מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכיםכך תעזרו לאדם קרוב להפסיק לעשן

כך תעזרו לאדם קרוב להפסיק לעשן

למה לצפות כשבן משפחה או חבר מפסיק לעשן? איך אפשר לעזור לנגמל? ומה לא כדאי לעשות?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ההחלטה להפסיק לעשן היא של המעשן עצמו ואף אחד לא יכול לעשות אותה עבורו. עם זאת, כשהתקבלה ההחלטה, יש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור בתהליך הגמילה. למעשה, פרט לטיפולים התרופתיים וההתנהגותיים, תמיכה היא אחד מהדברים הבודדים שהוכחו כחשובים להצלחה בגמילה מעישון. ריכזנו מספר עצות שיסייעו לכם לסייע למעשן להיגמל.

 

• עישון אינו רק הרגל. מדובר בהתמכרות קשה ומורכבת והגמילה לרוב מהווה אתגר גדול. אלא אם כן גם אתם עישנתם ונגמלתם, אין לכם מושג איך זה מרגיש. הימנעו מלומר לנגמל שאתם יודעים מה עובר עליו. גלו הרבה אמפתיה וסבלנות.

 

• תשאלו את הנגמל איך אתם יכולים לתמוך בו - מה הוא צריך. גם אם נגמלתם בעצמכם או ליוויתם אדם אחר בגמילה אל תניחו שאתם יודעים מה צרכיו – כל נגמל הוא שונה.

 

• ידעו את הנגמל לאורך כל הדרך בכך שאתם מאמינים בו ושאתם יודעים שהוא יכול לעשות את זה. חשוב לחזק את הביטחון העצמי שלו.

 

• הימנעו מנדנודים, בדיקות מעקב והטפות. במקום רק ידעו את הנגמל כמה אתם מעריצים אותו על הניסיון להפסיק ושאתם כאן בשבילו.

 

• הכירו את התסמינים מהם הנגמל עלול לסבול ואת הדרכים להקל עליהם. בין התסמינים הנפוצים - חוסר יכולת להתרכז, עצבנות, חוסר סבלנות ומצב רוח ירוד, וגם תסמינים גופניים כמו עצירות וצרבות. הימים הראשונים הם הקשים ביותר ולרוב אחרי שבועיים תהיה הקלה משמעותית. הזכירו לנגמל ברגעים קשים שהתסמינים הם מוכרים וזמניים וזכרו זאת בעצמכם כשאתם מאבדים סבלנות.

 

• למרות שרוב התסמינים חולפים בשבועות הראשונים, זכרו שגמילה מעישון היא מאבק מתמיד הדורש תמיכה ועידוד לאורך כל הדרך. תחגגו בנקודות זמן כמו שבוע ללא סיגריות, חודש ללא סיגריות וכדומה. "אחד הדברים הבעייתיים הוא שנגמלים שומעים הרבה משפטים כמו "וואו, איזה יופי... כל הכבוד!" בתקופה הראשונה ואז החיזוקים נוטים להיעלם. חשוב להבין כי נגמלים זקוקים לשמוע "כל הכבוד" גם שנתיים אחרי הסיגריה האחרונה", אומרת ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, מנהלת המרכז למניעה וגמילה מעישון באוניברסיטת בן גוריון ומנהלת תחום גמילה מעישון בכמוני.

 

• היו סובלניים כשהנגמל עצבני וחסר סבלנות. בשום פנים ואופן אל תגידו משפטים כמו "היה כבר יותר קל להתמודד אתך כשעישנת" או "אולי תדליק סיגריה וזהו" - אפילו לא בצחוק! זכרו, לא משנה כמה זה מתסכל עבורכם, עבורו זה מתסכל הרבה יותר. זכרו גם שהגמילה היא זמנית אבל ההטבות שלה ילוו אותו ואתכם לאורך כל החיים.

 

• אמרו לו להתקשר בכל פעם שהוא רוצה לדבר ובייחוד אם עולה לו דחף לעשן. תזכירו לו בשיחה כי הדחף יעבור בעוד מספר דקות – בין אם הוא יעשן סגריה או לא.

 

אמרו לנגמל להתקשר כשעולה הדחף לעשן. תזכירו לו שהדחף יעבור בעוד מספר דקות – בין אם יעשן או לא (צילום: Shutterstock)

 

• תתעניינו בשלומו – תשאלו איך הוא מרגיש ולא אם הוא חזר לעשן.

 

• בלו עמו זמן והציעו הסחות דעת. נסו להימנע מ"מצבים מסוכנים" העלולים להקשות על הנגמל כמו מקומות בהם העישון נפוץ. במקום לבלות בפאב בו נהגתם לשתות ולעשן צאו לסרט בקולנוע. כמובן שמומלצות במיוחד פעילויות גופניות שיסייעו לנגמל גם לשמור על המשקל.

 

• עזרו לו להפחית לחצים. סרט מצחיק, מופע סטנד אפ, טיול משותף בטבע או סתם בילוי זמן בכיף ביחד יכולים לעזור.

 

• החזיקו בתיק מסטיקים, סוכריות, מקלות גזר, בקבוק מים, כדור לחץ או קיסמים שתוכלו להציע ויעזרו לו להתגבר על החשק ברגעים קשים.

 

• עברו שלושה חודשים ללא סיגריות? "90% מהאנשים שחוזרים לעשן נשברים בימים הראשונים ועד שלושה חודשים לאחר ההפסקה" אומרת ד"ר בר-זאב. ציינו זאת בפני הנגמל כשיגיע לנקודת הזמן. וכמובן – תחגגו.

