מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טראומה מטרור ומלחמה

מנהלי קהילה

רמי יולזרי
רמי יולזרי
מתמודד עם פוסט טראומה מאז מלחמת לבנון הראשונה, רץ למרחקים ארוכים , מאד .  אב ל-3 בנים, תושב נס ציונה, יזם חברתי , מנהל חברה משפחתית למחקרי שוק , ועוד 
עמותת נט
עמותת נט"ל
נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי, היא עמותה (מלכ"ר) א-פוליטית, אשר הוקמה על ידי ד"ר יוסי הדר ז"ל ז"ל, הוגה המרכז ויוזמו, ויהודית יובל רקנאטי, יו"ר העמותה. נט"ל הוקמה בשנת 1998 מתוך רצון להעלות למודעות הציבורית את תופעת הטראומה על רקע לאומי, קרי השלכותיו של הסכסוך הישראלי-ערבי, ולהבחין בין נפגעיה של טראומה זו לבין נפגעי טראומה כתוצאה מאירועים א
גלי דגן
גלי דגן
גלי דגן -סמנכ"ל שיווק והסברה בנט"ל
כמוניטראומה מטרור ומלחמהחדשותפוסט טראומה קשורה להתפתחות סוכרת בקרב נשים

פוסט טראומה קשורה להתפתחות סוכרת בקרב נשים

מחקר: לנשים עם פוסט טראומה סיכון גבוה עד פי שניים לפתח סוכרת בהשוואה לנשים ללא פוסט טראומה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר אמריקאי רחב היקף מאוניברסיטת הרווארד זיהה קשר חזק בין פוסט טראומה (PTSD) להתפתחות סוכרת סוג 2 בקרב נשים.

 

המחקר מבוסס על עיבוד סטטיסטי של נתונים שנאספו ב'מחקר האחיות' הגדול העוקב אחר 49,739 נשים בארה"ב העובדות כאחיות, ובוחן התפתחות מדדי תחלואה לאורך השנים. מעל לרבע מהנבדקות (27.5%) דיווחו במסגרת המחקר כי לא נחשפו לכל אירוע טראומטי מאז תחילת המעקב בשנת 1989, ואלו שימשו כקבוצת ביקורת לצורך ניתוח. מבין הנשים שנכללו בקבוצת המחקר ונחשפו לאירועים טראומטיים, מחצית (51%) דיווחו כי אין להם כלל תסמינים של פוסט טראומה. ל-4% מהנבדקות בקבוצת המחקר היה המספר הגבוה ביותר של 7-6 תסמינים. במעקב שנמשך 22 שנים, 6.2% מהנשים בקבוצת המחקר פיתחו סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים).

 

תסמיני פוסט טראומה, כפי שהוגדרו במחקר, נלקחו משאלון הקובע שבעה תסמיני ההפרעה על פי הגדרתה הרשמית בספר האבחנות של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי ה-DSM: הימנעות מאנשים/מצבים מסוימים, אובדן עניין בפעולות שגרמו בעבר להנאה, הרגשת בדידות וריחוק מאנשים, קושי לפתח רגשות תשוקה ואהבה לאחרים, תחושת חוסר תועלת בתכנון העתיד, הפרעות שינה גוברות מאז האירוע הטראומטי ותחושת עצבנות ומתח בתגובה לתנועות או קולות שגרתיים.

 

המחקר זיהה קשר ברור בין עלייה במספר תסמיני הפוסט טראומה לבין הסיכון לסוכרת: נשים עם 3-1 תסמיני פוסט טראומה היו בסיכון גבוה ב-40% לפתח סוכרת, 5-4 תסמינים העלו את הסיכון לסוכרת ב-50%, ו-7-6 תסמינים העלו ב-80% את הסיכון לפתח סוכרת. החוקרים מסכמים כי ריבוי תסמינים של פוסט טראומה מעלה את הסיכון לפתח סוכרת עד פי 2.

 

הקשר בין פוסט טראומה לסוכרת יוחס במחקר בעיקר לשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה המעלות את הסיכון לסוכרת וכן למשקל עודף העשוי להתפתח בתגובה לטראומה ומעלה כמובן את הסיכון לסוכרת. בין הגורמים שלא נמצאו קשורים בהידוק הקשר בין פוסט טראומה וסוכרת נכללו עישון, תזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית.

 

החוקרים קוראים לצוותים רפואיים בבריאות הנפש המטפלים בנשים עם פוסט טראומה להיות ערים לקשר החזק לסוכרת ולנסות לבצע פעולות למניעת התפתחות המחלה, לרבות בהקפדה על תזונה נכונה, מניעת השמנה ועישון וקידום אורח חיים בריא. המחקר מתפרסם החודש בכתב העת JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקאית.

 

המחקר הנוכחי מהווה ראיה נוספת לקשר המתהדק בשנים האחרונות בין סוכרת למצבים נפשיים מעורערים המתאפיינים ברמות גבוהות של לחץ וחרדה. מחקר מבריטניה מאוקטובר 2014 שניתח נתונים על מעל ל-222,000 איש, מצא כי אנשים העובדים לפחות 55 שעות בשבוע בעבודות המוגדרות ב"סטטוס נמוך" נמצאים בסיכון גבוה ב-29% לסוכרת. בינואר 2014 התפרסמו ממצאי מחקר בינלאומי שנערך גם בישראל וזיהה קשר בין חשיפה לאירועים טראומטיים לבין התפתחות מחלות כרוניות שונות, כשחשיפה לאירוע טראומטי אחד העלתה ב-50% את הסיכון למחלה כרונית, וחשיפה לשני אירועים כבר העלתה ב-80% את הסיכון למחלה כרונית. הסיכון לסוכרת עלה במחקר ב-70% לאחר חשיפה לאירוע טראומטי אחד עד ארבעה אירועים וב-80% לאחר חשיפה לחמישה אירועים ומעלה.

 

בשנים האחרונות דווח על מקרים של חיילי צה"ל שפיתחו סוכרת במהלך שירותם הצבאי, וזכו הכרה בבתי משפט כנפגעים כתוצאה מהלחץ שנגרם במהלך השירות הזכאים לפיצוי כספי. לאחרונה פורסם כי לאחר מאבק משפטי ממושך הכיר צה"ל ברב צבאי שעסק בזיהוי גופות חללי אסון המסוקים בשנת 1997 כנכה צה"ל, לאחר שפיתח סוכרת כעבור חודשים ספורים מהאסון. 

 

 

JAMA Doi:10.1001/jamapsychiatry.2014.2632