מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכיםסדנאות גמילה מעישון - מה שצריך לדעת

סדנאות גמילה מעישון - מה שצריך לדעת

אילו סדנאות גמילה מסיגריות ניתנות על ידי קופות החולים? מהם שיעורי ההצלחה? והאם חייבים להשתתף בסדנה כדי לקבל תרופות לגמילה מעישון? ריכזנו תשובות לכל השאלות על סדנאות גמילה מעישון של קופות החולים


סדנת גמילה מעישון (צילום: Shutterstock)
סדנת גמילה מעישון (צילום: Shutterstock)

ההתמכרות לסיגריה כוללת בתוכה שני מרכיבים – התמכרות גופנית לניקוטין והתמכרות פסיכולוגית-התנהגותית לסיגריה עצמה. לפיכך הטיפול בהתמכרות, דהיינו גמילה מעישון, מורכב אף הוא בצורתו האופטימאלית מטיפול תרופתי (שעוזר להתמודדות עם המרכיב הגופני בהתמכרות) ומייעוץ קוגניטיבי-התנהגותי (שעוזר להתמודד עם המרכיב הפסיכולוגי-התנהגותי).

 

איזו סדנה לגמילה מעישון כלולה בסל?

 

בארבע קופות החולים מוצעות כיום ללא תשלום סדנאות לגמילה מעישון. סדנאות הגמילה מועברות במתכונת של שמונה מפגשים, שנמצאה במחקרים כמועילה ביותר לגמילה מעישון, באורך של כשעה וחצי למפגש. בכל סדנה משתתפים כ-15 איש.

 

כיצד מתנהלת סדנה לגמילה מעישון?

 

סדנאות הגמילה משלבות גישה התנהגותית-קוגניטיבית וכוללות תמיכה קבוצתית, לצד התאמה אישית לכל משתתף, וכן כלים להתמודדות עם התלות הגופנית והפסיכולוגית בסיגריות.

 

הסדנה מתואמת עם נטילת התרופות לגמילה מעישון צ'מפיקס (ורניקלין) וזייבן (בופרופיון). מומלץ לתכנן את תחילת השימוש בתרופות כשבוע-שבועיים לפחות לפני המועד הרצוי לגמילה ויש להמשיך את הטיפול למשך 3-6 חודשים מלאים לאחר מכן, בתיאום עם הרופא המטפל.

 

האם חייבים להשתתף בסדנה לגמילה מעישון כדי לקבל תרופות לגמילה מעישון?

 

עד לינואר 2019, ההשתתפות בסדנה הייתה הכרחית כתנאי לקבלת הסבסוד של התרופות לגמילה מעישון דרך סל הבריאות הממלכתי. בינואר 2019 התרופות נכנסו לסל ללא תלות בהשתתפות בסדנה

 

התרופות שמיועדות לגמילה מסיגריות של אנשים בוגרים מגיל 18 ומעלה, ניתנות דרך הסל בעלות של השתתפות עצמית בלבד (15% מעלות התרופה, בבתי המרקחת של קופות החולים). לחולים כרוניים כלולות התרופות במחיר התקרה לחולה לתרופות בסל. לנגמלים שאינם יכולים להשתמש בתרופות המרשם צ'מפיקס או זייבן מכל סיבה שהיא, כגון תופעות לוואי, רגישות, היריון או הנקה כלולים בסל גם תחליפי ניקוטין. 

 

מי מעביר את סדנאות הגמילה מעישון?

 

חלק מהסדנאות מופעלות ישירות על ידי קופות החולים וחלקן על ידי מפעילים חיצוניים הנמצאים בהסכמים עם הקופות. הסדנאות מועברות על-ידי יועצים לגמילה מעישון שהוכשרו לשם כך בקופה עצמה או במרכזים האוניברסיטאיים לגמילה מעישון הפועלים באוניברסיטת בן-גוריון ובטכניון.

 

האם אפשר לעבור סדנה?

 

כיום קופות החולים אינן מאפשרות לעבור בין סדנאות, ומטופל שהחל להיגמל בסדנה מסוימת – מתבקש לסיימה.

 

ניסיתי להיגמל ונכשלתי. האם אני יכול לנסות שוב?

 

כיום אין הגבלה על ניסיונות גמילה נוספים במקרה של כישלון. במילים אחרות: מטופל שעבר סדנה לגמילה מעישון ולא נגמל – יכול לגשת לסדנה נוספת וכיום אין דרישה לתקופת המתנה בין סדנה לסדנה.

 

מה היעילות של סדנאות גמילה מעישון?

 

לפי מחקרים שבוצעו בקופות החולים, יעילות הסדנאות בגמילה מעישון גבוהה יחסית. 80% עד 90% נגמלים מעישון בעזרת הסדנאות בשילוב עם התרופות לגמילה מיד עם סיום הסדנה.

 

לפי נתונים שנאספו בקופת חולים כללית ודווחו למשרד הבריאות, שיעורי גמילה מסיגריות עומדים על 42% עד 43% בתקופה של שלוש עד חמש שנים לאחר סיום הסדנה. לפי נתוני קופות החולים מכבי ומאוחדת – שנה לאחר סיום הסדנה עמד שיעור הנגמלים מעישון על 50% מהמשתתפים. עם זאת, יש לסייג נתונים אלו מכיוון שלא בוצע אימות ביוכימי של מצב העישון, וכן לא נכללו כלל המשתתפים בסדנה אלא רק אלו שסיימו את הסדנה ו/או השתתפו במספר מסוים של פגישות.

 

השוואה שבוצעה על סמך מאגר המחקרים הרפואיים Cochraine שהתפרסמה בינואר 2009 באשר ליעילות השיטות השונות לגמילה מעישון, המבוססת על 54 מחקרים רפואיים בתחום, העלתה כי היעילות הגבוהה ביותר הייתה לגמילה המשולבת של תרופות ומפגשי תמיכה בשיטה ההתנהגותית. מאמר סקירה ל-23 מחקרים בנושא שהופיע בנובמבר 2008 בכתב העת European Journal of Cancer Preventionהעלה כי בהשוואה לגמילה לבד וללא כל עזרה, טיפול קבוצתי התנהגותי העלה פי 2.17 את הסיכויים להיגמל, תרופות העלו פי 2.07 את סיכויי ההצלחה לגמילה, וכן סיכויי ההצלחה עלו פי 2.04 כתוצאה מייעוץ אישי של רופא, ב-77% בשימוש בתחליפי ניקוטין וב-56% בייעוץ אישי של מנחה.

 

איך ניתן להירשם לסדנאות גמילה מעישון של קופות החולים?

 

לפרטים נוספים על סדנאות לגמילה מעישון ולהרשמה לסדנאות ניתן לפנות למוקדים הטלפוניים של קופות החולים:

 

כללית - אתר כלליתמוקד טלפוני 2700*

מכבי - אתר מכבימוקד טלפוני  3555*

לאומית - אתר לאומיתמוקד טלפוני 1700-507-507

מאוחדת - אתר מאוחדתמוקד טלפוני 3833*

 

 

ד"ר יעל בר-זאב היא יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, מנהלת המרכז למניעה וגמילה מעישון באוניברסיטת בן גוריון ומנהלת תחום גמילה מעישון בכמוני

 

 

עדכון אחרון: ינואר 2019