בנשים – בהשוואה לגברים ששתו פחות מכוס חלב ביום, לגברים ששתו 3 כוסות חלב או יותר ביום היה סיכון גבוה ב-10% למוות.

 

עוד מצאו החוקרים קשר בין צריכת חלב לסמנים ביולוגיים בדם ובשתן של דחק חמצוני ודלקתיות – הקשורים לסיכון מוגבר לשברים ולבעיות בריאות נוספות.

 

לעומת זאת, צריכת כמויות גדולות של מוצרי חלב מותססים עם תכולת לקטוז (סוג של סוכר) נמוכה כמו יוגורט וגבינה נקשרה לשיעורי תמותה נמוכים יותר וסיכון מופחת לשברים, במיוחד בקרב נשים.

 

 

צריכת כמויות גדולות של מוצרי חלב מותססים כמו יוגורט נקשרה לשיעורי תמותה נמוכים וסיכון מופחת לשברים (צילום: Shutterstock)

 

החוקרים הסיקו כי צריכת כמויות גדולות של חלב בנשים וגברים אינה מלווה בסיכון מופחת לשברים ואף עשויה להיות קשורה לסיכון מוגבר למוות. לדבריהם, ייתכן שהסיבה לכך היא תכולת הלקטוז שבחלב, שבמחקרים בחיות מעבדה נקשר להגברת דחק חמצוני ודלקתיות כרונית. עם זאת, מחקרם לא מוכיח כי הלקטוז הוא הגורם הישיר לקשר. החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם מעמידים בספק את תקפותן של ההמלצות לצריכת כמויות גדולות של חלב למניעת שברים.

 

האם חלב הורג?

 

המחקר הוא מחקר תצפיתי ומטבעו מחקר שכזה לא יכול להוכיח קשר של סיבה-תוצאה. לא ניתן לומר שצריכת החלב היא זו שהובילה לסיכון המוגבר למוות מאחר וגורמים אחרים שהחוקרים לא לקחו בחשבון היו עשויים להתערב ולהשפיע על התוצאות. כך לדוגמה, ייתכן שלאנשים ששותים המון חלב יש מאפיינים אחרים המעמידים אותם בסיכון מוגבר למוות. מאותה סיבה המחקר לא מהווה צידוק לשינוי ההמלצות לצריכת חלב לחיזוק העצמות.

 

גם החוקרים קוראים לפרש את הממצאים בזהירות ומבהירים שיש צורך במחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להגיע למסקנות מוצקות המצדיקות שינוי בהמלצות התזונתיות.

 

 

BMJ 2014 - Published 28 October 2014