מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסחדשותהאם הרופא שלך עוקב אחרייך בפייסבוק?

האם הרופא שלך עוקב אחרייך בפייסבוק?

מסמך חדש של ההסתדרות הרפואית מתאר שימושים לא נאותים של רופאים ברשתות חברתיות ומפרט הנחיות בנושא


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רופא בעל קליניקה פרטית עקב אחר מטופליו באמצעות הרשת החברתית אינסטגרם. כוונותיו היו תמימות וכל שהיה ברצונו הוא לשמור על קשר עם מטופליו, אך עם הזמן החל להיחשף "להרגליהם המגונים" של המטופלים, אשר לעתים פעלו בניגוד לעצתו. באחד המקרים נחשף הרופא לתמונה של אחד ממטופליו הסובל מאסתמה, כשהוא מעשן סיגריה במועדון. הרופא הרשה לעצמו לנזוף במטופל על התנהגותו, בכדי להבהיר לו את ההשלכות שיש לעישון על חולי אסתמה. המטופל היה מופתע מכך שהרופא יודע לגביו פרטים שהוא עצמו לא סיפר לו מעולם.

 

זהו אחד המקרים המתוארים במסמך חדש שפרסמה הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, המביא דוגמאות מישראל הממחישות את הסכנות שבהתקשרות דיגיטלית בין רופאים ומטופלים. 

 

בין הדוגמאות שפורסמו במסמך גם הסיפור הבא: רופאת נשים, שאחת ממטופלותיה איחרה באופן קבוע לתורים שנקבעו עבורה, פרסמה פוסט בפייסבוק בזו הלשון: "פציינטית שלי מאחרת באופן קבוע לפגישות עמי... כתגובה לכך אני שוקלת לאחר ללידת התינוק שלה במספר שעות". אחד מעוקביה של הרופאה בפייסבוק ביצע צילום מסך של הפוסט ופרסם אותו בקבוצת פייסבוק ייעודית שנפתחה כפלטפורמה לדיון עבור אמהות שעתידות ללדת את תינוקם בבית החולים בו עבדה הרופאה. כתוצאה מפרסום הפוסט נשמעה ביקורת חריפה כנגד רופאת הנשים וכנגד בית החולים בו עבדה.

 

כדי למנוע מצבים כאלה ורבים אחרים - בהם פגיעה בסודיות הרפואית, פגיעה באמון שיש למטופלים ברופאים, פרסום לא ראוי ומתן עצות רפואיות העלולות להיות מסוכנות - הלשכה לאתיקה ניסחה הנחיות חדשות. "שמנו על עצמנו, כמטפלים וכמרפאים, מגבלות וקיבלנו על עצמנו כללי התנהגות מקצועיים. אותם כללים חלים גם ברשתות החברתיות – והם אף מתעצמים, בשל ההד הרחב" נכתב במסמך.

 

הנחיות לרופאים: כך תנהגו ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות 

 

המסמך מפרט כללי אתיקה רפואית לאספקטים שונים של התקשרות דיגיטלית ומדיה חברתית. מטרתם להנחות את הרופא דרך הדילמות הרבות העולות בהקשר של השימוש היומיומי, המקצועי והחברתי ברשת ובאמצעים דיגיטליים מול מטופליו ובכלל. ההנחיות באות להגן על המטופלים, על הרופאים ועל המוסדות בהם הם מועסקים. בין ההנחיות: 

 

* רופא יימנע מביקורת או מאמירות אישיות הקשורות למטופלים, בכל מקום שהוא ברשת, ולא יעלה תוכן בעל אופי אישי ופוגעני המתייחס למטופל בעבר או בהווה, גם אם נשמר חסיונו הרפואי של המטופל.

 

* רופא יימנע מיצירת קשר בעל אופי אישי, חברתי ולא מקצועי עם מטופליו, לרבות לעניין "הצעה או קבלת חברות" באמצעות המדיה החברתית.

