מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותהפרעות אכילה נפוצות מאוד בבנות עם סוכרת נעורים

הפרעות אכילה נפוצות מאוד בבנות עם סוכרת נעורים

מחקר: הסבירות של בנות עם סוכרת סוג 1 לפתח הפרעת אכילה בשלב כלשהו עד גיל 25 עומדת על 60%


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר זיהה שכיחות גבוהה מאוד של הפרעות אכילה בבנות ונשים צעירות עם סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים).

 

ידוע כי בקרב ילדים ומבוגרים-צעירים עם סוכרת סוג 1 קיימת שכיחות גבוהה של הפרעות בהתנהגות האכילה – מושג המתייחס גם להפרעות אכילה קליניות וגם להפרעות אכילה שאינן מוגדרות כהפרעות אכילה באופן רשמי.

 

הפרעות בהתנהגות האכילה עלולות להיות מסוכנות במיוחד במטופלים עם סוכרת סוג 1, מאחר והן עשויות לפגוע קשות בשליטה המטבולית ולהאיץ את התפתחותם של סיבוכי סוכרת. הפרעות כאלה גם נקשרו בעבר לעלייה בסיכון למוות.

 

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Diabetes Care ביקש לבחון את מאפייני התפתחותן של הפרעות אכילה והפרעות בהתנהגות האכילה, במסגרת מעקב ארוך טווח אחר 126 בנות עם סוכרת סוג 1.

 

במהלך 14 שנים חוקרים מאוניברסיטת טורונטו ביצעו שבע הערכות שונות להפרעות בהתנהגות האכילה בנבדקות. ההערכה הראשונה בוצעה בתחילת המעקב, אז הגיל הממוצע של הבנות היה 11.8 שנים והשביעית בוצעה כשהבנות היו בנות 23.7 שנים בממוצע.

 

בהערכה השביעית, 32.4% (23 מתוך 71 נשים צעירות שהוערכו בנקודת זמן זו) עמדו בקריטריונים של הפרעת אכילה בהווה ו-8.5% (6 צעירות) נוספות סבלו מהפרעות בהתנהגות האכילה שלא עמדו בקריטריונים הרשמיים לאבחון של הפרעות אכילה קליניות.

 

החוקרים חישבו כי באופן מצטבר, עד גיל 25, 60% מהבנות יפתחו הפרעת אכילה קלינית מתישהו בחייהן. עוד נמצא כי הפרעות האכילה בקרב בנות ונשים צעירות עם סוכרת סוג 1 הן הפרעות עקביות: הזמן הממוצע בין ההופעה של הפרעת האכילה הקלינית ועד להפוגה עמד על 4.3 שנים. כמו כן נמצאה סבירות של 53% לחזרה של הפרעת האכילה קלינית תוך שש שנים מההפוגה.

 

מחקר שפורסם בשנת 2013, גם הוא בכתב העת Diabetes Care, בחן את השכיחות של הפרעות בהתנהגות האכילה בקרב ילדים ובני נוער נורבגים משני המגדרים החיים עם סוכרת סוג 1, באמצעות שאלון שמזהה בעיות אכילה באופן ספציפי בסוכרתיים. נמצא כי לכמעט אחד מכל חמישה ילדים ובני נוער עם סוכרת סוג 1 יש התנהגות אכילה מופרעת בהווה, כאשר המצב נפוץ במיוחד בבנות (27.7%) בהשוואה לבנים (8.6%). שיעורי הסובלים מהפרעות בהתנהגות האכילה בנחקרים המבוגרים יותר – בני 17 עד 19 – היו גבוהים יותר, ועמדו על כ-38%: כמעט 50% מהבנות ו-14.5% מהבנים.

 

עוד מצאו החוקרים, שבקרב מתבגרים עם הפרעות בהתנהגות האכילה, רמות ההומגלובין המסוכרר (מדד המעיד על ממוצע רמות הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) היו גבוהות ועמדו בממוצע על 9.2%. זאת בהשוואה למתבגרים ללא הפרעות אכילה, שרמת ההמוגלובין המסוכרר שלהם עמדה על 8.4%. רמות גבוהות של המוגלובין מסוכרר מעלות את הסיכון לסיבוכי המחלה.

 

 

Diabetes Care. 2015;doi:10.2337/dc14-2646