 

• יש ביכולתכם גם לסייע לנגמל להימנע מהשמנה העלולה ללוות את הגמילה. "ודאו שיהיה אוכל מוכן בבית ושלא יגמרו הירקות והפירות" אומרת ד"ר סיגל אילת–אדר, דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית, העוסקת בייעוץ תזונתי בסדנאות גמילה. "חשוב גם לא להכניס אויבים הביתה - לא להגיד "הנה שוקולד תתאפק". הזמינו אותו לצאת להליכה או שתפנו לו את הזמן להליכה. צריך להיות קשובים למה שהנגמל צריך, אם הוא צריך שוטר - להיות השוטר, אם זה מפריע לו לא להגיד כלום".

 

• אם אתם מעשנים בעצמכם, אל תעשנו ליד הנגמל. הרחיקו מהעין דברים הקשורים לעישון כמו מאפרות, מצתים וכמובן קופסאות סיגריות. והכי חשוב, אל תציעו לו סיגריה בשום פנים ואופן. גם אם הנגמל ברגע קשה ומבקש סיגריה - אמרו לא.

 

• אל תתעצבנו או תהיו קשים אם הוא מועד. תשכחו מהאשמות או ייסורי מצפון – הוא כנראה סובל מזה מספיק. הזכירו לו שמעידה אין משמעה כישלון. הזכירו לו את ההתקדמות שעשה, עזרו לו לפענח מה עורר את החשק העז שהוביל למעידה ולבנות תוכנית להתמודדות עם מצבים כאלה בעתיד.

 

 

*מקורות: מכון הסרטן הלאומי בארה"ב, איגוד הריאות האמריקאי, החברה האמריקאית לסרטן 

 

עדי.בורדר
25/04/20 15:43

אני הצלחתי להיגמל אחרי שהסכמתי בידעה שהתהליך קשה אך שווה את זה (ידעתי שהולכות להיות תופעות לוואי כמו עצבנות , השמנה וכו ) הידיעה שתופעות הלוואי הם זמניות בלבד הינה אני כבר 4 חודשים לא מעשנת ואני ממש לא מתגעגעת תופעת הדיכאון או האכילה המטורפת ירדו יוצא לי לחשוב על סיגריה פעם אחת בשבוע וגם זה רק נזכרת באיזה כיף שאני לא .. יכולה להגיד שכשכעסתי ועצבנו אותי אמרתי אני לא פוגעת בעצמי כי אחרים עיצבנו אותי וכך נמנעתי מהסיגריה בזמני מתח . כן נתתי לעצמי להתרפק על מזון למרות שהשמנתי 9 קילו , עכשיו כשההרגל הרע נעלם , נשאר הרגל האוכל עצמו ואיתו יותר קל להתמודד ביחוד שהוא לא במקום של פיצוי . אז אני מרזה את מה שעליתי . אם אפשר לקחת חופש ותכנן תקופת רגיעה לזמן הגמילה מה טוב . אגב השתמשתי בכדורים שנתנו בקופה והפסקתי לאחר 3 שבועות למרות שהמליצו לי שלא אני חושבת שעשיתי עבודה מוחית חזקה מאוד ולפני שאתם מפסיקים תתחילו לשם לב כמה הסיגריה מכלכלת ... כמה היא חונקת .. כמה אתם נדחים בחברה , או שאתם בורחים לזה , הזמן בבוקר כמה זמן יש לי פתאום .. אין לי רגשות אשם שלא הספקתי לפחות את הקפה וסיגריה שארכו חצי שעה עד שעה ... אין שיעול , אין ליחה , אין מוגבלות , הרכב נקי הבית נעים , תענוג .

עמי188
02/12/17 16:15

אישתי חזרה לעשן אחרי שנה של ללא סיגריות . יש לומר במהלך ה8 שנים האחרונות היו לפחות 3 נסיונות שלא עברו את הכמה ימים \ חודשים . ופתאום התעורר הצורך שלה לעשן . ולי אין מה לעשות .למרות שאני לא סובל זאת . סתם מצאתי כאן פורקן .

גמילה מעישון באיבחה אחת. זה מה שעשיתי אחרי עישון של חפיסה ליום. כיצד? היה לי משק חקלאי במושב מוקף פרדסים . כשהתעוררתי בבוקר עם כוס קפה וסיגריה, היכה אותי נחשול של ניחוח פרדסים משכר שהתערבב עם ריח העשן המסריח של הסיגריה. בהחלטה של רגע אחד נתתי למוח הוראת קבע להעדיף את ניחוח הפרדסים על פני צחנת עשן הסיגריה. שלושה שבועות של הפסקת העישון הפכו לגמילה בלתי הפיכה. רוצה ניחוחות נעימים, צא החוצה ומלא את ריאותיך באויר יד-ראשונה מהול בריח -פרדסים ממכר ומשכר. חג שבועות שמח לכל הניגמלים מעישון מצחין.

ה-"גמילה" הקלה ביותר היא תרגול סדיר של המדיטציה הטרנסנדנטלית. מה גורם לאדם נורמלי במאה ה-21 לעשן? דבר אחד - מתח. אין שיטה פשוטה, טבעית מחד ויעילה יותר מאידך לנטרל מתח. לכן, ה-"נגמל" לא זקוק לתמיכה, לייסורים, לקשיים - הוא נגמל באופן טבעי ביותר כשרמת המתח שלו פוחתת.