 

* רופא ינטר ויבקר באופן שוטף את המידע הנגיש מטעמו למטופלים על אודותיו ברשת, ויוודא כי מדובר במידע אמין המכבד את הרופא ואת מקצוע הרפואה.

 

* רופא לא יעשה שימוש באמצעי תקשורת מקוונים לחיפוש מידע על אודות ההתנהלות האישית של מטופליו, גם לא לצורך מעקב על מצבם הרפואי או מתוך דאגה לבריאותם.

 

* רופא הנחשף למידע רפואי ברשת על אודות מטופל יפעל בזהירות ויפעיל שיקול דעת מקצועי בקשר לאופן מסירת המידע למטופל, כאשר לנגד עיניו יעמדו טובת המטופל והשפעת החשיפה על יחסי האמון בין הרופא למטופל.

 

* רופא יימנע ממתן טיפול רפואי בדרכי התקשרות דיגיטליות ובמדיה החברתית בכל המקרים בהם נדרשת בדיקה גופנית של המטופל או התרשמות בלתי־אמצעית ממצבו הפיסי או הנפשי.

 

* רופא המזהה ברשת התנהגות בלתי־נאותה מבחינה אתית או מקצועית של חברו למקצוע, יתריע על כך בפני אותו עמית. רופא המזהה ברשת התנהגות בלתי־נאותה של חברו למקצוע, הנמשכת למרות התרעתו על כך בפניו, ידווח לממונה על אותו אדם, לרשויות או לכל גורם מוסמך אחר לפי שיקול דעתו. כמו כן, רופא הנחשף למידע ברשת שיש בו כדי להפר את חיסיונו הרפואי או פרטיותו של מטופל, יפעל להגנה על המטופל ו/או על המידע בדרכים המקובלות.

 

* רופא לא יציין בפרסום ברשת את מעלותיו של טיפול רפואי מסוים מבלי לפרט במקביל את סיכוניו ומגרעותיו.

 

 

למסמך המלא

 

יובל-לוי
15/12/14 22:46

למי שמעוניין להתייחס לשאלותיי. נא להתייחס בתשובה לשיתוף זה בו כתוב יובל לוי ולא ליובל6 יובל לוי זו כתובת המייל העדכנית . תודה. כאבי גב תחתון ורגליים לאחר השתלת אלקטרודות בחוליות L3,L4 לפני יותר משנה זמן קצר אחרי ההשתלה נגרם לי זיהום (אפסס אפידוראלי)בחלל האפידורלי.מיד הוצאו האלקטרודות .הזיהום טופל באנטיביוטיקה ומוגר. למרות שהזיהום מוגר כבר יותר משנה יש לי עדין כאבים בגב התחתון בשעת היום המחמיר מאד לאחר הליכה של כחצי שעה .בלילות איני יכולה לישון מכאבי רגליים. בהדמייה של אם,אי.אר לא נמצא שום ממצא. רופאמכבי המומחה לכאב העלה השערה שישנה הצטלקות על העצב כתוצאה מהזיהום. השערה נוספת ,שכתוצאה מהזיהום שהיה הנוזל הזורם בחלל חוט השדרה נפגע. איני מבין דבר וחצי דבר בנושא זה. כל שאני יכול להעיד שלפני ההשתלה ,שבגינה נגרם לי זיהום מעולם לא סבלתי מכאבים אלו. מה לדעתכם הסיבה לכאבים למרות שהזיהום מוגר? האם זהו נזק בילתי הפיך? מהו הטיפול המומלץ ביותר לכאב זה כדי שיוקל לי,ואוכל לעשות הליכה. האם ניתן להפטר מכאב זה? איזה בדיקות יש לעשות כדי לזהות מה הבעיה? אשמח לדעת כל מידע בנושא ,ולקבל המלצה לטיפול ,שאהייה משוחרר מכאב זה.. תודה, יובל לוי